Η αλήθεια πίσω από την προεκλογική προπαγάνδα στα 3Β

Η αλήθεια πίσω από την προεκλογική προπαγάνδα στα 3Β

Ανακρίβειες, στρεβλώσεις και αυθαίρετες γενικεύσεις χαρακτηρίζουν μέχρι στιγμής την προεκλογική ρητορική της αντιπολίτευσης στο δρόμο προς τις κάλπες των εκλογών στον Δήμο Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης.

Ο δημόσιος λόγος δυστυχώς μέχρι σήμερα δεν κυριαρχείται από προγραμματικές προτάσεις, οράματα για τις τρεις πόλεις, πολιτικές διαφωνίες ή τεκμηριωμένες θέσεις. Αντιθέτως, η πραγματικότητα τσαλακώνεται για να χωρέσει σε εύπεπτα και πιασάρικα προεκλογικά πυροτεχνήματα.

Κινδυνολογία, θεωρίες συνωμοσίας και πολλές φορές μηδενιστική προσέγγιση του δημοτικού έργου κατά την τρέχουσα θητεία έχουν κεντρική θέση στα υλικά των συνδυασμών, χωρίς βέβαια ποτέ να τεκμηριώνονται οι ισχυρισμοί αυτοί.

Σε μια περίοδο που τα fake news μπαίνουν σε όλα τα επίπεδα της επικαιρότητας στο επίκεντρο του δημόσιου διαλόγου, η αποκατάσταση της αλήθειας είναι όρος εκ των ων ουκ άνευ για μια ουσιαστική αντιπαράθεση μεταξύ των παρατάξεων αλλά και για την απερίσπαστη λειτουργία της τοπικής δημοκρατίας στη βάση πραγματικών γεγονότων και όχι της προπαγάνδας. Για το λόγο αυτό, η εφημερίδα «Δημοσιογράφος» συγκέντρωσε και αναλύει διευκρινίζοντας όπου χρειάζεται με σχετική έρευνα τους ψευδείς ισχυρισμούς που μέχρι σήμερα έχουν διατυπωθεί κατά τον προεκλογικό διάλογο.

Fake: «Η δημοτική αρχή θα κατασκευάσει εργοστάσιο σκουπιδιών στην περιοχή»

Η τελευταία εξέλιξη αυτής της πολύ μεγάλης συζήτησης για το περιβάλλον της Αττικής που ξεκίνησε ανοιχτά και με δημόσια διαβούλευση από τη διοικούσα παράταξη είναι η απόφαση της δημοτικής αρχής να εγκαταλείψει το σχέδιο, μετά τη δημοσιοποίηση της σχετικής τεχνικής μελέτης που εκπόνησε το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο.

Οι λόγοι της απόφασης αυτής, όπως έχει αναπτύξει ήδη από τον Νοέμβριο του 2018 σε συνέντευξη Τύπου ο Γρηγόρης Κωνσταντέλλος, είναι πρώτον, το γεγονός ότι η ενδεδειγμένη τεχνολογία αφήνει μεγάλη ποσότητα υπολείμματος προς ταφή και δεύτερον, το γεγονός ότι αποτελεί μια πολύ ακριβή λύση εφόσον αφορά την επεξεργασία απορριμμάτων από έναν μόνο Δήμο.

Ο Δήμαρχος έχει επανειλημμένα δηλώσει ότι η συζήτηση κλείνει, εφόσον οι δράσεις για την ανακύκλωση και τη διαλογή στην πηγή που ήδη βρίσκονται σε εξέλιξη στον Δήμο έχουν τόσο θετικά αποτελέσματα, που συρρικνώνουν ακόμη περισσότερο τις προς διάθεση ποσότητες αποβλήτων.

Fake: «Η εγκληματικότητα το τελευταίο διάστημα αυξήθηκε»

Περιστατικά κλοπών και ληστειών συμβαίνουν ασταμάτητα στον Δήμο Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης, όπως και σε όλη τη χώρα. Η γενίκευση όμως μεμονωμένων περιστατικών παραμορφώνει την πραγματική εικόνα.

Σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασαν στον «Δημοσιογράφο» τα αρμόδια στελέχη του Τμήματος Ασφαλείας Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης (δημοσιεύτηκαν στο φύλλο Δεκεμβρίου), το 2018 σημειώθηκε μείωση των περιστατικών κατά 10% και όχι αύξηση. Οι αστυνομικοί αποδίδουν τη θετική αυτή εξέλιξη στη δωρεά των 2 περιπολικών από τον Δήμο στο Αστυνομικό Τμήμα Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης αλλά και στη συγχώνευση των τριών παλιών αστυνομικών τμημάτων σε ένα, που απελευθέρωσε προσωπικό.

Fake: «Τα Αστυνομικά Τμήματα Βούλας και Βάρης μπορούν να ξανανοίξουν»

Την πολιτική της αστυνόμευσης την καθορίζει αποκλειστικά η κυβέρνηση και το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και η επιλογή της συγχώνευσης αστυνομικών τμημάτων εφαρμόστηκε χωρίς καμία εξαίρεση σε όλη τη χώρα.

Σύμφωνα με την πολιτική και φυσική ηγεσία της ΕΛΑΣ, οι λόγοι που οδήγησαν στις συγχωνεύσεις τμημάτων δεν ήταν μόνο η εξοικονόμηση πόρων από μισθώματα κτηρίων, αλλά κυρίως η ορθολογικότερη κατανομή του αστυνομικού προσωπικού, ώστε να αποδεσμευτούν δυνάμεις από στατικές υπηρεσίες φύλαξης και λειτουργίας των τμημάτων. Άλλωστε, η δημοτική αρχή ανταποκρινόμενη στο αίτημα για την προληπτική παρουσία ένστολων στο δημόσιο χώρο, έχει προχωρήσει από το 2017 σε συνεργασία με ιδιωτική εταιρεία φύλαξης, η οποία τους 8 από τους 12 μήνες του χρόνου πραγματοποιεί περιπολίες στο παραλιακό μέτωπο, που αποτελεί και τη μεγαλύτερη εστία μικροεγκληματικότητας.

Fake: «Τα πεζοδρόμια στον Δήμο Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης δεν επισκευάζονται»

nourish

Κανείς δεν μπορεί να είναι ευχαριστημένος με τη συνολική εικόνα των πεζοδρομίων στις τρεις πόλεις, αλλά επίσης κανείς δεν μπορεί να προσάψει και αδράνεια στον τομέα αυτόν στη σημερινή διοίκηση.

Ο λόγος είναι απλός: Από το 2015 μέχρι σήμερα εκτελούνται εργολαβίες για πλακοστρώσεις πεζοδρομίων ύψους 2,5 εκατομμυρίων ευρώ, ένα ποσό μαμούθ. Το συνολικό μήκος των πεζοδρομίων στις τρεις πόλεις υπολογίζεται χονδρικά σε 500 χιλιόμετρα, γεγονός που υποχρεώνει να μπαίνουν κάθε φορά προτεραιότητες στα προς επισκευή τμήματα.

Μπορεί να αποδομεί διάφορους δημοτικούς μύθους, είναι όμως απόλυτα εξακριβωμένο γεγονός ότι στη Βουλιαγμένη τελευταία φορά που πληρώθηκαν εργασίες για πεζοδρόμια ήταν το 1992 (!) και στη Βάρη το 1999. Και βέβαια, οι αστικές φυτεύσεις δέντρων στα πεζοδρόμια ευθύνονται πολλές φορές για τη φθορά ακόμη και καινούργιων πεζοδρομίων λόγω ανάπτυξης του ριζικού τους συστήματος. Σε κάθε όμως περίπτωση, μόνο κατά την τελευταία δημοτική περίοδο το πρόβλημα αυτό αναγνωρίστηκε και έγινε κάτι για την επίλυσή του.

