Ξεκινά η εθελοντική κινητικότητα στους ΟΤΑ

Την εφαρμογή του προγράμματος της εθελοντικής διαδημοτικής κινητικότητας προωθεί με νομοθετική του ρύθμιση το Υπουργείο Εσωτερικών, σε συνεργασία με το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης , μετά από αίτημα της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ).

Με αφορμή τη συγκεκριμένη νομοθετική πρωτοβουλία, ο υπουργός Εσωτερικών Γιάννης Μιχελάκης δήλωσε σχετικά:

Για πρώτη φορά γίνεται πράξη η εθελοντική μετάταξη μονίμων υπαλλήλων που εργάζονται στους ΟΤΑ σε άλλες αντίστοιχες υπηρεσίες μέσα από σύντομες και αδιάβλητες διαδικασίες οι οποίες θα διεξάγονται από το ΑΣΕΠ.

Πρόκειται για ένα χρόνιο αίτημα των δημάρχων το οποίο υλοποιείται και βοηθάει σε σημαντικό βαθμό την ενίσχυση του προσωπικού στους ΟΤΑ .

Παράλληλα δίνει λύση στο πρόβλημα της χαοτικής κατάστασης που επικρατεί στο ζήτημα των μετατάξεων στους δήμους.

Το σημαντικότερο ωστόσο είναι ότι η εφαρμογή της εθελοντικής κινητικότητας θα προσφέρει επιτέλους καλύτερες υπηρεσίες στο δημότη μέσα από τον εξορθολογισμό των υπηρεσιών των δήμων.

Να σημειωθεί πως το προσωπικό που θα μεταταχθεί, θα ενταχθεί στην κινητικότητα μόνο για ένα μήνα και στην συνέχει θα τοποθετηθεί στην υπηρεσία που έχει ζητήσει.

Για άλλη μια φορά αποδεικνύεται – όπως συνέβη και με τους δημοτικούς αστυνομικούς – πως κινητικότητα δεν σημαίνει και έξοδος από το δημόσιο.

Με ανεπίσημη ενημέρωση του υπουργείου Εσωτερικών επισημαίνονται τα εξής:

1. Τι είναι η εθελοντική κινητικότητα;

Η εθελοντική κινητικότητα είναι ένας τρόπος εξορθολογισμού της κατανομής του ανθρώπινου δυναμικού στους ΟΤΑ. Ένα σύστημα που αντικαθιστά το χαοτικό καθεστώς των μετατάξεων.

2. Σε τι θα βοηθήσει τους ΟΤΑ;

Με τους περιορισμούς προσλήψεων που υπάρχουν λόγω της αναλογίας «1 πρόσληψη για κάθε 5 αποχωρήσεις», δυναμικοί Δήμοι στερούνται την ευκαιρία ανάπτυξης λόγω έλλειψης εξειδικευμένου προσωπικού. Για παράδειγμα Δήμος της Β. Ελλάδας ενώ έχει ταμειακό περίσσευμα ώριμα σχέδια για την τέλεση αναπτυξιακών έργων προς όφελος των πολιτών και της τοπικής οικονομίας δεν μπορεί να προσλάβει 3 μηχανικούς και 2 project managers για τα συγκεκριμένα έργα.

3. Τι επιχειρεί η Κυβέρνηση να πετύχει με αυτή την πρόταση;

Με την πρόταση αυτή επέρχεται εξορθολογισμός μεταξύ εκείνων των δήμων που αποδεδειγμένα έχουν πλεονάζον προσωπικό και τους δήμους που παρουσιάζουν σημαντικές ελλείψεις. Εξισορροπεί δηλαδή τις πραγματικές ανάγκες των δήμων για εξειδικευμένο προσωπικό με τις πραγματικές προτιμήσεις τόπου και αντικείμενου εργασίας του υπαλλήλου.

4. Ποιες είναι οι βασικές προϋποθέσεις γι’ αυτή την ενδοδημοτική κινητικότητα;

Βεβαίωση ύπαρξης πιστώσεων από κάθε δήμο υποδοχής, με απόφαση δημάρχου και Αποκεντρωμένης Διοίκησης.

Έγκριση από τον Υπουργό Εσωτερικών των αιτιολογημένων αιτημάτων των φορέων υποδοχής για κάλυψη (σημ.: ή/και σύσταση) θέσεων ανά κατηγορία, κλάδο ή/και ειδικότητα, σύμφωνα με τις ανάγκες τους (με υπογραφή δημάρχου φορέα υποδοχής).

Υποβολή στον Υπουργό Εσωτερικών του πίνακα θέσεων ανά κατηγορία, κλάδο ή/και ειδικότητα, που δύναται να καταργηθούν στην περίπτωση μετάταξης προσωπικού του φορέα προέλευσης (με υπογραφή δημάρχου φορέα προέλευσης).

Τήρηση αποκλειστικής προθεσμίας υποβολής των ως άνω αιτημάτων και εκθέσεων στον Υπουργό Εσωτερικών.

Διαθεσιμότητα ενός, περίπου, μήνα (σημ.: ως συνέπεια της κατάργησης της θέσης τους), με έναρξη την ημερομηνία έκδοσης των πινάκων κατάταξης από το ΑΣΕΠ και λήξη την ημερομηνία έκδοσης της απόφασης τοποθέτησης από τον Υπουργό Εσωτερικών.

Προσδιορισμός με ΚΥΑ Εσωτερικών και Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, σε συνεργασία με το ΑΣΕΠ, της μοριοδότησης γενικών και ειδικών κριτηρίων.

