Μοιραστείτε το
Την πεποίθηση ότι η περιοχή του Δήμου Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης διαθέτει πολλούς ανθρώπους που αναζητούν διεξόδους καλλιτεχνικής έκφρασης διατυπώνει ο Πάνος Λάμπρου, εικαστικός φωτογράφος που έχει μια ιδιαίτερη πορεία και «γλώσσα» και έχει την έδρα του στη Βάρκιζα.
Στους ανθρώπους αυτούς απευθύνεται σχεδιάζοντας ένα δημιουργικό σεμινάριο που θα συνδυάζει τη φωτογραφία και τον λόγο με την τοπική αναφορά. Όπως αναφέρει, τα πιο ανήσυχα καλλιτεχνικά πνεύματα κατευθύνονται συνήθως στο κέντρο της Αθήνας ή σε διαφορετικές ζώνες για να έρθουν σε επαφή με τον πολιτισμό και τις τέχνες. Η τάση όμως όπως λέει χαρακτηριστικά είναι η αποκέντρωση και η δημιουργία τοπικών σημείων αναφοράς. Στους άμεσους σχεδιασμούς του είναι η εύρεση ενός χώρου – που θα μπορούσε να είναι ένα εγκαταλελειμμένο κτήριο – για να στεγάζει εκθέσεις και εξωστρεφείς εκδηλώσεις.
Μια καλλιτεχνική γραμματική
Το καλλιτεχνικό στίγμα του Πάνου Λάμπρου απλώνεται σε περισσότερες από μία γλώσσες έκφρασης. Ξεκινώντας από τη φωτογραφία, την οποία σπούδασε στο πλάι του μεγάλου καλλιτέχνη Guido Guidi, μεταπηδά στον λόγο, διαμορφώνοντας μια ενδιαφέρουσα καλλιτεχνική γραμματική. Το τελευταίο του δημιούργημα έχει τίτλο «Από το 0 στο 1» και συνιστά μια συλλογή από «εμπειρικές ερμηνείες φωτογραφικών σπουδών», στην οποία οι εικόνες του, φωτογραφικές δημιουργίες από όλη του τη διαδρομή, δένονται με σκέψεις και κωδικοποιημένες αναγνώσεις που κινούνται από το μηδέν (το «κενό») στο ένα (την «ύλη»). Το συγκεκριμένο έργο αναμένεται σύντομα να εκδοθεί με τη μορφή μιας δεμένης συλλογής από καρτ ποστάλ και να εκτεθεί στη Blender Gallery της Γλυφάδας.
1 – Τι είναι φυσιολογικό;
0 – Φυσιολογικό είναι η έκφραση
(Ένα δείγμα από το τελευταίο φωτογραφικό άλμπουμ του Πάνου Λάμπρου, όπου δημοσιεύει σκέψεις και κωδικοποιημένες αναγνώσεις των φωτογραφιών σε ένα ποιητικό αφήγημα)
Εξηγώντας τη μέθοδό του, λέει πως ο ήχος τον βοήθησε να κατανοήσει τη σημασία των λέξεων στην πρόσληψη ενός φωτογραφικού έργου:
«Συνεργάστηκα με έναν μουσικό της progressive σκηνής και κατάλαβα ότι όταν βλέπω, ακούω. Αυτό το κοινό σημείο αναφοράς ανάμεσα στην εικόνα και τον ήχο είναι μία συχνότητα. Από εκεί ξεκινώντας μπορώ να εκφραστώ γραπτά, περιγράφοντας αυθόρμητα, κυριολεκτικά ή συμβολικά. Αν παντρευτούν αυτές οι σημειώσεις με την εικόνα, μας δείχνουν πώς βίωσα το περιβάλλον και μπόρεσα να το κατανοήσω ποιητικά».
