Βάρη Βούλα Βουλιαγμένη: Απροστάτευτοι στις κεραίες κινητής τηλεφωνίας;

Βάρη Βούλα Βουλιαγμένη: Απροστάτευτοι στις κεραίες κινητής τηλεφωνίας;

Ένα σοβαρό ζήτημα δημόσιας υγείας που απασχολεί όλο τον δυτικό κόσμο, αυτό των κινδύνων από την ακτινοβολία των κεραιών της κινητής τηλεφωνίας, ήρθε στην επιφάνεια και στον Δήμο Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης.

Την αφορμή έδωσε η κινητοποίηση κατοίκων της περιοχής του Ασυρμάτου Βάρης, που εδώ και χρόνια διαμαρτύρονται για τη λειτουργία σταθμού κεραίας που λειτουργεί με άδεια στο παλιό κτήριο του ΟΤΕ (στη συμβολή των οδών Δανάης και Παππού στη Βάρη).

Πρόκειται για μια κεραία χαμηλά μέσα στον οικιστικό ιστό.

Μια αντιπροσωπεία κατοίκων της γειτονιάς έχει επισκεφτεί επανειλημμένα το Δημαρχείο της Βούλας για να θέσει το ζήτημα στη δημοτική αρχή, όμως ο Γρηγόρης Κωνσταντέλλος μέχρι σήμερα δεν έχει συζητήσει το θέμα και η συνάντησή του με τους κατοίκους μένει σε εκκρεμότητα.

Το πρόβλημα όμως αναφέρθηκε εκτενώς στην τελευταία συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης στις 8 Φεβρουαρίου 2017, μετά από σχετική ερώτηση του Θάνου Ματόπουλου, επικεφαλής της Ριζοσπαστικής Κίνησης Πολιτών.

Ο δημοτικός σύμβουλος μιλώντας για την κεραία στον Ασύρματο της Cosmote, επισήμανε ότι η Έγκριση Περιβαλλοντικών Όρων από το Τμήμα Περιβάλλοντος της Περιφέρειας Αττικής έχει λήξει από τον Δεκέμβριο του 2016. Τόνισε ότι ο Δήμος και οι υπηρεσίες του θα πρέπει να ελέγχουν διεξοδικά το καθεστώς των 66 σταθμών κεραιών που λειτουργούν εντός του Δήμου (ο πλήρης κατάλογος εδώ).

Όπως μας είπε ο Θάνος Ματόπουλος, “πολλές από τις υφιστάμενες κεραίες λειτουργούν με απλές βεβαιώσεις και χωρίς περιβαλλοντική άδεια”. “Αυτό που ζητάμε είναι να εξεταστεί η εκπομπή των κεραιών συνδυαστικά, ως σύνολο, και όχι μεμονωμένα”, συμπλήρωσε. Ακόμη είπε πως θα έπρεπε κάθε σταθμός κεραίας να εξυπηρετεί όλες τις ενδιαφερόμενες εταιρείες και όχι κάθε εταιρεία να εγκαθιστά και από έναν σταθμό.

Κατά τη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου παρενέβη στο θέμα και ο Δημοσθένης Δόγκας, επικεφαλής της Δημοτικής Βούλησης, που σημείωσε ότι ο Δήμος θα έπρεπε να προμηθευτεί ένα ραδιογωνιόμετρο για τις δικές του μετρήσεις. Ο δημοτικός σύμβουλος πρόσθεσε ότι οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας υποχρεώθηκαν από τη νομοθεσία να μειώσουν την ένταση εκπομπής των κεραιών τους, όμως είναι κάτι που συνήθως παραλείπουν.

Κωνσταντέλλος: Έλεγχοι …μαϊμού

Η απάντηση του Γρηγόρη Κωνσταντέλλου σε όλα αυτά ήταν εξόχως αποκαλυπτική.

Ο δήμαρχος επί της ουσίας δήλωσε αναρμόδιος, τονίζοντας ότι οι αρμόδιοι ελεγκτές της ακτινοβολίας από τις κεραίες, η Ελληνική Επιτροπή Ατομικής Ενέργειας (ΕΕΑΕ) κάνει πλημμελώς τη δουλειά της. “Ζούμε σε ανθυποβαλκανική χώρα” ήταν η ακριβής φράση που χρησιμοποίησε ο Γρηγόρης Κωνσταντέλλος για να περιγράψει το φαινόμενο όπου οι κάτοχοι των κεραιών ειδοποιούνται μυστηριωδώς πριν τους έκτακτους ελέγχους και χαμηλώνουν την έντασή τους, ώστε το πόρισμα της ΕΕΑΕ να είναι θετικό.

Δυστυχώς, το συμπέρασμα που προκύπτει από αυτή την αναφορά του δημάρχου είναι ότι οι εταιρείες έχουν ελεύθερο πεδίο να αξιοποιούν τα “παράθυρα” της νομοθεσίας και των αρμόδιων υπηρεσιών εις βάρος της δημόσιας υγείας, προσαρμόζοντας κατά το δοκούν την ένταση των κεραιών και παραβλέποντας τα όρια που έχει θεσπίσει η νομοθεσία.

Κατηγορίες αδειών

Όπως προκύπτει από τον πίνακα των σταθμών κεραιών που λειτουργούν στον Δήμο Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης ο οποίος συντάχθηκε με στοιχεία αντλημένα από Ενημερωτική Πύλη Κατασκευών Κεραιών της ΕΕΤΤ, η πλειοψηφία των σταθμών κεραιών στην περιοχή (31 από τις 66) ανήκουν στην κατηγορία “Εγκαταστάσεις Κατασκευών Κεραιών Χαμηλής Ηλεκτρομαγνητικής Περιβαλλοντικής Όχλησης (ΕΚΚΧΟ)” οι οποίες εξαιρούνται από τη διαδικασία αδειοδότησης.