Fake: «Τα σχολεία σε Βάρη, Βούλα και Βουλιαγμένη μένουν ασυντήρητα»

Είναι διαφορετικό να μιλήσει κανείς για τα υπαρκτά προβλήματα στη χρήση και τη συντήρηση των σχολικών κτηρίων και διαφορετικό να κάνει πολιτική βασισμένη σε μια ψεύτικη εικόνα. Οι αριθμοί δεν λένε ψέματα και τα στοιχεία των υπηρεσιών είναι σαφή: Από το 2015 μέχρι σήμερα ο Δήμος έχει υπογράψει και έχει εκτελέσει συμβάσεις για τη συντήρηση των σχολείων ύψους 1,88 εκατομμυρίων ευρώ.

Από αυτούς τους πόρους, οι 400.000 κατευθύνθηκαν στην εκ θεμελίων σχεδόν αναστήλωση του 1ου Δημοτικού Σχολείου Βάρης, του αρχαιότερου και πλέον κακοσυντηρημένου σχολικού κτηρίου του Δήμου, που λόγω ελλιπούς αντισεισμικής θωράκισης είχε κριθεί πολύ πριν αναλάβει η σημερινή διοίκηση ακατάλληλο. Το 1ο Βάρης ανακατασκευάστηκε τους θερινούς μήνες χωρίς να χαθεί ούτε μία ώρα μάθημα.

Fake: «Η Δημοτική Συγκοινωνία είναι άσκοπη σπατάλη»

Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει στη διάθεσή του ο Δήμος, ο φόρτος της Δημοτικής Συγκοινωνίας ανέρχεται σε περίπου 4.000 επιβάτες τον μήνα. Εκτίμηση όλων των εμπλεκόμενων είναι ότι ο αριθμός αυτός θα αυξηθεί σημαντικά λόγω της εφαρμογής συστήματος τηλεματικής για την ενημέρωση των επιβατών ως προς την ακριβή άφιξη των λεωφορείων στις στάσεις, αλλά και λόγω της παγίωσης ενός σταθερού και γνωστού ωραρίου διέλευσης.

Περαιτέρω όμως, θέση της δημοτικής αρχής είναι ότι το δημοτικό λεωφορείο είναι μια κοινωνική παροχή στους κατοίκους του Δήμου που δεν έχουν εναλλακτικό τρόπο μετακίνησης μεταξύ των δημοτικών ενοτήτων και δεν αποσκοπεί σε κάποια οικονομική ανταποδοτικότητα, εξ ου και η μετακίνηση είναι δωρεάν.

Fake: «Η δημοτική αρχή προτιμά τις απευθείας αναθέσεις»

Η αλήθεια είναι –και όλοι όσοι έχουν ασκήσει διοίκηση το γνωρίζουν πολύ καλά– ότι το οικονομικό ύψος της προμήθειας ή του έργου είναι αυτό που καθορίζει σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία τον τρόπο ανάθεσης σε προμηθευτή ή εργολάβο, αν θα είναι δηλαδή απευθείας ή με διαγωνισμό. Μόνο αν το αντικείμενο του έργου κοστίζει κάτω από 24.800 ευρώ επιτρέπεται η απευθείας ανάθεση, σε διαφορετική περίπτωση το Ελεγκτικό Συνέδριο δεν εγκρίνει τη δαπάνη.

Άλλωστε, σύμφωνα με τα διαθέσιμα σε όλους στοιχεία των Οικονομικών Υπηρεσιών, στο σύνολο των δαπανών του Δήμου Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης για το 2017 οι απευθείας αναθέσεις αντιπροσώπευαν μόλις το 6% και το 2018 το 7%. Κατά την προηγούμενη διοίκηση, το 2012 το αντίστοιχο ποσοστό ανερχόταν σε 10% και το 2013 σε 7%. Ενώ για τη διετία 2017-18 οι απευθείας αναθέσεις αφορούσαν μόνο στο 17% του παραγόμενου έργου, ίδιο ακριβώς ποσοστό και με τη διετία 2012-13.

