Πέτρος Φιλίππου: Πολιτικό το πρόβλημα της μεταφοράς μαθητών

Πέτρος Φιλίππου: Πολιτικό το πρόβλημα της μεταφοράς μαθητών

Επιστολή για το θέμα της μεταφοράς των μαθητών και τις δυσχέρειες που αντιμετωπίζονται έστειλε σήμερα ο αντιπεριφερειάρχης ανατολικής Αττικής Πέτρος Φιλίππου, στους δημάρχους, τους σχολικούς διευθυντές και του Συλλόγους Γονέων της περιοχής.

Στο κείμενό του ο Πέτρος Φιλίππου υποστηρίζει ότι τα προβλήματα που παρουσιάζονται ακόμη και σήμερα, δύο εβδομάδες μετά την έναρξη της σχολικής χρονιάς, είναι πολιτικά και κατηγορεί την απελθούσα περιφερειακή αρχή ότι επέλεξε να περικόψει δραστικά τα δρομολόγια για την τρέχουσα σχολική χρονιά. Παράλληλα, δεσμεύεται να αποκατασταθεί ο αριθμός των δρομολογίων που καταργήθηκαν.

Ολόκληρη η επιστολή του αντιπεριφερειάρχη:

Κύριοι,

Όπως ήδη γνωρίζετε, δύο μόλις βδομάδες μετά την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς, το μείζον θέμα της μεταφοράς των μαθητών, παραμένει άλυτο δυσκολεύοντας σημαντικά τη ζωή χιλιάδων μαθητών αλλά και την ομαλή λειτουργία των σχολείων όλης της χώρας.

Το θέμα της μεταφοράς των μαθητών είναι πρωτίστως πολιτικό και σχετίζεται άμεσα με την κυβερνητική μνημονιακή πολιτική δραστικών περικοπών των δημοσίων δαπανών. Οι περικοπές αυτές που προβλέφθηκαν με την ΚΥΑ 24001/2013 πλήττουν το συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα των μαθητών στην παιδεία, καθιστώντας πολυτέλεια τη μεταφορά τους στα σχολεία.

Χαρακτηριστικό αυτού είναι ότι με τον διαγωνισμό που διεξήγαγε η προηγούμενη Περιφερειακή Αρχή, κατ’ εφαρμογή για πρώτη φορά της παραπάνω ΚΥΑ, είχαν αποκλειστεί από τις μεταφορές με λεωφορεία πάρα πολλά δρομολόγια, ιδιαίτερα της Δευτεροβάθμιας Eκπαίδευσης, σε ποσοστό που υπερέβαινε το 40%, λόγω των χιλιομετρικών περιορισμών που εκείνη περιελάμβανε.

Συγκεκριμένα, αναφέρουμε ότι για τη σχολική χρονιά 2013-2014 δημοπρατήθηκαν συνολικά 916 δρομολόγια (535 Πρωτοβάθμιας και 381 Δευτεροβάθμιας) για όλη την Περιφέρεια Αττικής (προϋπολογισμός: 18.400.000 € περίπου, ενώ για την περίοδο 2014-2015 δημοπρατήθηκαν μόλις 560 δρομολόγια (387 Πρωτοβάθμιας και 173 Δευτεροβάθμιας) συνολικού κόστους 12.992.000 €. Είναι προφανές από τα εν λόγω στοιχεία ότι υπήρξε τεράστια περικοπή στα δρομολόγια κυρίως σε εκείνα της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (*συνημμένο αρχείο).

Όσον αφορά στον διαγωνισμό, αξίζει να αναφερθεί ότι, παρόλο που έχει υποβληθεί ο φάκελος των κατακυρωμένων δρομολογίων από 9/9/2014, δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμα ο προσυμβατικός έλεγχος από την αρμόδια Επίτροπο του Ελεγκτικού Συνεδρίου, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να υπογραφούν οι συμβάσεις ανάθεσης.

Το πρόβλημα της μεταφοράς των μαθητών είναι έντονο και στην Ανατολική Αττική εξαιτίας ακριβώς της χωροταξικής της ιδιαιτερότητας, γεγονός που επισήμαναν οι δήμαρχοι της περιοχής με κοινό υπόμνημα τους προς όλους τους αρμόδιους φορείς στις 16/7/2014 θέλοντας να βρεθεί μια λύση ενόψει της έναρξης της νέας σχολικής χρονιάς.