5. Ποια τα οφέλη για τους δήμους – δημόσιο από τη συγκεκριμένη κινητικότητα;

Σε ό,τι αφορά τους δήμους θα υπάρξει αποσυμφόρηση υπερστελεχωμένων ΟΤΑ Δήμων προς όφελος των περιφερειακών δήμων με υγιή διαχείριση και προοπτικές ανάπτυξης. Σε ό,τι αφορά το δημόσιο δύναται να αποτελέσει «πιλότο» ενός συστήματος που μπορεί να γενικευθεί στο σύνολο του δημόσιου τομέα. Να αποτελέσει δηλαδή ένα «μόνιμο μηχανισμό κινητικότητας», που θα αντικαταστήσει τον απαρχαιωμένο σημερινό μηχανισμό μετατάξεων και αποσπάσεων.

6. Η κινητικότητα αυτή μπορεί να οδηγήσει τους υπαλλήλους σε απόλυση;

ΟΧΙ. Σε καμία περίπτωση. Είναι αλήθεια ότι για ένα μικρό χρονικό διάστημα, περίπου, ενός μήνα, θα ενταχθούν οι υπάλληλοι στο καθεστώς διαθεσιμότητας, έτσι ώστε να προσμετρηθούν στην κινητικότητα του 2013, που αποτελεί δέσμευση της χώρας μας, ωστόσο ΔΕΝ πρόκειται να απολυθούν. Όλοι τους θα επανατοποθετηθούν. Διευκρινίζεται, επίσης, ότι στη διαθεσιμότητα εντάσσονται μόνον εκείνοι οι υπάλληλοι για τους οποίους επιβεβαιωμένα θα μετακινηθούν από δήμο σε δήμο.

7. Ποια είναι τα βήματα για την υλοποίηση του συγκεκριμένου προγράμματος κινητικότητας;

Αποκλειστική προθεσμία 15 ημερών μετά τη θέσπιση των σχετικών διατάξεων, για υποβολή στον Υπουργό Εσωτερικών των αιτημάτων και των βεβαιώσεων ύπαρξης πιστώσεων των φορέων υποδοχής, καθώς και των πινάκων θέσεων των φορέων προέλευσης, που δύναται να καταργηθούν.

Αποκλειστική προθεσμία 10 ημερών για την απόφαση έγκρισης από τον Υπουργό Εσωτερικών των θέσεων προς κάλυψη στους φορείς υποδοχής και των θέσεων που δύναται να καταργηθούν στους φορείς προέλευσης, την κοινοποίηση της στο ΥΔΜΗΔ και τη μεταβίβασή της στο ΑΣΕΠ.

Συνεργασία ΑΣΕΠ – φορέων προέλευσης για την κωδικοποίηση των φορέων υποδοχής, των απαιτούμενων προσόντων και την έκδοση της σχετικής προκήρυξης. (Σημ.: ενδεικτική διορία 20 περίπου ημερών).

Έκδοση προκήρυξης – αποκλειστική προθεσμία υποβολής αιτήσεων/ πρόσθετων δικαιολογητικών από τους ενδιαφερόμενους, 15 ημερών.

Αποκλειστική προθεσμία 15 ημερών ώστε οι Διευθύνσεις Διοικητικού των φορέων προέλευσης: α) να διενεργήσουν έλεγχο αιτήσεων και στοιχείων φακέλων, β) να συμπληρώσουν τους ηλεκτρονικούς πίνακες συνδρομής προσόντων (σημ.: στα πρότυπα του ισχύοντος συστήματος κινητικότητας), γ) να γνωστοποιήσουν τα αποτελέσματα στους υπαλλήλους, δ) να λάβουν υπόψη τους τυχόν αιτήματα διόρθωσης στοιχείων και δ) να αποστείλουν τους πίνακες στο ΑΣΕΠ.

Το ΑΣΕΠ διενεργεί την αποτίμηση των προσόντων κατ’ αναλογία των διατάξεων του άρθρου 18 του ν. 2190/1994, εξετάζει τυχόν αιτήματα διόρθωσης στοιχείων που δεν έγιναν δεκτά από τις Διευθύνσεις Διοικητικού και εκδίδει τον Ενιαίο Πίνακα Διάθεσης, βάσει της σειράς κατάταξης, των προτιμήσεων των υπαλλήλων, των προκηρυχθεισών θέσεων στους φορείς υποδοχής και των θέσεων του φορέα προέλευσης που δύναται να καταργηθούν.

Ανακοίνωση αποτελεσμάτων και αποστολή του πίνακα στον Υπουργό Εσωτερικών. Έναρξη διαθεσιμότητας – διάρκειας, περίπου 30 ημερών μέχρι την έκδοση της απόφασης τοποθέτησης.

Η ΠΟΕ-ΟΤΑ σε ανακοίνωση της Εκτελεστικής της Εποιτροπής για το θέμα δήλωσε:

Η Εκτελεστική Επιτροπή της Π.Ο.Ε.-Ο.Τ.Α. καταγγέλλει όλη αυτή την απαράδεκτη διαδικασία, «ενδοδημοτική κινητικότητα», που υπηρετεί ένα και μοναδικό στόχο την απόλυση χιλιάδων Δημοτικών Υπαλλήλων, τη διάλυση των Ο.Τ.Α. και την εκχώρηση των αρμοδιοτήτων τους στα μεγάλα επιχειρηματικά-εργολαβικά συμφέροντα, όταν την ίδια στιγμή μέσω του Ο.Α.Ε.Δ. και του προγράμματος «προώθηση της απασχόλησης» προσλαμβάνονται στους Δήμους χιλιάδες άνεργοι, συμπολίτες μας για να καλύψουν τις ελλείψεις σε προσωπικό αλλά και να δημιουργήσουν τις νέες στρατιές «ομήρων» και σύγχρονων «σκλάβων» ενόψει των Δημοτικών και Περιφερειακών εκλογών αλλά και των Ευρωεκλογών.