Κόρμπι Βάρης: Το χρονικό από την ομηρεία στην κανονικότητα

Κόρμπι Βάρης: Το χρονικό από την ομηρεία στην κανονικότητα

Η πολεοδομική ιστορία του Κόρμπι της Βάρης θα μπορούσε να είναι μια μελέτη περίπτωσης για διπλωματική εργασία στις αγκυλώσεις της δημόσιας διοίκησης.

Ένα πολυπλόκαμο γραφειοκρατικό πλέγμα από τη μία πλευρά των δημόσιων υπηρεσιών και μια ανεξέλεγκτη ιδιωτική πρωτοβουλία από την άλλη οδήγησε σε πολλαπλά αδιέξοδα τη γειτονιά αυτή, με αποτέλεσμα – μεταξύ πολλών άλλων – να μην επιτρέπεται από τη νομοθεσία (!) να ασφαλτοστρωθεί ένας δρόμος.

Όπως αποκαλύπτεται από το χρονολόγιο των ενεργειών της δημοτικής διοίκησης διαχρονικά για την πολεοδομική ρύθμιση του Κόρμπι, υπάρχουν αδικαιολόγητα μεγάλες περίοδοι αδράνειας, κατά την οποία φυσικά τα προβλήματα μεγεθύνονταν. Μόνο τα τελευταία χρόνια και πιο εντατικά από το 2016 και μετά οι διαδικασίες φαίνεται να τρέχουν, αποδεικνύοντας έμπρακτα ότι το γραφειοκρατικό τέρας δεν είναι τελικά ανίκητο, αρκεί να υπάρχει η πολιτική βούληση και βέβαια, η σχετική τεχνογνωσία.

Ο παράγοντας που έπαιξε ρόλο καταλύτη ήταν φυσικά το ρέμα που διατρέχει την περιοχή.

Από το 1985 που το Κόρμπι καθορίστηκε ως περιοχή δεύτερης κατοικίας με την πρώτη πολεοδομική μελέτη μέχρι το 1993, όταν οι πλημμύρες της περιοχής ανέδειξαν με τραυματικό τρόπο την ανάγκη διάνοιξης του ρέματος, κανείς δεν έδωσε σημασία στο ζωτικής σημασίας υδραυλικό αυτό έργο. Αλλά και μετά τις πλημμύρες, ουδείς από τους δημοτικούς άρχοντες της Βάρης ενοχλήθηκε.

Έφτασε 2014 για να διαπιστώσει επισήμως ο νέος Δήμος Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης ότι η μακρόσυρτη από το 1985 διαδικασία εκπόνησης πολεοδομικής μελέτης και σύνταξης πράξης εφαρμογής – που δεν είχε φυσικά ολοκληρωθεί – έπρεπε να αναθεωρηθεί από την αρχή, λαμβάνοντας υπόψη το ρέμα του Κόρμπι. Παραδόξως λοιπόν, ό,τι δεν έγινε για 29 χρόνια, έγινε μέσα στην τελευταία πενταετία.

29 χρόνια αναμονή

Η έγκριση της Πολεοδομικής Μελέτης χρειάστηκε πάνω από 3 χρόνια (1985-89) ενώ η αναγκαία κατοπινή διαδικασία, η σύνταξη της Πράξης Εφαρμογής, ανατέθηκε το 1990 στο Νομαρχιακό Ταμείο Πειραιά και ακόμη δεν έχει ολοκληρωθεί.

Μάταια όλα αυτά όμως. Η Πολεοδομική Μελέτη ήταν εκτός πραγματικότητας. Αυτό έγινε αντιληπτό μόλις ολοκληρώθηκε η οριστική μελέτη για τη διευθέτηση του ρέματος, η οποία απαιτούσε τροποποίηση του εγκεκριμένου ρυμοτομικού σχεδίου σε 50 οικοδομικά τετράγωνα, ενώ από τις ενστάσεις που κατατέθηκαν κατά την πρώτη ανάρτηση της Πράξης Εφαρμογής, εκκρεμούσαν αλλαγές σε άλλα 35 οικοδομικά τετράγωνα.