Οι συγκεκριμένες κατασκευές εγκαθίστανται χωρίς να απαιτείται περιβαλλοντική αδειοδότηση ή πολεοδομική έγκριση, με την επιφύλαξη της νομοθεσίας για περιοχές ειδικού ενδιαφέροντος. Οι έλεγχοι ως προς την ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία στις κεραίες αυτές πραγματοποιούνται από την Ελληνική Επιτροπή Ατομικής Ενέργειας.

Οι 29 από τους 66 σταθμούς στα 3Β διαθέτουν άδεια. Αυτό σημαίνει ότι για την κατασκευή τους έχουν δώσει την έγκρισή τους οι ακόλουθοι φορείς: Η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) αναφορικά με την ασφάλεια της αεροπλοΐας, η Ελληνική Επιτροπή Ατομικής Ενέργειας (ΕΕΑΕ) σχετικά με την τήρηση των ορίων έκθεσης σε μη ιοντίζουσες ακτινοβολίες, ο κατά περίπτωση αρμόδιος φορέας για την περιβαλλοντική αδειοδότηση, η οικεία πολεοδομική υπηρεσία για την τήρηση των πολεοδoμικών διατάξεων και το αρμόδιο Δασαρχείο ή οι οικείες εφορίες αρχαιοτήτων, κατά περίπτωση.

Υπάρχουν όμως και 5 σταθμοί κεραιών με τον χαρακτηρισμό “νόμιμη λειτουργία”. Αυτό σημαίνει ότι οι κεραίες είχαν εγκατασταθεί πριν τη δημοσίευση του νόμου που διέπει πλέον την εγκατάσταση των κεραιών χωρίς τις απαραίτητες άδειες όμως την ίδια στιγμή οι ιδιοκτήτες τους είχαν υποβάλει αίτηση για χορήγηση άδειας στην ΕΕΤΤ και Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων στον αρμόδιο φορέα. Οι συγκεκριμένες κατασκευές θεωρούνται ως νομίμως λειτουργούσες μέχρι την έκδοση άδειας ή την απόρριψη της αίτησης από την ΕΕΤΤ.

Μία κεραία τέλος λειτουργεί σήμερα με Πιστοποιητικό Πληρότητας το οποίο παρέχει το δικαίωμα εγκατάστασης κατασκευής κεραίας μέχρι να ολοκληρωθεί η διαδικασία αδειοδότησης. Το πιστοποιητικό πληρότητας καταργείται όταν εκδοθεί η άδεια κατασκευής κεραίας. Σε περίπτωση που η αίτηση απορριφθεί, το πιστοποιητικό ανακαλείται.

Ποιος θα ρυθμίσει μια αχαλίνωτη αγορά;

Το μείζον θέμα με την ακτινοβολία από τις κεραίες που υπάρχουν παντού γύρω μας είναι ότι η εισαγωγή τους στην καθημερινότητα όλων έγινε απότομα και πολύ πρόσφατα. Αυτή τη στιγμή οι ειδικοί μπορούν να κάνουν λόγο μόνο για τις “σήμερα γνωστές βλαβερές επιδράσεις” από τις ακτινοβολίες, διότι το χρονικό διάστημα κατά το οποίο μελετάται επιστημονικά το φαινόμενο είναι πολύ μικρό για να εξαχθούν ασφαλή συμπεράσματα από διαχρονικές έρευνες.

Το αδιαμφισβήτητο αυτό γεγονός δεν θα πρέπει να οδηγήσει σε έναν σύγχρονο αναχωρητισμό ή μια στείρα άρνηση της τεχνολογίας που έχει αλλάξει ριζικά τον σύγχρονο τρόπο ζωής. Θα έπρεπε όμως να οδηγήσει όλες τις αρμόδιες αρχές σε μια αυστηρή επαγρύπνηση για την τήρηση των πιο συντηρητικών μέτρων προφύλαξης, τουλάχιστον αυτών που σήμερα είναι γνωστά.

Αντίθετα, αυτό που παρατηρούμε είναι μια ανεπίτρεπτη χαλαρότητα ως προς τους ελέγχους για την τήρηση των ορίων ακτινοβολίας και τη διαρκή επικαιροποίηση των απαραίτητων περιβαλλοντικών αδειών. Την ίδια στιγμή η εγκατάσταση κεραιών αντιμετωπίζεται σαν ένα τεχνοκρατικό ζήτημα μεταξύ υπηρεσιών, χωρίς να συνυπολογίζεται η γνώμη της τοπικής κοινωνίας.

Δυστυχώς, για την αλματώδη αύξηση της ακτινοβολίας γύρω μας, ευθύνεται και η καταναλωτική τάση για “καλύτερο σήμα” στις ασύρματες επικοινωνίες, η διαρκής ζήτηση για διασύνδεση και ψηφιακές υπηρεσίες, που οδηγεί τις εταιρείες του χώρου σε έναν αδυσώπητο ανταγωνισμό μεταξύ τους για δυνατότερες εκπομπές.

Ο ρυθμιστικός ρόλος του κράτους και σε αυτό τον τομέα είναι καίριος, ώστε να χαλιναγωγεί τις δυνάμεις της αγοράς. Αλλά και η Τοπική Αυτοδιοίκηση οφείλει να διεκδικήσει χώρο παρέμβασης, υπέρ της δημόσιας υγείας, αντί να σφυρίζει αδιάφορα.

(Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Παλμός Γλυφάδας, 25 Φεβρουαρίου 2017)