Έρχεται δομική αξιολόγηση στο Δημόσιο!

Έρχεται δομική αξιολόγηση στο Δημόσιο!

Αξιολόγηση-Επιλογή Προϊσταμένων-Μητρώο Υπαλλήλων Αυξημένων Προσόντων: στα τρία αυτά σκέλη κατανέμεται το νέο νομοσχέδιο που αναμένεται να αναρτήσει στην πλατφόρμα της ηλεκτρονικής διαβούλευσης (opengov.gr) εντός των ημερών -το αργότερο έως τη Δευτέρα, σύμφωνα με τις μέχρι στιγμής εκτιμήσεις- το υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης.

Ως προς το πρώτο σκέλος, μεγαλύτερο βάρος θα δοθεί στην αξιολόγηση κρατικών δομών, στοιχείο της οποίας θα αποτελέσουν οι προσωπικές αξιολογήσεις υπαλλήλων.

Τέσσερα θα είναι τα κριτήρια για την επιλογή προϊσταμένων.

Εντός συγκεκριμένων χρονοδιαγραμμάτων που καταγράφονται στο τρίτο Μνημόνιο, θα υπάρξουν αλλαγές σε θέσεις ευθύνης.

Μέσω του Μητρώου Αυξημένων Προσόντων, που αποτελεί και τη βασικότερη προσθήκη του αναπληρωτή υπουργού Εσωτερικών, Χρ. Βερναρδάκη, στο νομοσχέδιο -συγκριτικά με το πλαίσιο που συντάχθηκε επί Γ. Κατρούγκαλου- θα επιλεγούν έως και γενικοί γραμματείες υπουργείων.

Πρόκειται για πρωτοβουλία που υιοθετεί τη λογική της «συνέχειας του κράτους» και η οποία, ταυτόχρονα, ικανοποιεί τη δέσμευση που συμπεριλαμβάνεται στο Μνημόνιο για την αποκομματικοποίηση της δημόσιας διοίκησης. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Εφ.Συν.», το τρίπτυχο των αλλαγών έχει εγκριθεί από τους δανειστές.

Αξιολόγηση

Θα προκύψει κυρίως μια αξιολόγηση δομών και προσφερόμενου έργου, με τις ατομικές αξιολογήσεις να συμβάλλουν -στο μέτρο που τους αναλογεί- στη γενικότερη αξιολόγηση της δομής.

Μέσω της αξιολόγησης το υπουργείο θα προσπαθήσει να εντοπίσει και να κατανοήσει όποιες αδυναμίες διαπιστωθούν στη λειτουργία της δομής, με στόχο την αντιμετώπισή τους.

Το μοντέλο παραμένει βασισμένο στη λεγόμενη «αξιολόγηση 360 μοιρών» – ίσως το καλύτερο σε θεωρητικό επίπεδο. Θα στηρίζεται στην ολομέλεια του τμήματος (αντικαταστάθηκε η λέξη «συνέλευση» από το νομοσχέδιο).

Πέντε θα είναι τα κριτήρια σύνταξης των εκθέσεων αξιολόγησης των υπαλλήλων από τους αξιολογητές: α) γνώση του αντικειμένου, β) επιδεικνυόμενο ενδιαφέρον, γ) δημιουργικότητα, δ) υπηρεσιακές σχέσεις και συμπεριφορά προς τους πολίτες, ε) αποτελεσματικότητα.

Ο προϊστάμενος θα αξιολογείται από τους υφισταμένους του, εφόσον είναι τουλάχιστον τρεις, βάσει ανώνυμου ερωτηματολογίου.

Η αξιολόγηση θα συνδεθεί με τη στοχοθεσία που θα τεθεί σε κάθε τμήμα ή διεύθυνση από την αρχή της χρονιάς.

Προφανώς, δεν θα συνδέεται με απολύσεις. Αλλωστε, το Δημόσιο έχει απεμπλακεί από όποιους «ποσοτικούς στόχους» συρρίκνωσης.

Αντιθέτως, βασικότερο κίνητρο θα είναι η προσμέτρηση της αξιολόγησης στην ανάληψη επιτελικών θέσεων. Θα «μετράει» στην τετράδα των προϋποθέσεων που θα καθορίζουν την επιλογή προϊσταμένων.

Η θέση ευθύνης, με την υφιστάμενη νομοθεσία, συνεπάγεται και επιμίσθιο. Για το μέλλον, υπάρχει η σκέψη επιβράβευσης του επικεφαλής ενός θετικά αξιολογούμενου τμήματος με μπόνους μοριοδότησης. Στους χαμηλά «βαθμολογούμενους» θα παρέχεται η δυνατότητα συνεχούς επιμόρφωσης.

Επιλογή προϊσταμένων

Η επιλογή προϊσταμένων θα γίνεται με την επίβλεψη του ΑΣΕΠ, του Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης (ΕΚΔΔΑ) και του Νομικού Συμβουλίου του Κράτος.