«Τότε ανακαλύψαμε ότι δεν είχαμε σχέδιο πόλης», όπως είπε ο Δήμαρχος Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης Γρηγόρης Κωνσταντέλλος, σε εκδήλωση στο Κόρμπι το Σάββατο 15 Δεκεμβρίου 2018, όπου και παρουσίασε σε εκατοντάδες κατοίκους την κατάσταση και το μέχρι σήμερα δημοτικό έργο στην περιοχή. Ακόμη και με ξεκάθαρο πλέον το τοπίο για το πώς θα διορθωθούν τα …αδιόρθωτα δεκαετιών, τα εμπόδια δεν σταμάτησαν.

Τον Ιούνιο του 2017 προέκυψε ότι τα ακίνητα του ελληνικού Δημοσίου δεν είχαν καταγραφεί ώστε να είναι πλήρης η Πράξη Εφαρμογής. Η αρμόδια Διεύθυνση Πολιτικής Γης κατέθεσε τις δηλώσεις αυτές τον Ιανουάριο του 2018. Στο μεταξύ το καθεστώς που διέπει τη σύνταξη Πολεοδομικών Μελετών άλλαξε και απαιτήθηκε από τον Δήμο των 3Β να συντάξει μια επιπλέον Τεχνική Έκθεση Περιβαλλοντικού Ισοζυγίου (που καταγράφει όλες τις τακτοποιήσεις αυθαιρέτων). Η έκθεση κατατέθηκε τον Σεπτέμβριο του 2018 και ήταν η πρώτη που συντάχθηκε στη χώρα!

Σοβαρότερα εμπόδια συνάντησε η κατασκευή του ρέματος. Κατ’ αρχάς η Περιφέρεια Αττικής το ενέταξε μεν στο Πρόγραμμα Εκτελεστέων έργων της από τον Ιανουάριο του 2014, όμως στη λίστα προτεραιοτήτων για τη χρηματοδότηση από ΕΣΠΑ βρέθηκε στη 17η θέση. «Αυτό σήμαινε ότι θα ξεκινούσε η κατασκευή του το 2026», εκτίμησε ο Γρηγόρης Κωνσταντέλλος, ο οποίος τον Νοέμβριο του 2015 παρενέβη προσωπικά στο Περιφερειακό Συμβούλιο απαιτώντας να προταχθεί λόγω αυξημένου κινδύνου πλημμυρικών φαινομένων στην περιοχή. Κάτι που επιτεύχθηκε, αφού πήρε αριθμό προτεραιότητας 2.

Όμως τον Ιούνιο του 2016 και πάλι …προέκυψε ότι δεν είχε εκδοθεί Προεδρικό Διάταγμα για το ρέμα. Ο Δήμος ανέλαβε πάλι τη μελέτη, τη νομική επεξεργασία και τη σύνταξη του συγκεκριμένου Προεδρικού Διατάγματος, το οποίο εκδόθηκε σε χρόνο ρεκόρ για τα δεδομένα του ελληνικού Δημοσίου, σε μόλις 7 μήνες.

Το τελευταίο εμπόδιο ήταν και το σημαντικότερο. Πριν υπογραφεί η σύμβαση, έγινε αντιληπτό ότι δεν είχαν γίνει οι απαιτούμενες απαλλοτριώσεις των ιδιοκτησιών από όπου θα περνούσε το ρέμα. Ο Δήμος πάλι ανέλαβε να επισπεύσει τις διαδικασίες και έκανε την κτηματογράφηση των εκτάσεων και των επικειμένων, ενώ σε συνεργασία με το υπουργείο Υποδομών, εκδόθηκε ταχύτατα η αναγκαία Πράξη Υπουργικού Συμβουλίου που όριζε τις απαλλοτριώσεις ως αναγκαστικές.

