Τι προτείνει η Κυκλοφοριακή Μελέτη του Δήμου Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης

Τι προτείνει η Κυκλοφοριακή Μελέτη του Δήμου Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης

Σε δημόσια διαβούλευση στην ιστοσελίδα του Δήμου Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης βρίσκεται εδώ και κάποιες ημέρες η ενιαία Κυκλοφοριακή Μελέτη του Δήμου, που στην πρώτη της φάση αφορά στην απογραφή και αξιολόγηση της υφιστάμενης κατάστασης και στον προσδιορισμό εναλλακτικών λύσεων.

Σε μια δεύτερη φάση θα οριστικοποιηθεί η τελική πρόταση με παράλληλο προγραμματισμό του προγράμματος υλοποίησης της πρότασης και εκτίμηση του κόστους για την υλοποίησή της.

Να σημειωθεί ότι η συγκεκριμένη μελέτη χρηματοδοτήθηκε εξ ολοκλήρου μέσω δωρεάς του Θανάση Μαρτίνου, ο οποίος και επέλεξε τους μελετητές.

Κύρια χαρακτηριστικά της μελέτης των 228 σελίδων που συνοδεύεται από μεγάλα παραρτήματα είναι το πλήθος των προτεινόμενων μονοδρομήσεων σε διάφορες περιοχές του Δήμου, η πρόταση για ριζική αλλαγή της εισόδου της Βουλιαγμένης από την παραλιακή λεωφόρο, η θέση ότι δεν υφίσταται πρόβλημα στάθμευσης στον Δήμο κατά τους θερινούς μήνες (άρα δεν προτείνονται και λύσεις) και η εισήγηση για δημιουργία 4 νέων ποδηλατόδρομων που θα προστεθούν στον υφιστάμενο.

Προβλήματα στο οδικό δίκτυο

Η καταγραφή των προβλημάτων στους δρόμους από τους μελετητές είναι ακριβής, αποτυπώνοντας γλαφυρά την πραγματικότητα που αντιμετωπίζουν καθημερινά πεζοί και οδηγοί οχημάτων.

Στο κύριο οδικό δίκτυο των τριών πόλεων, οι μελετητές εντοπίζουν:

  • Κυκλοφοριακή συμφόρηση και χαμηλή στάθμη εξυπηρέτησης σε βασικές διασταυρώσεις
  • Εποχιακή κίνηση κατά τους θερινούς μήνες
  • Οργάνωση κυκλοφορίας στις παράπλευρες οδούς βασικών οδών
  • Ζητήματα ασφάλειας λόγω αυξημένων ταχυτήτων
  • Ανάγκη για βελτιστοποίηση στη λειτουργία φωτεινής σηματοδότησης.

Σε ό,τι αφορά στο τοπικό οδικό δίκτυο τα κυκλοφοριακά προβλήματα που σημείωσε η μελέτη είναι:

  • Ελλιπής ή κακή σήμανση (δεν υπάρχει η προβλεπόμενη σήμανση για τον ορισμό της προτεραιότητας στις διασταυρώσεις ενώ σε άλλες περιπτώσεις η προτεραιότητα είναι ορισμένη χωρίς συνέπεια και ενιαίο σχεδιασμό)
  • Έλλειψη μονοδρομήσεων
  • Μη θεσμοθέτηση χώρων στάθμευσης (“η στάθμευση γίνεται άναρχα χωρίς χωρικούς περιορισμούς. Σε πολλά σημεία δεν είναι σαφές που επιτρέπεται η στάθμευση και που όχι, το πρόβλημα δυσχεραίνεται με την απουσία αστυνόμευσης”, σημειώνουν χαρακτηριστικά οι μελετητές)
  • Στενά, ανύπαρκτα και δύσκολα προσπελάσιμα πεζοδρόμια (“εμπόδια από την άναρχη χωρίς σχεδιασμό τοποθέτηση οδικού εξοπλισμού πχ. ιστοί φωτισμού, δενδροφύτευση, σήμανση, κάδοι σκουπιδιών κ.λπ.”). 

Μείζονες παρεμβάσεις

Από τις 21 συνολικά προτεινόμενες παρεμβάσεις στο κύριο οδικό δίκτυο εντοπίζουμε τις τρεις βασικότερες.

Στη Βούλα, στη διασταύρωση της παραλιακής λεωφόρου Κ. Καρμανλή με τη λεωφόρο Βασιλέως Παύλου (στη γωνία του Ασκληπιείου) οι μελετητές σημειώνουν: “Συχνές παράνομες αναστροφές οχημάτων από Αθήνα προς Αθήνα μέσω της λωρίδας αριστερής στροφής προς Λ. Βασ. Παύλου (Ιπποκράτους). Ειδικά κατά τους θερινούς μήνες που απέναντι από το Ασκληπιείο Νοσοκομείο λειτουργεί η πλαζ, ο μεγαλύτερος αριθμός οχημάτων που έρχονται στην πλαζ από Αθήνα, κατά την αποχώρηση τους πραγματοποιούν αναστροφή για την επιστροφή τους προς Αθήνα”.

