Στα σκαριά η νέα μαρίνα του Αστέρα Βουλιαγμένης

Στα σκαριά η νέα μαρίνα του Αστέρα Βουλιαγμένης

Έρχονται mega yacht και δημιουργείται ένα πόλος αναψυχής για όλους

Το όραμα δημιουργίας ενός παγκόσμιας εμβέλειας πόλου για αναψυχή και ψυχαγωγία ανέπτυξαν στο Δημοτικό Συμβούλιο Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης οι υπεύθυνοι του Αστέρα Βουλιαγμένης, παρουσιάζοντας τα σχέδια της νέας μαρίνας Βουλιαγμένης.

Ο διευθύνων σύμβουλος του Αστέρα, Στέλιος Κουτσιβίτης και οι μελετητές της εταιρείας Marnet, παρουσίασαν στους εκπροσώπους της τοπικής κοινωνίας τη Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για το νέο σχεδιασμό της μαρίνας, στο πλαίσιο της σχετικής δημόσιας διαβούλευσης.

(δείτε ολόκληρη τη Μελέτη)

Οι μελετητές άκουσαν σε μορφή ερωτήσεων αρκετές από τις ανησυχίες των κατοίκων του Δήμου και απάντησαν διεξοδικά, δίνοντας όμως μόνο το γενικό περίγραμμα του έργου. Άλλωστε, το στάδιο της Στρατηγικής Μελέτης είναι το πρώτο από τα πολλά βήματα που ακολουθούν μέχρι την ολοκλήρωση των εργασιών.

Η αναλυτική περιγραφή του έργου θα γίνει με το master plan και τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων σε επόμενη φάση, κατά την οποία προβλέπεται εκ νέου διαβούλευση. Το έργο, σύμφωνα με το αισιόδοξο σενάριο, θα είναι έτοιμο το καλοκαίρι του 2022.

Τι αλλάζει, τι δεν αλλάζει

Ως “πετράδι του στέμματος” χαρακτήρισαν οι μελετητές τη νέα μαρίνα, σε συσχέτιση πάντα με το έργο ανάπλασης του ξενοδοχειακού συγκροτήματος. “Δεν είναι μόνο μια ανάπλαση μαρίνας, αλλά η δημιουργία ενός πόλου αναψυχής και ψυχαγωγίας κορυφαίου επιπέδου και παγκόσμιας εμβέλειας”, είπαν εισαγωγικά.

Το νέο έργο θα αφήσει άθικτα τα εξής καίρια σημεία: Πρώτον, τις δύο εισόδους της μαρίνας, δεύτερον, την περιοχή πρασίνου με τα πρανή κατά μήκος της οδού Απόλλωνος και τρίτον, τη μικρή τεχνητή παραλία μετά το σημερινό Moorings.

Στόχος της επέμβασης κατά τους μελετητές θα είναι “να φύγει η σημερινή εικόνα υποβάθμισης” με αξιοποίηση της χερσαίας έκτασης υπό το πρίσμα μιας “ισορροπημένης και βιώσιμης ανάπτυξης” καθώς και η “βελτίωση της γεωμετρίας της μαρίνας”, με στόχο την προσαρμογή της στις σύγχρονες ανάγκες και τα δεδομένα ασφάλειας.

Το σημερινό κτήριο του Λιμεναρχείου θα κατεδαφιστεί, ενώ η αρχική πρόθεση των επενδυτών είναι να κρατήσουν το ανακαινισμένο Moorings. Συνολικά η δόμηση στη χερσαία έκταση της μαρίνας θα ανέλθει στα 4.800 τ.μ.

Οι μελετητές τόνισαν ότι ούτε το μέγεθος της μαρίνας, ούτε η δυναμικότητά της θα αλλάξει. Ωστόσο, ο προσανατολισμός της αλλάζει προς τα μεγαλύτερα σκάφη που σήμερα δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν, καθώς τα σκάφη αναψυχής που ελλιμενίζονται στη σημερινή μαρίνα μπορούν να έχουν μήκος ως 50 μέτρα.

