«Καλά» λιπαρά για καλές σχολικές επιδόσεις!

«Καλά» λιπαρά για καλές σχολικές επιδόσεις!

Τα λιπαρά ωμέγα-3 και ωμέγα-6 δεν είναι πολύτιμα μόνο για τους ενήλικες (ιδίως για όσους πάσχουν από καρδιαγγειακά νοσήματα), αλλά και για τους μαθητές, ιδίως για τους μαθητές του Δημοτικού που παρουσιάζουν δυσκολίες στην ανάγνωση και προβλήματα συγκέντρωσης της προσοχής. Αυτό έδειξε μια πρόσφατη έρευνα που έγινε στη Σουηδία δημοσιεύτηκε στο περιοδικό παιδοψυχιατρικής «Journal of Child Psychology and Psychiatry».

Τα ωμέγα-3 και ωμέγα-6 λιπαρά οξέα μπορούν να βελτιώσουν τις ικανότητες ανάγνωσης των μαθητών του Δημοτικού, σύμφωνα με μια νέα μικρή σουηδική επιστημονική έρευνα, την πρώτη του είδους της που ήταν τυχαιοποιημένη, ελεγχόμενη με ψευδοφάρμακο και διπλά «τυφλή». Η βελτίωση φαίνεται να είναι πιο έντονη στα παιδιά με προβλήματα συγκέντρωσης και προσοχής.

 

Οι ερευνητές του Πανεπιστημίου του Γκέτεμποργκ μελέτησαν 154 μαθητές εννέα έως δέκα ετών, που χωρίσθηκαν τυχαία σε δύο ομάδες. Η μία έπαιρνε επί τρεις μήνες κάψουλες με ωμέγα-3 και ωμέγα-6, ενώ η άλλη έπαιρνε εικονικά διατροφικά συμπληρώματα (πλασίμπο).

 

Η δοκιμή ήταν «τυφλή», δηλαδή ούτε οι ερευνητές, ούτε οι γονείς, ούτε τα παιδιά γνώριζαν ποιο παιδί ανήκε στις δύο ομάδες. Μετά το τρίμηνο, όλοι οι μαθητές κλήθηκαν να κάνουν ένα τεστ σε υπολογιστή, που  μετρούσε τις ικανότητες ανάγνωσης (ταχύτητα, κατανόηση, λεξιλόγιο, προφορά κ.α.).

 

Αφού έγιναν αυτά τα τεστ, στο τελικό στάδιο της έρευνας, όλα πλέον τα παιδιά -και αυτά που πρoηγουμένως είχαν πάρει πλασίμπο- πήραν ωμέγα-3 και ωμέγα-6 για άλλο ένα τρίμηνο. Όπως διαπιστώθηκε, οι ικανότητες ανάγνωσης των παιδιών που είχαν πάρει τα ωμέγα λιπαρά οξέα, ήσαν καλύτερες. Ιδίως οι μαθητές με ήπια προβλήματα προσοχής, εμφάνισαν μεγαλύτερη βελτίωση.

 

Να υπενθυμίσουμε ότι τροφές πλούσιες σε λιπαρά ωμέγα-3 είναι ορισμένοι ξηροί καρποί (ιδίως καρύδια και αμύγδαλα), η σόγια και κυρίως τα λιπαρά ψάρια (π.χ. σολομός, σαρδέλες, γαύρος και σκουμπρί).