Τα ερείπια του πρώην αεροδρομίου πριν την «αξιοποίηση»

Μελαγχολικές εικόνες εγκατάλειψης και ερήμωσης διανθισμένες με κατεστραμμένα κτίρια είναι ό,τι απόμεινε από τη «χρυσή» εποχή της Ολυμπιακής, στον αχανή χώρο των 6.250 στρεμμάτων, του παλιού αεροδρομίου του Ελληνικού.

Του Γιάννη Κρητικού από το Έθνος

Εκεί όπου κάποτε 15.000 εργαζόμενοι και εκατομμύρια επισκέπτες έδιναν ζωή στον βασικό μεταφορικό κόμβο της χώρας, σήμερα κυριαρχεί η σιωπή.

Ωστόσο, φαίνεται ότι η νέα εποχή για το Ελληνικό, 13 χρόνια μετά την αναστολή λειτουργίας του, μόλις αρχίζει, μ’ ένα μεγαλόπνοο σχέδιο αξιοποίησης της έκτασης, που βάσει των σχεδίων, θα μεταμορφωθεί, μαζί και με την παραλιακή ζώνη του Αγίου Κοσμά, σε τουριστικό επιχειρηματικό κέντρο παγκόσμιας εμβέλειας.

Εφόσον το ΤΑΙΠΕΔ εγκρίνει τη μοναδική δεσμευτική προσφορά που κατάθεσε η εταιρεία Lamda Deve­lopment, του ομίλου Λάτση στον σχετικό διαγωνισμό, οι μπουλντόζες θα πιάσουν αμέσως δουλειά για να υλοποιηθεί το πιο φιλόδοξο πρότζεκτ ανάπλασης που έγινε ποτέ στην Ελλάδα, με την υπογραφή -όπως λέγεται- του διεθνώς καταξιωμένου αρχιτέκτονα Σερ Νόρμαν Φόστερ.

Το οδοιπορικό μας στις εγκαταστάσεις και τον χώρο του παλιού αεροδρομίου, που συνολικά έχει 480 κτίρια, άρχισε από το τμήμα των εσωτερικών γραμμών. Ενα μέρος των κτιρίων ήδη έχει ολοσχερώς καταστραφεί από μια ανεξήγητη πυρκαγιά, στις 11 Ιουλίου 2005 αφήνοντας μόνο αποκαΐδια, ενώ εκτιμάται ότι νωρίτερα λεηλατήθηκε και μέρος του εξοπλισμού που υπήρχε εκεί.

Επειδή τον πρώτο καιρό οι χώροι δεν φυλάσσονταν επαρκώς, φαίνεται ότι έχουν αφαιρεθεί εξαρτήματα, ηλεκτρονικές συσκευές και υλικά, που ήταν εύκολο να μεταφερθούν. Επίσης τα κτίρια αυτά, για ένα διάστημα είχαν γίνει καταφύγιο αστέγων, ορισμένοι από τους οποίους παρέμεναν μέχρι πρόσφατα.

Δίπλα, στο κτίριο «Σέγκεν» ακόμα και σήμερα εργάζονται συνεργεία υπαλλήλων, διαλέγοντας από πλήθος κιβώτια ό,τι κρίνεται χρήσιμο για τα αρχεία, ενώ κατά διαστήματα γίνονται από τον εκκαθαριστή, που είναι η «Εθνική Κεφαλαίου Α.Ε.» διαγωνισμοί και φορτώνονται για ανακύκλωση τόνοι χαρτιού και μεταλλικών κατασκευών. Στο ισόγειο έχουν συγκεντρωθεί αντικείμενα από τον εξοπλισμό, εκθεσιακό φωτογραφικό υλικό, μακέτες αλλά και εξαρτήματα αεροπλάνων, καθώς και στολές πληρωμάτων που εργάστηκαν στα αεροπλάνα της Ολυμπιακής. Στόχος της συλλογής είναι η μελλοντική δημιουργία ενός μουσείου.

Ενα από τα τρία εγκαταλειμμένα μεγάλα αεροπλάνα στο ανατολικό τμήμα. Ηδη έχουν εκποιηθεί, μετά από δημοπρασία, 7 αεροπλάνα «Boeing 737-400» στην εταιρεία «AIRSALE INC», αλλά και 11 ελικοφόρα μικρότερα αεροσκάφη, τύπου ATR, στην εταιρεία «WILLIS LEASE FINANCE CORP».

Το οδοιπορικό μας συνεχίστηκε στις εγκαταστάσεις που χρησιμοποιήθηκαν για τους Ολυμπιακούς Αγώνες το 2004, όπως αυτή του κανόε καγιάκ, αλλά και στα γήπεδα μπέιζμπολ, σόφτμπολ, χόκεϊ, μπάσκετ κ.ά. Κάποιες είναι ακόμη σε λειτουργία, ενώ σχεδόν σε όλες υπάρχουν μικρές έως σοβαρές φθορές κυρίως σε καθίσματα, κιγκλιδώματα κ.λπ. Στην πλευρά των διεθνών πτήσεων, δίπλα στο γκολφ, είναι εγκαταλειμμένα, ένα αιρμπάς και δυο άλλα μεγάλα αεροπλάνα, μερικά ακόμα μικρά τσέσνα και πάιπερ, ενώ πιο πέρα ένα ελικόπτερο και ένα μικρό επιβατικό, με έντονα σημάδια λεηλασίας, έχουν εντελώς απογυμνωθεί από εξαρτήματα και καλώδια.

Στα 956 στρέμματα της παραλιακής ζώνης υπάρχουν οι αθλητικές εγκαταστάσεις του Αγίου Κοσμά. Υπάρχει η μαρίνα σκαφών 337 θέσεων σε πλήρη λειτουργία. Εκεί βρίσκεται μεταξύ άλλων το κέντρο διασκέδασης «Ακρωτήρι», οι εγκαταστάσεις του Ινστιτούτου Θαλάσσιων ερευνών και ναυτικοί όμιλοι. Εφόσον το πρότζεκτ ανάπλασης της έκτασης προχωρήσει, αναμένονται και εκεί εκ βάθρων αλλαγές…

assets_LARGE_t_420_54319725 assets_LARGE_t_420_54319726 assets_LARGE_t_420_54319727 assets_LARGE_t_420_54319729 assets_LARGE_t_420_54319730