Διευθυντές, γενικοί διευθυντές και τμηματάρχες θα επιλέγονται βάσει τεσσάρων κριτηρίων: α) τυπικά προσόντα, β) προϋπηρεσία και εργασιακή εμπειρία, γ) αξιολόγηση, δ) δομημένη συνέντευξη επί του αντικειμένου κάθε διεύθυνσης, όπου αναμένεται να προστεθεί και η εξέτασή τους σε ένα δομημένο σενάριο υπηρεσιακής κρίσης, επιλεγμένο από τράπεζα θεμάτων του ΕΚΔΔΑ – διαδικασία που θυμίζει σκέλος της εξέτασης των υποψηφίων για τη Σχολή Δημόσιας Διοίκησης.

Διαφορετική βαρύτητα θα δοθεί στα κριτήρια ανά κατηγορία θέσης ευθύνης (π.χ. μεγαλύτερο βάρος θα έχουν για τους προϊσταμένους τα αποτελέσματα της αξιολόγησης, ενώ για τους διευθυντές τα τυπικά προσόντα).

Τα χρονοδιαγράμματα του Μνημονίου απαιτούν να ολοκληρωθούν οι επιλογές νέων γενικών διευθυντών έως τον Δεκέμβρη του 2015, των νέων διευθυντών έως τον Μάη του 2016 και των υπόλοιπων στελεχών έως το τέλος του επόμενου έτους.

Μητρώο Υπαλλήλων Αυξημένων Προσόντων

Μέσα από το εν λόγω Μητρώο θα προκύπτει η στελέχωση όλων των νευραλγικών θέσεων της κρατικής μηχανής, έως και γενικοί, αναπληρωτές γενικοί και ειδικοί γραμματείς υπουργείων, μέσω μιας αξιοκρατικής και ουδέτερης διαδικασίας.

Θα μπορούν να εντάσσονται σε αυτό τακτικό προσωπικό ή υπάλληλοι ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου (ΙΔΑΧ), από όλους τους φορείς του στενού και ευρύτερου δημόσιου τομέα, εφόσον είναι: α) κάτοχοι διδακτορικού ή μεταπτυχιακού διπλώματος, με τουλάχιστον τρία χρόνια υπηρεσίας, β) απόφοιτοι ΕΚΔΑΑ με τουλάχιστον πέντε χρόνια υπηρεσίας, γ) προϊστάμενοι γενικών διευθύνσεων τουλάχιστον για τρία χρόνια και με δεκαπέντε χρόνια υπηρεσίας, δ) μέλη ΔΕΠ ΑΕΙ.

Σύμφωνα με κύκλους του αρμόδιου υπουργείου, η αποκομματικοποίηση της δημόσιας διοίκησης θα αποτελέσει ένα από τα βασικότερα κίνητρα για τους δημόσιους υπαλλήλους.

Οι ίδιες πηγές δε, υπολογίζουν σε δημοσιονομικό όφελος από τη συγκεκριμένη διαδικασία επιλογής στελεχών, καθώς το Δημόσιο θα απεμπλακεί από υψηλά αμειβόμενους ιδιωτικούς συμβούλους και μετακλητούς.

Μισθολόγιο

Στόχος του υπουργείου Διοικητικής Ανασυγκρότησης είναι να φέρει σε διαβούλευση, ταυτόχρονα σχεδόν με την αξιολόγηση, και το νομοσχέδιο για το ενιαίο μισθολόγιο, το οποίο θα πρέπει να τεθεί σε εφαρμογή από την 1η Γενάρη του 2016. Συνοπτικά, με τα μέχρι στιγμής δεδομένα:

■ Αποσυνδέεται το μισθολόγιο από το βαθμολόγιο.

■ «Ξεπαγώνει» η βαθμολογική εξέλιξη (διετίες και τριετίες) και βάσει της επανακατάταξης που θα προκύψει, θα καταγραφούν μικρές αυξήσεις (της τάξης των 15-40 ευρώ) για 315.000 υπαλλήλους, δηλαδή το 55% του συνολικού προσωπικού.

■ Παραμένει σταθερός ο κατώτατος μισθός.

■ Συγχωνεύονται ειδικά μισθολόγια και μειώνονται από 20 σε 7 ή 8.

■ Απομειώνεται σταδιακά η λεγόμενη προσωπική διαφορά που λαμβάνουν 90.000 υπάλληλοι. Αυτό σημαίνει ότι ο μισθός τους θα «παγώσει» για μια πενταετία ή εξαετία, χωρίς να λάβουν αυξήσεις από την απελευθέρωση των τριετιών, έως να απορροφηθεί η διαφορά.

 

Πηγή: Στέργιος Ζαμπάκας/Εφημερίδα των Συντακτών