Περιφέρεια: Τα αποθεματικά αυξάνονται, η απορροφητικότητα καθηλώνεται

Περιφέρεια: Τα αποθεματικά αυξάνονται, η απορροφητικότητα καθηλώνεται

Οι συζητήσεις για τους Προϋπολογισμούς των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης είναι κατεξοχήν πολιτικές και κατά ένα μέρος τεχνικές.

Η τελευταία συζήτηση στο Περιφερειακό Συμβούλιο Αττικής σχετικά με την εκτέλεση του προϋπολογισμού κατά το β’ και γ’ τρίμηνο του 2015 ανέδειξε και τις δύο αυτές όψεις και βέβαια έφερε στην επιφάνεια τις μεγάλες διαφορές που χωρίζουν τη διοίκηση από τις παρατάξεις της αντιπολίτευσης.

Κύριο σημείο στην εισήγηση του αντιπεριφερειάρχη Οικονομικών, Χρήστου Καραμάνου, ήταν ότι “το πραγματικό ποσοστό απορροφητικότητας για έργα της Περιφέρειας είναι 60%”. Και χρειάστηκε να προσθέσει το επίθετο “πραγματικό” στη δήλωσή του, διότι στους πίνακες που επεξεργάστηκε η Οικονομική Επιτροπή της Περιφέρειας, φαίνεται ότι το ποσοστό αυτό είναι 1,99%…

Ένα επιπλέον σημαντικό στοιχείο της εισήγησης του αντιπεριφερειάρχη ήταν πως τα ταμειακά διαθέσιμα της Περιφέρειας αυγάτισαν. Συγκεκριμένα, τόνισε:

Τα διαθέσιμα της Περιφέρειας Αττικής, ύψους 372 εκατομμυρίων ευρώ (έναντι 334 εκατομμυρίων πριν από έναν χρόνο και χωρίς να περικοπούν οι επενδύσεις) συγκεντρώθηκαν σε προθεσμιακούς λογαριασμούς, σε ποσοστό 90%. Μέρος αυτών, ύψους 211 εκατομμυρίων βρίσκεται στην Τράπεζα της Ελλάδας, με επιτόκιο 3,17%

Βεβαίως, τα χρήματα της Περιφέρειας δεν είναι ουρανοκατέβατα. Χοντρικά, κατά 70% προέρχονται από φόρους, τέλη, πρόστιμα και παράβολα που καταβάλλουν όλοι ανεξαιρέτως οι κάτοικοι της Αττικής και κατά 30% από την κρατική χρηματοδότηση που κι αυτή τροφοδοτείται από τους φόρους των πολιτών. Και η φορολογική πολιτική του κράτους συνολικά και της αυτοδιοίκησης ειδικότερα, διαχρονικά, ρίχνει τα βάρη στα μεσαία και τα χαμηλά εισοδήματα, που δεν μπορούν να μιμηθούν τις ανώτερες εισοδηματικά κατηγορίες στη συστηματική φοροδιαφυγή.

Ο προϋπολογισμός λοιπόν της Περιφέρειας αιμοδοτείται από τη μεγάλη πλειοψηφία των εργαζομένων.

Στην πραγματικότητα, η Τοπική Αυτοδιοίκηση είναι ένας φορέας αναδιανομής του εισοδήματος, μέσω έργων υποδομής ή και άμεσης ενίσχυσης των ομάδων εκείνων που το έχουν ανάγκη. Επομένως, οι τεχνοκρατικοί όροι “απορροφητικότητα” και “ταμειακά διαθέσιμα”, που είναι άμεσα συνδεδεμένοι, δεν σημαίνουν τίποτα λιγότερο από την αποτελεσματικότητα της διοίκησης στην αναδιανομή των πόρων που διαχειρίζεται.

Όσο χαμηλή είναι η απορροφητικότητα και όσο μεγάλα είναι τα ποσά που “παρκάρονται” σε προθεσμιακούς λογαριασμούς ή αξιοποιούνται για τους στόχους της κεντρικής κυβέρνησης (όπως η εξόφληση των δανειστών), τόσο στερούνται αυτούς τους πόρους οι πολίτες της Αττικής από τους οποίους αποσπάστηκαν…

Τη διαφορά του 60% με το 1,99% ο Χρήστος Καραμάνος την εξήγησε ως εξής: “Το ποσοστό 1,99% είναι στην ουσία πλασματικό, γιατί βάσει του νόμου αναφέρεται στο συνολικό προϋπολογισμό και όχι στην ετήσια δαπάνη”. Και συμπλήρωσε για τα οικονομικά της Περιφέρειας: “Το κύριο στοιχείο των αποτελεσμάτων είναι η ομαλή εκτέλεση του προϋπολογισμού παρά τα προβλήματα που υπήρξαν στη χώρα κατά το β’ και γ’ τρίμηνο του 2015”.

