Πανελλήνιες: μήπως το υπερβολικό γονεϊκό ενδιαφέρον βλάπτει;

Πανελλήνιες: μήπως το υπερβολικό γονεϊκό ενδιαφέρον βλάπτει;

της Ελένης Γήρα* για το 3vita.

Ίσως σας έχει τύχει αυτές τις μέρες να καλέσετε κάποιους φίλους σας στο σπίτι για φαγητό ή να τους προτείνετε να βγείτε έξω ένα βράδυ, και να λάβατε την απάντηση: «Α, ευχαριστούμε πολύ, αλλά δεν γίνεται… δίνουμε εξετάσεις».
Η λέξη κλειδί είναι το «δίνουμε». Όχι «ο γιος μου» ή «η κόρη μου» δίνει εξετάσεις, αλλά δίνουμε. Δίνουμε όλοι μαζί. Μπαμπάς, μαμά, παιδί. Όλοι μαζί δίνουμε, όλοι μαζί καρδιοχτυπούμε.

Μήπως όμως το συλλογικό καρδιοχτύπι κάνεις περισσότερο κακό παρά καλό στο παιδί; Ασφαλώς ένας καλά προετοιμασμένος μαθητής ή μαθήτρια δεν θα πάθει τίποτα αν μείνει ένα βράδυ για λίγες ώρες μόνο του. Πώς είναι δυνατόν ένας 18χρονος να θεωρείται ώριμος για να ψηφίζει, αλλά όχι για να οργανώσει τη μελέτη του;

Ασφαλώς δεν εννοούμε ότι δεν πρέπει να εξασφαλίσουμε στο παιδί μας συνθήκες ηρεμίας στο σπίτι, καλή διατροφή, ακόμα κι έναν διακριτικό έλεγχο (π.χ., να εμποδίσετε το άσκοπο ξενύχτι). Όμως οι γονείς δεν χρειάζεται να γίνουν ούτε σωματοφύλακες ούτε γκουβερνάντες του παιδιού του. Ας συμμεριζόμαστε το δικαιολογημένο άγχος του, χωρίς όμως να το δείχνουμε.

Αν ρωτήσετε κάποιον άνω των 50 ή των 60 πώς φέρονταν οι δικοί τους γονείς όταν εκείνος έδινε εξετάσεις, το πιθανότερο είναι ότι θα σας απαντήσει «όπως πάντα». Οι γονείς δεν ξεροστάλιαζαν έξω από τα κάγκελα του σχολείου περιμένοντας να μάθουν «πώς έγραψε το παιδί» και «τι θέματα έπεσαν». ΄Οχι πως οι παλιοί αγαπούσαν τα παιδιά τους λιγότερο ή δεν νοιάζονταν για το αν θα έγραφαν καλά ή όχι. Ένας από τους λόγους της ψυχραιμίας τους (και όχι της αδιαφορίας τους) ήταν ότι δεν είχαν ξοδέψει τόσα πολλά χρήματα για φροντιστήρια δεν ανησυχούσαν τόσο πολύ για την «επένδυσή» τους.

Μη βομβαρδίζετε, λοιπόν, το παιδί σας με ευχές, παρατηρήσεις, ερωτήσεις. Δείξτε το ενδιαφέρον και την αγάπη σας, αλλά χωρίς να γίνετε φορτικοί. Και μη φοβάστε να το αφήσετε για λίγες ώρες μόνο του. Δεν είναι βρέφος.

*Η Ελένη Γήρα είναι ψυχολόγος-παιδοψυχολόγος