Με μια λιτή τελετή στις 14 Δεκεμβρίου 2018, παρουσία Δημάρχου και Περιφερειάρχη, το έργο ξεκίνησε και αναμένεται να ολοκληρωθεί σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, δηλαδή ως το τέλος του 2020.

nourish

Τα επόμενα βήματα

Τα υπόλοιπα κομμάτια του παζλ ακόμη βρίσκονται σε εκκρεμότητα.

Η Περιφέρεια Αττικής θα πρέπει έχοντας υπόψη όλα τα ήδη κατατεθειμένα στοιχεία να εισηγηθεί προς το αρμόδιο όργανο (ΣΥΠΟΘΑ) την έγκριση της αναθεωρημένης Πολεοδομικής Μελέτης. Το ΣΥΠΟΘΑ αναμένεται να λάβει τη σχετική απόφαση τον Φεβρουάριο. Ο φάκελος θα πρέπει εν συνεχεία να κατατεθεί στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας ώστε μετά από τον νομικό έλεγχο να εκδοθεί Προεδρικό Διάταγμα. Κατά τη δημοτική αρχή το τελευταίο αυτό βήμα αναμένεται για τον Μάρτιο – Απρίλιο του 2019.

Η Πράξη Εφαρμογής έχει επίσης κάποια ακόμη βήματα να διανύσει. Εκκρεμεί η εξέταση ενστάσεων από την 1η ανάρτηση, η δεύτερη ανάρτηση και οι νέες ενστάσεις, ενώ μόλις εκδοθεί το Προεδρικό Διάταγμα για την αναθεωρημένη Πολεοδομική Μελέτη, θα ακολουθήσει η κύρωση της Πράξης Εφαρμογής, που τοποθετείται επίσης χρονικά τον Απρίλιο του 2019.

«Η περιοχή βγαίνει από την απαγόρευση. Αύριο φτιάχνουμε δρόμους, μεθαύριο πλατεία και παιδική χαρά», είπε ο Γρηγόρης Κωνσταντέλλος απευθυνόμενος στους κατοίκους και πράγματι μοιάζει εξωπραγματικό το γεγονός ότι η ασφαλτόστρωση οδών θα ήταν κάτι τόσο απαιτητικό. Κι όμως, οι κληροδοτημένες εκκρεμότητες δεν επέτρεπαν τη σύναψη εργολαβιών για οδοποιία. «Πλέον έχουμε γνωστά και εγκεκριμένα τα υψομετρικά στοιχεία των οδών γι’ αυτό και μπορούμε να προχωρήσουμε», όπως εξήγησε ο Δήμαρχος.

Στο πρόγραμμα για το 2019 έχει ενταχθεί έργο οδοποιίας συνολικού μήκους 5.640 μέτρων. Όπως ανακοινώθηκε θα στρωθούν οι οδοί: 2ας Μεραρχίας, Αθ. Διάκου, Δεληγιάννη, Δημητσάνας, Καστελίου, Κολοκοτρώνη, Κύπρου, Μεγαλουπόλεως, Προφ. Ηλία, Υμηττού, Παλ. Αθηναίων και Τριπόλεως.

Παράλληλα, έχει δρομολογηθεί η κατασκευή στην περιοχή δικτύου ακαθάρτων. Σε συνάντηση της δημοτικής αρχής με τη διοίκηση της ΕΥΔΑΠ η περιοχή του Κόρμπι και του ανατολικού τμήματος της Μηλαδέζας εντάχθηκε σε μελέτη της ΕΥΔΑΠ για κατασκευή αποχετευτικού δικτύου, ένα έργο που δεν αναμένεται να ξεκινήσει νωρίτερα από τα 2-2,5 χρόνια.

Πηγή: εφημερίδα Δημοσιογράφος

sea ergon