Ο αντιπεριφερειάρχης επιπλέον εξήγησε ότι προτεραιότητα της διοίκησης αυτή την εποχή ήταν να αποκατασταθούν οι “αρχές χρηστής διοίκησης” και η “προστασία του δημόσιου χρήματος”, επιλογές που προφανώς έχουν ένα διοικητικό κόστος σε καθυστερήσεις κατά την άσκηση πολιτικής.

Επίσης, ο Χρήστος Καραμάνος δικαιολογήθηκε με το σκεπτικό ότι το πρώτο αυτό διάστημα προηγείται η “διαπίστωση και καταγραφή των αναγκών σε όλα τα επίπεδα” και έπεται η “εκπόνηση εκείνων των πολιτικών που θα συμβάλλουν στην αντιμετώπισή τους”.

Τα ερωτήματα που ωστόσο άφησε αναπάντητα η περιφερειακή διοίκηση είναι κατά πόσο η πολυδιαφημισμένη αναμόρφωση του προϋπολογισμού που κληροδότησε η προηγούμενη διοίκηση Σγουρού στη Ρένα Δούρου, βρήκε τελικά πρακτική εφαρμογή.

Από τις εξαγγελθείσες “δράσεις στέγασης και επανένταξης αστέγων” (2,7 εκατ. ευρώ) δεν πραγματοποιήθηκε τίποτα. Η “παροχή υπηρεσιών Υγείας σε ανασφάλιστους πολίτες και παιδιά μέσω Προγραμματικών Συμβάσεων με Νομικά Πρόσωπα” (ποσό που ανέβηκε σε 4,4 εκατ. ευρώ από 1,5 εκατ.) έμεινε τελικά στα χαρτιά. Το “Πρόγραμμα καταγραφής και στήριξης γυναικών σε περιπτώσεις κακοποίησης και κοινωνικού αποκλεισμού” (280.000 ευρώ) δεν πραγματοποιήθηκε ποτέ.

Επομένως, η αύξηση των αποθεματικών είναι ένα στοιχείο για το οποίο δεν μπορεί να υπερηφανεύεται κανείς.

Σγουρός: Πλήρης αποτυχία στην εκτέλεση έργων

Η παράταξη του τέως Περιφερειάρχη, Γιάννη Σγουρού, κατακεραύνωσε τη διοίκηση της Ρένας Δούρου για τα αποτελέσματα εκτέλεσης του φετινού προϋπολογισμού μέχρι σήμερα. Σε ανακοίνωση του συνδυασμού γίνεται λόγος για “πλήρη αποτυχία της διοίκησης της Περιφέρειας στην εκτέλεση έργων για την ανάπτυξη και τόνωση της απασχόλησης στην Αττική”.

Σχολιάζοντας την απορρόφηση κονδυλίων για την εκτέλεση περιφερειακών έργων και έργων δημοσίων επενδύσεων τους πρώτους εννέα μήνες του 2015, η παράταξη χαρακτηρίζει “τραγελαφικό ποσοστό” το 1,99%. Και εξηγεί: “Σύμφωνα με τα αναρτημένα στο Διαύγεια στοιχεία, πρόκειται για την μικρότερη απορρόφηση πόρων την τελευταία 4ετία (από το 2012), που έρχεται μάλιστα σε μια εξαιρετικά κρίσιμη περίοδο για την χώρα και την πολυπληθέστερη περιφέρεια της Ελλάδας, την ώρα δηλαδή που η αγορά έχει στεγνώσει και τα δημόσια έσοδα (όπως για παράδειγμα από τον ΦΠΑ) έχουν πιάσει πάτο”.

Ο Γιάννης Σγουρός πρόσθεσε παραστατικά πως “αν ανατρέξει κανείς στα πρακτικά της αντίστοιχης περσινής συνεδρίασης του Περιφερειακού Συμβουλίου, ο ίδιος αντιπεριφερειάρχης είχε ασκήσει σφοδρή κριτική στην προηγούμενη περιφερειακή διοίκηση για χαμηλή απορροφητικότητα”. Και κατέληξε: “Μόνο που τότε το ποσοστό απορρόφησης ήταν σχεδόν διπλάσιο από το σημερινό”.

[Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Παλμός Γλυφάδας, 14 Νοεμβρίου 2015]