Σταθμός Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων στη Βουλιαγμένη;

Σταθμός Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων στη Βουλιαγμένη;

Λίγοι θα μπορούσαν να φανταστούν το 2010, όταν ανακοινώθηκε το πρόγραμμα “Καλλικράτης” που συνένωνε τους τρεις Δήμους, ότι η μικρότερη, η ακριβότερη και η πιο προικισμένη από τη φύση πόλη από τα “τρία Βήτα”, η Βουλιαγμένη, θα γινόταν κάποια στιγμή η χωματερή του ενιαίου Δήμου.

Κι όμως, με τον πιο επίσημο τρόπο, στο κατατεθειμένο Τοπικό Σχέδιο Διαχείρισης Απορριμμάτων που υπέβαλλε η διοίκηση Κωνσταντέλλου στον ΕΔΣΝΑ (Ειδικό Διαβαθμιδικό Σύνδεσμο Νομού Αττικής) ρητά αναφέρεται ο χώρος του παλιού Λατομείου της Βουλιαγμένης ως ενδεδειγμένο σημείο για τη λειτουργία Σταθμού Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων.

Διασταυρώνοντας το ντοκουμέντο αυτό, στελέχη της Δημοτικής Αρχής μας επιβεβαίωσαν ότι ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη η εκπόνηση της σχετικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, με το έργο να τοποθετείται χρονικά εντός του 2017.

Το παλιό Λατομείο

Ο χώρος του αδρανούς λατομείου στη Βουλιαγμένη βρίσκεται στους πρόποδες του λόφου που ενώνει τη Βουλιαγμένη με τα Πηγαδάκια, από τη μεριά της Βουλιαγμένης. (Βρίσκεται πίσω από το πρατήριο Shell).

Σύμφωνα με το έγγραφο της Υπηρεσίας Δόμησης με αριθμό πρωτοκόλλου 686 και ημερομηνία 16 Φεβρουαρίου 2015, το αδρανές Λατομείο ιδιοκτησίας του πρώην Δήμου Βάρης έχει έκταση 23.311,22 τ.μ., βρίσκεται εκτός σχεδίου και δεν εμπίπτει σε διατάγματα προστασίας. Σήμερα είναι μια αποκατεστημένη δασική έκταση.

Σταθμός Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων

Σταθμός Μεταφόρτωσης σύμμεικτων απορριμμάτων (δηλ. όλων των κοινών σκουπιδιών) είναι μια εγκατάσταση όπου συλλέγονται για ένα διάστημα κάποιων ημερών τα στερεά απόβλητα όλου του Δήμου και φορτώνονται μαζικά σε ένα μέσο μεταφοράς, με ταυτόχρονη μείωση του όγκου τους.

Κάθε μόνιμος Σταθμός Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων διαθέτει κατάλληλες εγκαταστάσεις για τη συμπίεση και συσκευασία των στερεών αποβλήτων πριν αυτά μεταφερθούν σε χώρο τελικής διάθεσης, στη χωματερή, από ειδικά για το σκοπό αυτό μεγάλα οχήματα.

Η διοίκηση Κωνσταντέλλου απάντησε στα σχετικά ερωτήματά μας:

Σήμερα είναι σε εξέλιξη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, από την οποία θα προκύψει αν θα προχωρήσουμε στη δημιουργία του σταθμού ή όχι. Αν η μελέτη μας υποδείξει ότι μπορούμε να κατασκευάσουμε τον Σταθμό χωρίς επιπτώσεις στο περιβάλλον, τα επόμενα στάδια είναι: Σύνταξη μελέτης κατασκευής, εξασφάλιση χρηματοδότησης (1 – 1,5 εκ. ευρώ), κατασκευή του σταθμού.

Το προβλεπόμενο χρονοδιάγραμμα για τα παραπάνω είναι τουλάχιστον 2 χρόνια.

Μια οικονομίστικη λογική

Ο Δήμος Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης διέθετε μέχρι πρόσφατα έναν Σταθμό Μεταφόρτωσης στο Πανόραμα Βούλας, ο οποίος έκλεισε με παρεμβάσεις των Επιθεωρητών Περιβάλλοντος, που ορθά έκριναν ότι ήταν παράνομος.

