Η γυμναστική τους μάρανε;

Η γυμναστική τους μάρανε;

 

4.500 νηπιαγωγεία έχουν χτιστεί πριν από το 1959, τα περισσότερα είναι ανήλιαγα, χωρίς αυλή, σε ισόγεια πολυκατοικιών, αλλά τα υπουργείο υπόσχεται να γυμνάζει τα παιδιά

 

Την προσθήκη της Φυσικής Αγωγής και στα νηπιαγωγεία μελετά το υπουργείο Παιδείας, δήλωσε, χθες, στη Βουλή ο υφυπουργός Αλ. Δερμεντζόπουλος, προσπαθώντας μάλιστα να πείσει για τη σοβαρότητα των προθέσεων με την επισήμανση ότι το υπουργείο Παιδείας «θεωρεί πολύ σημαντικό τον ρόλο της Φυσικής Αγωγής στην εκπαίδευση». Την ίδια στιγμή, όμως, τα νηπιαγωγεία εξακολουθούν να είναι από τις μεγάλες ντροπές της εκπαίδευσης σε ό,τι αφορά το απείρως κρισιμότερο θέμα των υποδομών και του προσωπικού.

 

Εκατοντάδες σχολεία, ειδικά στα αστικά κέντρα (Αθήνα, Θεσσαλονίκη), φιλοξενούνται σε ακατάλληλους χώρους και χωρίς τον απαραίτητο εξοπλισμό, ενώ χιλιάδες άλλα στεγάζονται σε κτίρια που χρονολογούνται πριν από το 1959.

 

Ποιος θα μπορούσε να διαφωνήσει με την αναβάθμιση της Γυμναστικής στα σχολεία; Ποιος, όμως, θα διαφωνούσε με την προτεραιότητα των υποδομών ειδικά σ’ αυτήν την κρίσιμη βαθμίδα της προσχολικής εκπαίδευσης; Νηπιαγωγοί μιλούν για «συνθήκες ντροπής» – αποτέλεσμα στο οποίο έχει οδηγήσει το τρίπτυχο που επί χρόνια μαστίζει την προσχολική: στεγαστικό πρόβλημα – ανεπαρκής υλικοτεχνική υποδομή – αδιοριστία νηπιαγωγών. Οπερ εστί μεθερμηνευόμενον: χώροι ανήλιαγοι, χωρίς αυλή, χώροι ενοικιαζόμενοι που προορίζονται για καταστήματα, ισόγεια πολυκατοικιών, ακόμα και χώροι σε όροφο. Χώροι ακατάλληλοι, πολλοί επικίνδυνοι και με τεράστιες ελλείψεις σε παιδαγωγικό υλικό. Οσο για το Ολοήμερο, ο εξοπλισμός περιορίζεται σ΄ έναν φούρνο μικροκυμάτων, μια γωνιά ξεκούρασης και μια κουζίνα που σε πολλές περιπτώσεις είναι έξω, σε άλλο χώρο. Οι δε γονείς συχνά (αν μπορούν) πληρώνουν έξτρα για βοηθητικό προσωπικό, δηλαδή μια γυναίκα για την κουζίνα.

Η κατάσταση ντροπής δεν είναι καινούργια. Χρόνια λειτουργεί έτσι το δημόσιο νηπιαγωγείο και έχει αποτελέσει επίσημη παραδοχή ότι ειδικά το στεγαστικό έχει μείνει πίσω στα χρονοδιαγράμματα ανέγερσης σχολικών κτιρίων. Είναι χαρακτηριστικό ότι περί τις 4.500 μονάδες έχουν χτιστεί πριν από το 1959!

Βέβαια, εκτός από νέα σύγχρονα κτίρια, χρειάζονται και νέοι διορισμοί, νέα πολυθέσια νηπιαγωγεία, νέα σύγχρονα εκπαιδευτικά προγράμματα, μείωση αναλογίας νηπίων ανά τμήμα. Ολα αυτά αποτελούν βασικές προϋποθέσεις για ένα αναλυτικό πρόγραμμα που θα περιελάμβανε και τη Φυσική Αγωγή. Η επιστήμη λέει πως μέχρι τα πέντε πρώτα χρόνια της ζωής του ανθρώπου διαμορφώνεται το μισό σχεδόν των δυνατοτήτων της ψυχικής και νοητικής εξέλιξής του. Κι αν τα κοινοτικά κονδύλια τώρα ευνοούν τη Φυσική Αγωγή, καλό θα ήταν να ληφθεί υπόψη ότι χωρίς αυλές ούτε αυτή είναι εφικτή.

Πηγή: Αννας Ανδριτσάκη/ΕΦΣΥΝ