Για την αντιμετώπιση των θεμάτων προτείνουν: “Εξετάζεται σκοπιμότητα εξυπηρέτησης αναστροφής με αποκλειστική φάση σηματοδότησης από το χώρο στάθμευσης οχημάτων με κατάλληλη διαμόρφωση χώρου στην παραλία και όχι μέσω της λωρίδας αριστερής στροφής”.

Στη Βάρη ξεχωρίζει η πρόταση για τοποθέτηση πεζογέφυρας στη λεωφόρο Βάρης Κορωπίου, μεταξύ Κερκύρας και Ανδρ. Παπανδρέου (στο ύψος του σούπερ μάρκετ Σκλαβενίτης), καθώς διαπιστώνονται “μεγάλες ροές πεζών”.

Στη Βουλιαγμένη, προτείνεται να αλλάξει συνολικά η είσοδος της πόλης, με τη διαμόρφωση της κεντρικής οδού Ερμού σε δρόμο ήπιας κυκλοφορίας και μονοδρόμησή της. Αναφέρεται χαρακτηριστικά στη μελέτη:

“Εξετάζεται η σκοπιμότητα κλεισίματος της εισόδου της Βουλιαγμένης μέσω της οδού Ερμού (στο πλαίσιο μελλοντικής μετατροπής της οδού σε δρόμο ήπιας κυκλοφορίας) και διαμόρφωση νέας εισόδου από την οδό Πανός με λειτουργία φωτεινού σηματοδότη. Ο κόμβος Λ. Ποσειδώνος – Ερμού μπορεί να συνεχίσει να υφίσταται εξυπηρετώντας όμως μόνο την έξοδο από την Ερμού προς την Λ. Ποσειδώνος”.

Μονοδρομήσεις

Παράλληλα με τις διάφορες επεμβάσεις σε συγκεκριμένα σημεία του Δήμου, προτείνονται και μία σειρά μονοδρομήσεων και αντιδρομήσεων σε διάφορες περιοχές του Δήμου.

Οι μονοδρομήσεις σύμφωνα με τους μελετητές “έχουν στόχο τη βέλτιστη αξιοποίηση του περιορισμένου πλάτους των οδών αλλά και τη μείωση των σημείων εμπλοκής στις διασταυρώσεις”.

Οι προτάσεις των μελετητών εστιάζουν στις εξής περιοχές: 

  • Μεταξύ Πρ. Πέτρου και Ασκληπιού, Τζαβέλλα και Λεωφ. Καραμανλή στη Βούλα
  • Μεταξύ Ιπποκράτους, Πόρου, Ζεφύρου και Νηρέως στη Βούλα
  • Μεταξύ Αγ. Ιωάννου, Λεωφ. Βουλιαγμένης και Λεωφ. Καραμανλή στη Βούλα
  • Μεταξύ Λεωφ. Καραμανλή, Σαπφούς, Ακτής, Ηλιού και Κρόνου στο Καβούρι
  • Στις συνοικίες Δικηγορικά και Πανόραμα Βούλας
  • Στις συνοικίες Εξοχή και Δίλοφο Βούλας
  • Μεταξύ Λεωφ. Βάρης – Κορωπίου, Σερρών, Λαρίσης και Κανελλοπούλου στη Βάρη
  • Μεταξύ Λεωφ. Καβουρίου, Τρίτωνος, Νηρέως και Ζεφύρου στη Βουλιαγμένη
  • Μεταξύ Λεωφ. Αθηνάς, Δήμητρας, Θησέως και Αφροδίτης στη Βουλιαγμένη
  • Μεταξύ Φλέμινγκ και Λεωφ. Ποσειδώνος στη Βάρκιζα
  • Στη συνοικία Μηλαδέζα της Βάρης
  • Στις συνοικίες Ασύρματος και Τρίγωνο της Βάρης 

Κατά τους μελετητές, “επιλέγεται η εφαρμογή μονόδρομων στις περιοχές με πυκνή δόμηση και κυκλοφορία. Σε περιοχές που δεν έχουν πλήρη ανάπτυξη, με αραιή δόμηση και κυκλοφορία, επιλέγεται η διατήρηση, καταρχήν, της υφιστάμενης κατάστασης”.