Έχει τη σημασία του να αναφερθεί ότι ο αντιδήμαρχος Διαχείρισης Απορριμμάτων, Παναγιώτης Σωτηρόπουλος, στην τελευταία συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου (21 Σεπτεμβρίου) ζήτησε να διερευνηθεί αν γίνεται να επαναλειτουργήσει ο εν λόγω κλειστός Σταθμός, για να λάβει αρνητική απάντηση από τον Γρηγόρη Κωνσταντέλλο.

Χωρίς την ύπαρξη Σταθμού Μεταφόρτωσης στον Δήμο, η δημοτική αρχή των 3Β υποστήριξε ότι υφίσταται οικονομική αιμορραγία, από το γεγονός ότι τα απορριμματοφόρα που προορίζονται μόνο για αποκομιδή απορριμμάτων οδεύουν και προς τη χωματερή. Συγκεκριμένα, έκανε λόγο για επιπλέον κόστος 380.000 ευρώ το χρόνο, από τα αυξημένα έξοδα αυτών των μετακινήσεων.

Έτσι αιτιολογήθηκε η απόφαση να συνεργαστεί ο Δήμος Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης με τον Δήμο Ελληνικού Αργυρούπολης, ώστε να χρησιμοποιεί προσωρινά τον Σταθμό Μεταφόρτωσης του γειτονικού Δήμου στο πρώην Αεροδρόμιο. Μάλιστα, η διοίκηση αποφάσισε να διαθέσει 75.000 ευρώ, ώστε να κατασκευαστεί μια ράμπα μεταφόρτωσης, ως αντάλλαγμα της εκεί φιλοξενίας, η οποία για το διάστημα αυτό θα χρησιμοποιείται από τα απορριμματοφόρα των 3Β και αργότερα θα μείνει στη χρήση του Δήμου Ελληνικού Αργυρούπολης.

Το οικονομίστικο αυτό σκεπτικό της διοίκησης του Δήμου, που σκοπεύει να επενδύσει 1,5 εκατ. ευρώ για να γλυτώσει το κόστος της μετακίνησης των απορριμματοφόρων, είναι διάτρητο:

Πρώτον, επειδή είναι ολοφάνερο ότι θα υποβαθμίσει δραματικά τη Βουλιαγμένη, το απαράμιλλο φυσικό τοπίο της περιοχής και συνολικά την ποιότητα ζωής σε ένα από τα καλύτερα προάστια της χώρας.

Δεύτερον, επειδή λαμβάνει ως δεδομένο τον όγκο των σύμμεικτων απορριμμάτων που παράγονται σήμερα και επενδύει στη διαχείριση του όγκου αυτού, αντί να επενδύει στη μείωσή του, μέσω της αύξησης της ανακύκλωσης.

Σύμφωνα με στελέχη της δημοτικής διοίκησης,

“είναι σε εξέλιξη εξειδικευμένη μελέτη από το τμήμα περιβάλλοντος του Πανεπιστημίου Αιγαίου για λύσεις διαχείρισης βιομάζας και κλαδεμάτων και επίσης μελετάται η δημιουργία Green Point (χώροι περισυλλογής ανακυκλώσιμων υλικών) και η δημιουργία συνεργείου δημοτικών οχημάτων και αμαξοστασίου σε ιδιόκτητη έκταση στη Λεωφόρο Βάρης”.

Η αλήθεια όμως είναι ότι ο Δήμος των 3Β ακολουθεί σε όλα αυτά μάλλον απρόθυμα τον κεντρικό σχεδιασμό και τη νέα φιλοσοφία της Περιφέρειας Αττικής, ενώ απέχει από οποιαδήποτε πιλοτική και καινοτόμο πρωτοβουλία που θα μείωνε δραστικά και οικολογικά τον όγκο των σύμμεικτων απορριμμάτων.