Ειδικότερα για την Ανατολική Αττική ενώ πέρσι δημοπρατήθηκαν 301 δρομολόγια (177 Πρωτοβάθμιας και 124 Δευτεροβάθμιας), για την περίοδο 2014-2015-2016 δημοπρατήθηκαν μόνο 208 δρομολόγια (136 Πρωτοβάθμιας και 72 Δευτεροβάθμιας). Από τα 208 αυτά δρομολόγια, έχουν αναδειχθεί προσωρινοί μειοδότες μέχρι σήμερα μόνο σε 156 δρομολόγια ενώ στα υπόλοιπα δεν έχει κατατεθεί καμία προσφορά.

Με δεδομένο ότι για την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση επιβάλλεται παρουσία συνοδού, το κόστος καθίσταται υπερβολικό για τους μεταφορείς, με αποτέλεσμα στις περισσότερες περιπτώσεις να είναι ασύμφορο και να μην υπάρχει καμία προσφορά.

Από την πλευρά της, η νέα Περιφερειακή Αρχή, από την προεκλογική κιόλας περίοδο, είχε αναδείξει το πρόβλημα και αμέσως μετά την εκλογή της επισκέφθηκε την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Εσωτερικών προκειμένου να θέσει το κρίσιμο ζήτημα της μεταφοράς των μαθητών. Η συνάντηση αυτή απέβη άκαρπη, με αποτέλεσμα με την ανάληψη της διοίκησης την 1η Σεπτεμβρίου, η νέα Περιφερειακή Αρχή να βρεθεί μπροστά σε ένα επιπλέον πρόβλημα, την εξαίρεση του μεγαλύτερου μέρους των δρομολογίων της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης από το σύνολο των δρομολογίων που είχαν ήδη δημοπρατηθεί.

Με παρέμβαση μας, το Υπουργείο Εσωτερικών έκανε δεκτή την πρόταση να αρθούν οι χιλιομετρικοί περιορισμοί για την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, στις περιοχές που δεν εξυπηρετούνται από τις δημόσιες συγκοινωνίες. Αποτέλεσμα ήταν η κατάθεση σχετικής τροπολογίας που δίνει τη δυνατότητα στις Περιφέρειες να προχωρήσουν σε αναθέσεις με απευθείας διαπραγμάτευση, επιτρέποντας την υπέρβαση του χιλιομετρικού περιορισμού της ισχύουσας ΚΥΑ 24001/2013. Η συγκεκριμένη τροπολογία δημοσιεύθηκε σε ΦΕΚ μόλις την προηγούμενη Παρασκευή 19/9/2014. Με την τροπολογία αυτή θα μπορούν να ανατεθούν σχεδόν όλα τα δρομολόγια που έγιναν την προηγούμενη χρονιά, με την προϋπόθεση να μην υπάρξει υπέρβαση της περσινής δαπάνης, η οποία και για φέτος έχει εγγραφεί στον προϋπολογισμό της Περιφέρειας.

Η Περιφέρεια Αττικής έχει ήδη ξεκινήσει όλες τις απαραίτητες διαδικασίες προκειμένου με διαπραγμάτευση να προβεί στην ανάθεση των υπόλοιπων δρομολογίων που είχαν εξαιρεθεί από τον διαγωνισμό της προηγούμενης Περιφερειακής Αρχής.

Θα είμαστε στη διάθεσή σας για διαρκή ενημέρωση αλλά και για την πραγματοποίηση συνάντησης – σύσκεψης, εφόσον κριθεί αναγκαίο τόσο για το θέμα της μεταφοράς μαθητών όσο και για τα υπόλοιπα θέματα που απασχολούν τη σχολική κοινότητα, όπως η υποχρηματοδότηση των σχολείων, η κατάσταση των κτιριακών υποδομών και οι ελλείψεις δασκάλων και καθηγητών.

 

ΑΝΤΙΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΡΧΗΣ ΑΝΑΤ. ΑΤΤΙΚΗΣ

ΠΕΤΡΟΣ ΦΙΛΙΠΠΟΥ