Μια ενδιαφέρουσα κοινωνική έρευνα για τα παιδιά του Δήμου Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης και τις συμπεριφορές τους εκπόνησε και μοιράστηκε με την τοπική κοινωνία η επιστημονική ομάδα του ιδιωτικού κένρου προσχολικής αγωγής και νηπιαγωγείου της Βάρκιζας, The Laughing House. Στο επίκεντρό της έθεσε τα παιδιά πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και μελέτησε τη συσχέτιση δύο πολύ επίκαιρων ζητημάτων: Του εθισμού στο διαδίκτυο και τα κινητά τηλέφωνα από τη μία μεριά και της επιθετικής συμποεριφοράς από την άλλη.
Τα συμπεράσματα της έρευνας κατατείνουν στο συμπέρασμα ότι η επιθετικότητα των παιδιών στα σχολεία επηρεάζεται από την αλόγιστη χρήση του διαδικτύου και επομένως προσθέτουν άλλο ένα σημαντικό επιχείρημα στην ανάγκη επιβολής περιορισμών στους ανήλικους ως προς την επαφή τους με τα κινητά τηλέφωνα και τις εφαρμογές τους.
Η μελέτη αξιοποίησε δοκιμασμένα και επιστημονικά έγκυρα ερευνητικά εργαλεία από τη διεθνή βιβλιογραφία για να δομήσει ερωτηματολόγια στα οποία απάντησαν 100 παιδιά σχολικής ηλικίας και 100 γονείς. Οι ερευνητές έλαβαν την άδεια της αρμόδιας διεύθυνσης εκπαίδευσης του Υπουργείου η οποία είχε και την ευθύνη να αποστείλει τα ερωτηματολόγια στο επιλεγμένο δείγμα. Τα αποτελέσματα εν μέρει επιβεβαίωσαν τις ερευνητικές υποθέσεις. Συγκεκριμένα, οι ερευνητές κατέληξαν σε κάποιες ενδιαφέρουσες διαπιστώσεις σχετικά με τη σχέση του εθισμού στο διαδίκτυο και της επιθετικότητας.

Ως προς το βασικό ζήτημα, βρέθηκε να υπάρχει ισχυρή θετική συσχέτιση μεταξύ του εθισμού στο διαδίκτυο και της επιθετικότητας. Η συσχέτιση είναι ιδιαίτερα έντονη με τη λεκτική επιθετικότητα, το θυμό και την εχθρότητα, αλλά δεν φαίνεται να υπάρχει σχέση με τη σωματική επιθετικότητα. Ως προς τις διαφορές μεταξύ των δύο φύλων, διαπιστώθηκε ότι τα αγόρια παρουσιάζουν υψηλότερη σωματική επιθετικότητα και εχθρότητα σε σχέση με τα κορίτσια. Παρά όμως τις διαφορές στη σωματική επιθετικότητα, δεν υπάρχουν σημαντικές διαφορές ανάμεσα στα δύο φύλα όσον αφορά τη συνολική επιθετικότητα, τη λεκτική επιθετικότητα ή τον εθισμό στο διαδίκτυο.
Επίσης, η χρήση του διαδικτύου φαίνεται να είναι παρόμοια για αγόρια και κορίτσια, χωρίς να υπάρχουν σημαντικές διαφοροποιήσεις. Μια αξιοσημείωτη παρατήρηση της έρευνας είναι ότι δεν εντοπίστηκε σημαντική συσχέτιση μεταξύ ηλικίας και εθισμού στο διαδίκτυο, πράγμα που υποδηλώνει ότι η ηλικία από μόνη της δεν φαίνεται να είναι καθοριστικός παράγοντας για τον εθισμό. Δεν υπήρξε επιπλέον άμεση συσχέτιση μεταξύ ηλικίας και επιθετικότητας. «Αυτά τα ευρήματα αναδεικνύουν τη σύνθετη σχέση μεταξύ του εθισμού στο διαδίκτυο και της επιθετικότητας, και υπογραμμίζουν την ανάγκη να εξεταστούν και άλλοι παράγοντες (όπως η προσωπικότητα, η οικογενειακή δυναμική και το κοινωνικό περιβάλλον) για μια πληρέστερη κατανόηση των αιτίων και των συνεπειών αυτών των φαινομένων», σημειώνουν οι ερευνητές.