Η οικιακή κομποστοποίηση, η εισαγωγή καφέ κάδων για τα οργανικά βιοαποδομήσιμα απορρίμματα (τα υπολείμματα τροφών), η συστηματική ενημέρωση για το πρόγραμμα των υπαρχόντων μπλε κάδων ανακύκλωσης, η συλλογή παλιών μπαταριών σε δημοτικά καταστήματα, όλα αυτά και πολλά άλλα που θα μπορούσε να προσθέσει κανείς, ηχούν για τη δημοτική διοίκηση ως άγνωστη γλώσσα, τη στιγμή που προθυμοποιείται να επενδύσει εκατομμύρια για να διευθετήσει το παλιό και περιβαλλοντοκτόνο μοντέλο διαχείρισης απορριμμάτων.

Γιατί στη Βουλιαγμένη;

Το ερώτημα όμως προκύπτει αβίαστα:

Είναι η Βουλιαγμένη ο κατάλληλος τόπος να δεχτεί τον όγκο όλων των απορριμμάτων του Δήμου;

Υπηρεσιακοί παράγοντες του Δήμου απαντούν στην ερώτηση αυτή:

«Καλώς ή κακώς, δεν υπάρχει άλλο μέρος εντός των 3Β όπου να επιτρέπεται ανάλογη δραστηριότητα. Και στο αδρανές Λατομείο της Βουλιαγμένης δεν απαγορεύεται. Αν μάλιστα η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων επιβεβαιώσει την υπάρχουσα πολιτική βούληση (όπως συνήθως συμβαίνει) θα υπάρχει και ένα “ηθικό” έρισμα για την όλη επιχείρηση».

Η πραγματικότητα όμως είναι ότι η Βουλιαγμένη, ως η μικρότερη δημοτική ενότητα των ενιαίου Δήμου ήδη δέχεται πολύ μεγαλύτερη πίεση από αυτήν που της αναλογεί.

Ο λόγος για το “Χώρο Εναπόθεσης Κλαδεμάτων” όπως κατ’ ευφημισμόν ονομάζει η δημοτική αρχή την παράνομη χωματερή που λειτουργεί σε χώρο προστασίας, δίπλα από το Νεκροταφείο Βουλιαγμένης. [Εδώ σχετικό ρεπορτάζ].

Το σημείο αυτό προστατεύεται από το Προεδρικό Διάταγμα της Λίμνης και εκεί κανονικά σύμφωνα με τη νομοθεσία “επιτρέπονται μόνο παρεμβάσεις οι οποίες στοχεύουν στην αναβάθμιση της υπάρχουσας βλάστησης”.

Σήμερα, συνεχίζοντας μια επονείδιστη πρακτική πολλών χρόνων, οι δημοτικές υπηρεσίες και όποιος άλλος θέλει ανεξέλεγκτα απορρίπτουν άχρηστα απορριμματοφόρα, στρώματα, μπάζα, απόβλητα των λαϊκών αγορών, κλαδέματα κ.λπ.

Το σημείο αυτό της ντροπής στη Βουλιαγμένη, αντί να καταργηθεί αμέσως, μιας και εξαιτίας του (μεταξύ άλλων) οι Επιθεωρητές Περιβάλλοντος του Υπουργείου έχουν επιβάλει σοβαρά πρόστιμα στον Δήμο, σταδιακά μονιμοποιείται:

Μια από τις πρώτες ενέργειες της διοίκησης Κωνσταντέλλου ήταν να εξαγγείλει τεχνική μελέτη για την εγκατάσταση εκεί μόνιμου σημείου “μεταφόρτωσης κλαδεμάτων” με ηχοπετάσματα και περίφραξη. Ακόμα χειρότερα, μέσα στο φετινό καλοκαίρι ο χώρος εντελώς παράνομα ασφαλτοστρώθηκε, προκειμένου να διευκολυνθεί η κίνηση των βαρέων οχημάτων.

Σε σχετική ερώτησή μας πάντως για το χώρο και ενδεχόμενη παράλληλη λειτουργία δύο χωματερών, η δημοτική αρχή απάντησε αρνητικά:

“Σε περίπτωση που κατασκευαστεί ο Σταθμός Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων, θα απομακρυνθεί άμεσα ο χώρος εναπόθεσης κλαδεμάτων”.

Ίδωμεν…

[Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Παλμός Γλυφάδας, 26 Σεπτεμβρίου 2015]