Η μέθοδος αυτή θα αποτελέσει και ένα από τα κύρια αντικείμενα του σεμιναρίου. Αναφέρει σχετικά ο Πάνος Λάμπρου:
«Aνάμεσα στον θεατή και την εικόνα υπάρχει ο λόγος που περιγράφει τη θέαση. Αυτός ο λόγος αναλύει την αίσθηση του βιώματος σε παρόντα χρόνο και καθορίζει την ποιητική μορφή της εικόνας. Στη φωτογραφία κατά τη διάρκεια της λήψης των εικόνων αυτός ο διάλογος μπορεί να είναι πιο εσωτερικός, παραμένει όμως στη μνήμη και παρουσιάζεται στην τελική αποτύπωση της εικόνας σαν αίσθηση».
Ρωτάμε ποιοι είναι οι στόχοι μιας τέτοιας διδακτικής προσέγγισης και απαντά:
«Στο σεμινάριο θα βρούμε τις εσωτερικές φωνές που μας παροτρύνουν στη δημιουργία και θα τις αποκωδικοποιήσουμε με εικόνα και λόγο σαν μια σύνθεση. Σαν πρώτος στόχος του σεμιναρίου είναι να εξελίξουμε την προσωπική μας εικόνα και να έχουμε τα κατάλληλα εργαλεία για να διακρίνουμε την επιλογή της ανάμεσα σε άλλες. Τα εργαλεία αυτά είναι κατανοητά και απλά στη διαδικασία που ακολουθούμε δεν είναι όμως αυτονόητα και μαθαίνουμε να επιλέγουμε με την αίσθηση της όρασης αντί του νου. Δεύτερος στόχος του σεμιναρίου είναι να φανερώσουμε τον λόγο που μας σύστησε την ποιητική μορφή της εικόνας. Να ακούσουμε πιο καθαρά την εσωτερική παρόρμηση και να δώσουμε σημασία στους πιο λεπτούς ήχους μας που περιγράφουν τον κόσμο μας. Τελικός στόχος είναι η σύνδεση της εικόνας με τις λέξεις μας, να παρουσιαστούν ως ένα έργο».
Το έργο αυτό μπορεί να δημοσιευτεί στον τοπικό Τύπο, να εκδοθεί ή να αποτελέσει αντικείμενο έκθεσης.
Φωτογραφική τοπική ιστορία
Ένας δεύτερος παράλληλος στόχος του Πάνου Λάμπρου στο εργαστήριό του είναι μια δουλειά φωτογραφικής τοπικής ιστορίας, ένας διάλογος με το παρελθόν μέσα από τις εικόνες. Ο ίδιος έχει δώσει τέτοιο δείγμα γραφής, με μια έκθεση που επιμελήθηκε το έτος 2000 και επικεντρώθηκε στη φωτογράφηση μιας διαδρομής στην ιταλική επαρχία. Το σκεπτικό είναι να ξεκινήσει μια μελέτη τοπίου από τα ιστορικά φωτογραφικά αρχεία και να γίνει ένας δημιουργικός διάλογος με τις σημερινές εικαστικές ματιές των φωτογράφων.
Ο καλλιτέχνης υπόσχεται να μοιραστεί τα μυστικά για τη δημιουργία του κάδρου, την καλλιέργεια της προσωπικής ματιάς που θα κάνει τις φωτογραφίες μοναδικές και τέλος μια τεχνική επιλογής φωτογραφιών από το σύνολο που έχει ο ίδιος επεξεργαστεί. Ένα ανάλογο φωτογραφικό σεμινάριο που ψηλάφισε την αρχιτεκτονική ιδιαιτερότητα του Δήμου Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης πραγματοποίησε ο Πάνος Λάμπρου και το 2022.
Οι συναντήσεις του σεμιναρίου θα γίνονται στο Raw Sight Lab στη Βάρκιζα σε ένα πρόγραμμα που ο εμπνευστής του το έχει σχεδιάσει σε επτά διήμερα, μια φορά τον μήνα, ξεκινώντας από τον Οκτώβριο (λεπτομέρειες στην ιστοσελίδα του). Επιστέγασμα της δουλειάς όπως τονίζει ο φωτογράφος κάλλιστα θα μπορούσε να είναι μια συλλογική έκθεση τον επόμενο Μάιο.