Για “λόγους ασφάλειας” ο σημερινός μώλος θα ανακατασκευαστεί, επεκτεινόμενος, ώστε να αλλάξει η “γεωμετρία” της μαρίνας. Η Μελέτη αναφέρει συγκεκριμένα:

Βασικός στόχος της προτεινόμενης ανάπτυξης της μαρίνας είναι η δυνατότητα εξυπηρέτησης σκαφών μεγάλου μεγέθους και η παροχή ενός πλήρους φάσματος υπηρεσιών στα πολυτελή αυτά σκάφη, έτσι ώστε η μαρίνα να ανταποκριθεί στις τάσεις της αγοράς για περισσότερες θέσεις ελλιμενισμού όλο και μεγαλύτερου μεγέθους σκαφών (mega yacht) σε σύγχρονες υποδομές”.

Ως προς το χερσαίο κομμάτι της μαρίνας, η Μελέτη κάνει λόγο για “ανάπτυξη εμπορικών δραστηριοτήτων και υπηρεσιών εστίασης και αναψυχής, σε συνδυασμό με ένα ευχάριστο περιβάλλον περιπάτου”.

Ομάδα στόχος της παρέμβασης δεν είναι μόνο όσοι επιβαίνουν στα σκάφη, που πλέον θα έχουν ένα ολοκληρωμένο πακέτο προσφερόμενων υπηρεσιών (υποδομές υγιεινής, φύλαξης, αποθήκευσης, στάθμευσης, εφοδιασμού, παροχής νερού και ρεύματος στα σκάφη κ.λπ.) αλλά και το ευρύτερο κοινό της Αττικής “που δεν σχετίζεται με τα σκάφη αναψυχής, αλλά εντούτοις επιλέγει τη μαρίνα σαν ένα ιδανικό τόπο επαφής με το θαλάσσιο στοιχείο, ξεκούρασης, αναψυχής κ.λπ.”.

Το σχέδιο προβλέπει δημιουργία υπόγειων χώρων στάθμευσης, ενώ προτείνει και την υπόγεια σύνδεση της μαρίνας με το ξενοδοχειακό συγκρότημα αποκλειστικά για πεζούς και ελαφρά οχήματα τύπου golf cart.

Στέλιος Κουτσιβίτης:
Μοναδικότητα της Βουλιαγμένης

Για το όραμα “μιας παγκοσμίου κλάσης μαρίνας που θα αποτελεί ένα ανταγωνιστικό τουριστικό προϊόν στην αγορά της Μεσογείου” μίλησε ο διευθύνων σύμβουλος του Αστέρα, Στέλιος Κουτσιβίτης.

Ο Αστέρας Βουλιαγμένης δεν είναι απλώς ένα ιστορικό συγκρότημα. Εξελίσσεται σε μοναδικό παγκοσμίως πόλο που συνδυάζει τη φυσική ομορφιά, τη μαρίνα και το συγκρότημα με το οικιστικό κομμάτι και την ξενοδοχειακή μονάδα”, είπε συγκεκριμένα. Παράλληλα, υπογράμμισε το συγκριτικό πλεονέκτημα της Βουλιαγμένης σε σχέση με κάθε άλλη χώρα, να βρίσκεται τόσο κοντά στην πρωτεύουσα.

Ο CEO του Αστέρα αναφέρθηκε εκτενώς στη “στήριξη της τοπικής κοινωνίας”, χαρακτηρίζοντας τη σχέση με τους Βουλιαγμενιώτες “τεράστια κληρονομιά που θέλουμε να διαφυλάξουμε και να συνεχίσουμε, σε μια σχέση αγάπης και εμπιστοσύνης”.

Τέλος, ο Στέλιος Κουτσιβίτης αναφέρθηκε με πολύ θερμά λόγια στη σχέση του με τη δημοτική αρχή Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης και εν γένει με το Δημόσιο: “Έχουμε μια πολύ γόνιμη συνεργασία με τον Δήμαρχο αλλά και συνολικά με τη δημόσια διοίκηση, ένα μεγάλο ζητούμενο για όλες τις επενδύσεις που γίνονται σήμερα στη χώρα. Η σχέση αυτή ανοίγει έναν δρόμο και αποτελεί καλό προηγούμενο”, σημείωσε ο διευθύνων σύμβουλος.

Δείτε την τοποθέτησή του στο Δημοτικό Συμβούλιο:

Γρηγόρης Κωνσταντέλλος:
Αγκαλιάσαμε το έργο με ρίσκο

Το “πνεύμα καλής πίστης και καλής θέλησης” εξήρε στη δική του τοποθέτηση ο δήμαρχος Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης, Γρηγόρης Κωνσταντέλλος, τονίζοντας ότι η υπόθεση του Αστέρα συνιστά ένα “πολύ σύνθετο και μεγάλο σχέδιο”.