Από την έρευνα προκύπτει επίσης ότι από τις εξωσχολικές δραστηριότητες και τα χόμπι που αναφέρθηκαν, τα βιντεοπαιχνίδια ήταν η πιο συχνή δραστηριότητα, όπως δήλωσε το 40% των συμμετεχόντων. Ακολούθησαν οι αθλητικές δραστηριότητες με 33%. Τα ερωτηματολόγια διερεύνησαν επιπρόσθετα τις εκτιμήσεις των γονέων σχετικά με τις συμπεριφορές των παιδιών όσον αφορά τη χρήση του διαδικτύου. Από τις απαντήσεις τους συνάγεται ότι πιο συχνά οι γονείς παραπονούνται για τον χρόνο που περνά το παιδί τους στο διαδίκτυο, ενώ ανάλογα συχνά εκφραζόμενες ανησυχίες αποτελούν το γεγονός ότι οι μαθητές δεν είναι υπάκουοι στα χρονικά περιθώρια που τίθενται για τη χρήση διαδικτύου αλλά και η διαπίστωση τα παιδιά προτιμούν τις δραστηριότητες στο διαδίκτυο έναντι του οικογενειακού χρόνου.
Εκδήλωση παρουσίασης των αποτελεσμάτων
Τα ευρήματα της έρευνας παρουσιάστηκαν σε ειδική εκδήλωση του κέντρου στην οποία συμμετείχαν ο Δήμαρχος Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης Γρηγόρης Κωνσταντέλλος και η Αγλαΐα Τσιώκου, διευθύντρια και ιδιοκτήτρια του The Laughing House.
Τα δεδομένα ανέπτυξαν η ψυχολόγος Ευθυμία Κίννα, ο διευθυντής του Ψυχιατρικού Τομέα στο Ασκληπιείο Νοσοκομείο Βούλας Μάνος Τσαλαμανιός, η αστυνόμος και Τμηματάρχης στη Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος της ΕΛΑΣ Αιμιλία Δουκέλη, η σύμβουλος εκπαίδευσης νηπιαγωγών Χριστίνα Παπαγιαννίδου και η Έλενα Τασιοπούλου, νηπιαγωγός, συγγραφέας και διευθύντρια εκπαίδευσης του The Laughing House. Τη συζήτηση συντόνισε η δημοσιογράφος Φωτεινή Γεωργίου.
Αντικείμενο της εξαιρετικά εποικοδομητικής συζήτησης ήταν η απάντηση στο ερώτημα «πώς οι γονείς και τα παιδιά θέτουν όρια» και οι ομιλητές συνεισέφεραν με πρωτότυπες ιδέες και αναλύσεις βασισμένες στην εμπειρία και την ακαδημαϊκή γνώση τους, πυροδοτώντας μια ζωηρή συζήτηση στους δεκάδες γονείς που παρακολούθησαν.
Γράφτηκε κατόπιν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ένα χαρακτηριστικό σχόλιο για την εκδήλωση:
«Όπως ειπώθηκε κατά την ημερίδα, δεν γινόμαστε γονείς έχοντας πτυχία γονεϊκότητας. Ο ρόλος του γονέα στην ασφαλή χρήση του διαδικτύου είναι καθοριστικός! Ο ρόλος του σχολείου, εξίσου σημαντικός! Τέτοιες πρωτοβουλίες πετυχαίνουν την ενημέρωση και την ευαισθητοποίηση όλων και συμβάλλουν στη διαμόρφωση ενός ασφαλούς και υπεύθυνου ψηφιακού περιβάλλοντος για τα παιδιά, από πολύ μικρή ηλικία! Σας ευχαριστούμε πολύ».




