Γλυφάδα: Επικοινωνιακό πυροτέχνημα τα 5.000 στους πολύτεκνους

Γλυφάδα: Επικοινωνιακό πυροτέχνημα τα 5.000 στους πολύτεκνους

Μια εκ των προτέρων καταδικασμένη σε ακύρωση απόφαση έλαβε πρόσφατα το Δημοτικό Συμβούλιο Γλυφάδας, που υιοθέτησε την εισήγηση της δημοτικής διοίκησης να δοθεί σε κάθε πολύτεκνη μητέρα της Γλυφάδας εφάπαξ επίδομα 5.000 ευρώ.

Η “είδηση” φυσικά αναπαράχθηκε ευρέως στα διαδικτυακά μέσα ενημέρωσης, συγκεντρώνοντας τα εύσημα των αναγνωστών και της κοινής γνώμης, που είδε στην πρωτοβουλία του Γιώργου Παπανικολάου μια έμπρακτη στήριξη στις οικογένειες που αποκτούν τέταρτο παιδί.

Η αλήθεια είναι όμως ότι η συγκεκριμένη απόφαση είναι απόλυτα βέβαιο ότι θα μείνει στα χαρτιά, καθώς δεν είναι σύννομη και ποτέ η Επίτροπος του Ελεγκτικού Συνεδρίου που ξεσκονίζει όλες τις δαπάνες των Δήμων, δεν θα ενέκρινε αυτό το κονδύλι.

Σύμφωνα με τον Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων που καθορίζει τους όρους υπό τους οποίους επιτρέπεται στους Δήμους να χορηγούν χρηματικά βοηθήματα, μόνο “σε εξαιρετικές περιπτώσεις, καθώς και για την αντιμετώπιση έκτακτης και σοβαρής ανάγκης” είναι δυνατό να εκταμιεύσει ο Δήμος χρήματα ως ενίσχυση σε φυσικά πρόσωπα.

Τα υπηρεσιακά στελέχη στην Κοινωνική Υπηρεσία κάθε δήμου γνωρίζουν άριστα ότι για να χορηγήσουν ακόμη και μικροποσά σε δημότες που έχουν ανάγκη, χρειάζεται να συγκεντρώσουν ένα βουνό από δικαιολογητικά και βέβαια να αποδείξουν την εξαιρετική περίσταση που απαιτεί τη δράση του Δήμου (π.χ. την απειλή διακοπής του ρεύματος ή έκτακτα νοσοκομειακά έξοδα).

Η ίδια η απόφαση της Γλυφάδας είναι άλλωστε περισσότερο δημαγωγική παρά ουσιαστική. Θέτει ως μοναδική προϋπόθεση για τη λήψη του εφάπαξ επιδόματος το να είναι εγγεγραμμένη η μητέρα στο δημοτολόγιο της Γλυφάδας. Πουθενά δεν τίθενται εισοδηματικά κριτήρια για τον καθορισμό των δικαιούχων, κάτι που σημαίνει ότι εξισώνει τους πολύ εύπορους (τις οικογένειες π.χ. που δίνουν 5.000 ευρώ στα δίδακτρα ενός τους παιδιού στο ιδιωτικό νηπιαγωγείο) με τους έχοντες πραγματικά ανάγκη.

Για να μην αναφέρεται στην εισήγηση, προφανώς κανένας κωδικός του προϋπολογισμού δεν έχει δεσμευτεί για το σκοπό αυτό, αφού λείπει έστω και μια στοιχειώδης μελέτη για τον αριθμό των δικαιούχων στη Γλυφάδα και το συνολικό ύψος της δαπάνης. Χωρίς όμως προηγούμενη εγγραφή στον προϋπολογισμό, κανένα κονδύλι δεν εγκρίνεται.

Άλλωστε, αντί για εν ισχύ νόμους, η εισήγηση επικαλείται μια “σχετική νομοθετική πρωτοβουλία” χωρίς περαιτέρω διευκρινίσεις καθώς και μια πρόταση της Συνομοσπονδίας Πολυτέκνων Ελλάδος.

Είναι προφανές ότι επικοινωνιακοί ήταν οι λόγοι που έσπρωξαν τον Δήμαρχο Γλυφάδας σε αυτή την εισήγηση, καθώς ως έμπειρος νομικός ο ίδιος και έχοντας έμπειρο προσωπικό στις υπηρεσίες, ήταν σε θέση να γνωρίζει όλα τα παραπάνω.

Η κοινή γνώμη επιδαψιλεύει επαίνους σε όσους προσπαθούν να καλύψουν τα κενά του κοινωνικού κράτους και βέβαια θα κατακεραυνώσει το Ελεγκτικό Συνέδριο που με βεβαιότητα θα “κόψει” τη γενναία εισήγηση του Δημάρχου. Ο Γιώργος Παπανικολάου κέρδισε ανέξοδα “10 λεπτά καλής δημοσιότητας” έστω κι αν ήταν ένα επικοινωνιακό πυροτέχνημα χωρίς ουσία.

(Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Παλμός Γλυφάδας, 18 Νοεμβρίου 2017)