Συνεννοούμαστε με καλή προαίρεση και επιλύουμε τις όποιες διαφορές. Είναι μια δύσκολη και ανηφορική διαδρομή, πηγαίνουμε όμως καλά” εκτίμησε ο επικεφαλής της δημοτικής διοίκησης. Κατά τον ίδιο άλλωστε, το ΕΣΧΑΔΑ 2 που άνοιξε το δρόμο για την επένδυση είναι “μια ατμομηχανή τοπικής ανάπτυξης ήπιας μορφής”, που αν υλοποιηθεί όπως πρέπει “μετά από 10 χρόνια θα έχουμε μια άλλη πόλη και ένα άλλο παράκτιο μέτωπο”.

Ο Γρηγόρης Κωνσταντέλλος ανέλυσε ότι “συνήθως οι τοπικές κοινωνίες αντιδρούν σε κάθε τι νέο και άγνωστο, παρασύροντας τις τοπικές αρχές στην άρνηση”. Όμως συμπλήρωσε ότι “το δικό μας Δημοτικό Συμβούλιο και η δημοτική αρχή πήραμε ένα ρίσκο: Αγκαλιάσαμε την επένδυση και στοιχηματίσαμε σε ένα θετικό σχέδιο ανάπτυξης”, προσθέτοντας ότι το ΕΣΧΑΔΑ 2 για την ανακαίνιση του Αστέρα υπερψηφίστηκε από τη μεγάλη πλειοψηφία του Δημοτικού Συμβουλίου.

Το χρονοδιάγραμμα

Η πορεία του έργου έχει να περάσει πολλά στάδια μέχρι την υλοποίησή του.

Η εν λόγω Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων έχει ήδη λάβει έγκριση από την ΕΤΑΔ, την Επιτροπή Τουριστικών Λιμένων του Υπουργείου Τουρισμού και το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, ενώ αναμένεται να εγκριθεί και από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

Όταν ολοκληρωθεί η διαβούλευση, θα περάσει από την έγκριση του Συμβουλίου της Επικρατείας και θα δημοσιευτεί ως Προεδρικό Διάταγμα τον Ιανουάριο του 2019, σύμφωνα με τις σημερινές εκτιμήσεις.

Θα ακολουθήσει η σύνταξη του master plan και της εξειδικευμένης Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, η οποία ακολουθώντας άλλον ένα κύκλο διαβούλευσης και εγκρίσεων από τους ίδιους φορείς θα λάβει τη μορφή της Κοινής Υπουργικής Απόφασης. Το στάδιο αυτό δεν αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί πριν τα μέσα του 2020.

Με δεδομένο ότι ο χρόνος κατασκευής του έργου θα φτάσει τους 24 μήνες, οι αρμόδιοι εκτιμούν ότι η νέα μαρίνα της Βουλιαγμένης θα είναι το συντομότερο έτοιμη το καλοκαίρι του 2022.

Σε κάθε περίπτωση, η λειτουργία της υφιστάμενης μαρίνας δεν θα διακοπεί.

Οι ψαράδες

Μια διαφορετική πτυχή για τις επιπτώσεις της επένδυσης έθεσε η αντιπρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου, Μαρία Σίνα, ρωτώντας για την τύχη των ψαράδων που παραδοσιακά, εδώ και δεκαετίες, ελλιμενίζονται στη μαρίνα του Αστέρα.

Την απάντηση έλαβε από τον Γρηγόρη Κωνσταντέλλο, ο οποίος διευκρίνισε ότι έχουν μείνει δύο ψαράδες, οι οποίοι κατόπιν συνεννόησης με τη διοίκηση του Αστέρα συνεχίζουν να χρησιμοποιούν τη μαρίνα, παρόλο που δεν προβλέπεται κάτι τέτοιο. Ο Δήμαρχος πρόσθεσε ότι έγινε στους ψαράδες πρόταση να μεταφερθούν στο Αλιευτικό Καταφύγιο της Βάρκιζας, την οποία και αποδέχτηκαν.

Οι μελετητές με τη σειρά τους τόνισαν ότι είναι ασύμβατη η χρήση ενός τουριστικού λιμένα από ψαράδες και δεν επιτρέπεται από τη νομοθεσία.