Στάθμευση

Η μελέτη αναλύοντας τα στατιστικά στοιχεία της απογραφής του 2011 καταλήγει στο συμπέρασμα ότι “το μεγαλύτερο τμήμα του Δήμου, όπου κυρίαρχη χρήση είναι η κατοικία, δεν αντιμετωπίζει πρόβλημα στάθμευσης”. Σύμφωνα με τα στοιχεία, “το 66% περίπου των νοικοκυριών έχουν παραπάνω από μια θέση στάθμευσης και μόλις το 34% δε διαθέτει καμία ιδιωτική θέση
στάθμευσης”.

Η μελέτη πάντως σημειώνει ότι προβλήματα εντοπίζονται:

  • Στη δημοτική ενότητα Βάρης η περιοχή που εκτείνεται γύρω από την πλατεία Βάρης (πλ. Ηρώων).
  • Στη δημοτική ενότητα Βούλας η περιοχή που περικλείεται των οδών Αγ. Ιωάννου, Ζεφύρου, Ναυσικάς και Πλαστήρα.
  • Στη δημοτική ενότητα Βουλιαγμένης η περιοχή που περικλείεται των οδών Αγ. Παντελεήμονος, Πανός, Ιάσονος και Ήρας. 

Η ασύμμετρη επιβάρυνση πολλών περιοχών κατά τους θερινούς μήνες (κυρίως στη Βουλιαγμένη και μάλιστα στα σημεία όπου προτείνονται και οι αλλαγές) δεν καταγράφεται επαρκώς στη μελέτη, ούτε και προτείνεται κάποια λύση.

4 νέοι ποδηλατόδρομοι

Παρά την εμφανή και παταγώδη αποτυχία του υφιστάμενου ποδηλατόδρομου στη Βούλα, την οποία έχουν άλλωστε παραδεχτεί και τα πιο επίσημα χείλη (όπως π.χ. η πρώην Αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών, Ηλέκτρα Τσιριγώτη) χαρακτηρίζοντάς τον ως “επικίνδυνο”, η Κυκλοφοριακή Μελέτη διατηρεί και επεκτείνει το δίκτυο.

Συνολικά προτείνεται η δημιουργία 4 νέων ποδηλατόδρομων συνολικού μήκους 10,6 χιλιομέτρων. Αυτοί είναι:

1. Βούλα – Βουλιαγμένη: 5,6 km στην περιοχή: Λεωφ. Καραμανλή – Ακτής – Ηλίου ‐ Λαμπράκη ‐ Λητούς 

Κατά τους μελετητές, “ο ποδηλατόδρομος εξυπηρετεί το παραλιακό μέτωπο και προσφέρεται για μετακινήσεις αναψυχής, παραθεριστών, μόνιμων κατοίκων και εργαζομένων στην περιοχή. Ο ποδηλατόδρομος συνδέεται με τον υφιστάμενο ποδηλατόδρομο Σωκράτους ‐ Περικλέους – Ήρας καθώς και με τον προτεινόμενο Ματρόζου – Παπάγου – Ίριδος. Στο τμήμα της Λεωφ. Καραμανλή ο ποδηλατόδρομος θα έχει παράλληλη χάραξη με την παραλιακή με πλήρη διαχωρισμό. Στο τμήμα Ακτής – Λαμπράκη – Ηλίου – Λητούς προτείνεται η διατήρηση του υφιστάμενου πλάτους της οδού και η χωροθέτηση του ποδηλατόδρομου εντός του οδοστρώματος με ήπιο διαχωρισμό”.

2. Βούλα: 1,8 km στην περιοχή Λεωφ. Βασ. Παύλου – Αυλώνος 

Σύμφωνα με τη μελέτη, ο ποδηλατόδρομος αυτός εξυπηρετεί το εμπορικό κέντρο της Βούλας και συνδέεται με τον υφιστάμενο ποδηλατόδρομο Σωκράτους ‐ Περικλέους – Ήρας καθώς και με τον προτεινόμενο ποδηλατόδρομο στο παραλιακό μέτωπο μέσω της οδού Αυλώνος.

3. Βούλα – Δικηγορικά: 1,9 km στην περιοχή Βουτυρά – Παλαιολόγου – Ιθάκης – Δημητρακοπούλου – Ίου

Ο συγκεκριμένος ποδηλατόδρομος προτείνεται να εξυπηρετεί τα Δικηγορικά και να συνδέει την περιοχή με τα σχολεία στην οδό
Προόδου.

4. Βάρη – Ασύρματος: 1,3 km στην οδό Παπαφώτη

Οι μελετητές αναφέρουν ότι ο εν λόγω ποδηλατόδρομος “συνδέει το κέντρο της Βάρης με το παραλιακό μέτωπο στη Βάρκιζα μέσω της οδού Παπαφώτη, ενώ εξυπηρετεί την περιοχή του Κλειστού Γυμναστηρίου, Δημοτικού Σταδίου και Λυκείου της Βάρης.

(Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Παλμός Γλυφάδας, 29 Απριλίου 2017)