Φωτοαναμνήσεις μιας οικογένειας από τη Βούλα μιας άλλης εποχής

Φωτοαναμνήσεις μιας οικογένειας από τη Βούλα μιας άλλης εποχής

Η φωτογραφική αποτύπωση των διακοπών στις μέρες μας θεωρείται αυτονόητη. Άλλωστε, η προσιτή τεχνολογία της φωτογραφίας σε συνδυασμό με τη διάδοση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης τα κάνουν όλα πολύ εύκολα.

Σε περασμένες εποχές ωστόσο και συγκεκριμένα στις προπολεμικές και μεταπολεμικές δεκαετίες, η μέριμνα των ανθρώπων να απαθανατίσουν στο χαρτί τις οικογενειακές τους στιγμές δεν ήταν κάτι συνηθισμένο.

Γεγονός που συχνά προσδίδει σε φωτογραφίες αυτού του είδους τον χαρακτήρα ντοκουμέντου, είτε προσωπικού είτε ακόμη και ιστορικού.

Ο φωτογράφος και ιστορικός ερευνητής της φωτογραφίας, Μανόλης Κασιμάτης, γόνος τυπογράφων και με καταγωγή από τη Βούλα, συνειδητοποιώντας ότι έχει στο αρχείο του έναν πλούτο από τέτοια τεκμήρια, προχώρησε στην έκδοση ενός «οικογενειακού λευκώματος», το οποίο με αφηγήτρια την μητέρα του, εξιστορεί τις ανέμελες στιγμές που πέρασαν οι άνθρωποι του περιβάλλοντός τους στις ακτές της Βούλας, όταν η άμμος ήταν φυσική και πλούσια και η σημερινή «αθηναϊκή ριβιέρα» δεν ήταν παρά ένας παρθένος παραθεριστικός προορισμός χωρίς καμία υποδομή.

Screenshot 2016-08-29 at 13.04.07

Το λεύκωμα «Καλοκαίρι – Κολυμπώντας στη Βούλα 1931-1968» κυκλοφορεί από τις εκδόσεις της Εταιρείας «Φωτογραφίζοντας» (manokasi@yahoo.gr).

Οι επιλεγμένες φωτογραφίες εστιάζουν αποκλειστικά σε πρόσωπα, παρακολουθώντας την εξέλιξή τους μέσα στο χρόνο.

Οι λεζάντες της Ασπασίας Κασιμάτη-Δαμιανού αφηγούνται την οικογενειακή ιστορία, όμως συνειδητοποιεί κανείς εύκολα ότι καμία προσωπική ιστορία δεν είναι αποκομμένη από τα ευρύτερα κοινωνικά δρώμενα, ειδικά αν μιλάμε για ταραγμένες εποχές.

Άλλωστε, μια φωτογραφία μπορεί να γίνει χωρίς απαραίτητα να το επιδιώκει ο φωτογράφος, μάρτυρας πολλών ιστοριών: Όπως το αλογάκι της φωτογραφίας, που όπως μας αναφέρει η Ασπασία Κασιμάτη-Δαμιανού ήταν του πλανόδιου μανάβη που πουλούσε φρούτα και λαχανικά στους λουόμενους.

Screenshot 2016-08-29 at 12.22.55

Τα κορίτσια στα μέσα της δεκαετίας του ’40 δεν έβγαζαν σέλφι, όμως δεν παρέλειπαν να ποζάρουν στο φακό, φορώντας τα μάλλινα ολόσωμα μαγιό που ήταν τότε η …αποκλειστική μόδα.

Screenshot 2016-08-29 at 12.34.43

Τα κτίρια του τότε ΠΙΚΠΑ Βούλας φαίνονταν ανεμπόδιστα από την παραλία, μιας και οι περιφράξεις μόλις που ξεκίνησαν να ορθώνονται.

Screenshot 2016-08-29 at 12.28.56

Η Βουλιαγμένη ήταν πάντως …ανέκαθεν τόπος ιδανικός για μια ξεχωριστή φωτογράφιση. Στο βάθος της παρακάτω εικόνας εμφανίζεται το Ορφανοτροφείο Βουλιαγμένης.

Screenshot 2016-08-29 at 12.36.59