Fake: «Ο Δήμος προσλαμβάνει παιδιά αιρετών»

Ένας εντελώς προπαγανδιστικός ισχυρισμός που θίγει όλους ανεξαιρέτως τους εκλεγμένους δημοτικούς και τοπικούς συμβούλους, όπως η λάσπη που μπαίνει στον ανεμιστήρα. Η πραγματικότητα είναι ότι κανένα παιδί κανενός δεν μπορεί να κοπεί σε διαδικασία επιλογής προσωπικού λόγω συγγένειας με κάποιον. Όμως ο Δήμος έχει υποχρέωση – και ελέγχεται πολύ σχολαστικά γι’ αυτό – κάθε πρόσληψη, από τις συμβάσεις διάρκειας 2 μηνών ως τις μόνιμες θέσεις, να την πραγματοποιεί με διαδικασία που ελέγχει και καθορίζει το ΑΣΕΠ, κατοχυρώνοντας πλήρη δημοσιότητα και διαφάνεια.

Fake: «Πληρώνουμε τα υψηλότερα δημοτικά τέλη και λαμβάνουμε λίγα»

Η αλήθεια είναι ότι μέχρι το 2013 η δημοτική ενότητα Βουλιαγμένης είχε πράγματι έναν από τους υψηλότερους συντελεστές χρέωσης δημοτικών τελών στην Αττική, ύψους 2,2 ευρώ ανά τετραγωνικό του ακινήτου. Η σημερινή δημοτική διοίκηση πάντως ενοποίησε το 2016 και κατέβασε αισθητά τον συντελεστή αυτόν στο 1,52 ευρώ, διαμορφώνοντας τέλη χαμηλότερα σε σχέση με άλλες 22 περιοχές της Αττικής, όπως ο Δήμος Αθηναίων (που περιλαμβάνει γειτονιές σαν τον Άγιο Παντε- λεήμονα), τα Καλύβια, ο Άλιμος, η Νέα Σμύρνη, η Πεντέλη ή ο Πειραιάς.

Επίσης, τα έσοδα από τα τέλη αυτά από τον νόμο προορίζονται αποκλειστικά για την καθαριότητα και τον οδοφωτισμό, δύο τομείς στους οποίους ο Δήμος Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης πραγματοποίησε πρωτοπόρες επενδύσεις τα τελευταία χρόνια (όπως προγράμματα διαλογής στην πηγή και αντικατάσταση όλου του δικτύου φωτισμού με LED).

Fake: «Ο Δήμαρχος έχει παρασκηνιακές σχέσεις με το μεγάλο κεφάλαιο»

Το γεγονός ότι στην περιοχή διαμένουν οικογένειες και πρόσωπα με πολύ μεγάλη οικονομική επιφάνεια διαχρονικά βοήθησε τον ενιαίο Δήμο – και τους πρώην Δήμους – μέσω χορηγιών και δωρεών ώστε να καλύπτει έκτακτες ανάγκες. Ειδικά κατά την τρέχουσα θητεία η ροή αυτή των χορηγιών συστηματοποιήθηκε με όρους διαφάνειας και κατευθύνθηκε στη δωρεά τεχνικών μελετών, με αποτέλεσμα ο Δήμος Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης να αποκτήσει προβάδισμα στην εκτέλεση έργων που χρηματοδοτεί η Περιφέρεια Αττικής.

Το γεγονός ότι σε κοινωνικές και πολιτικές εκδηλώσεις οι επιχειρηματίες αυτοί παρουσιάζονται και φωτογραφίζονται με τον Δήμαρχο πιστοποιεί τουλάχιστον ότι κανείς δεν κρύβει τίποτα.

Fake: «Οι χρήσεις γης στη Βούλα άλλαξαν»

Η πραγματικότητα είναι ότι οι χρήσεις γης στη Βούλα –και βασικά στη λεωφόρο Βασιλέως Παύλου– «κλείδωσαν» στις σημερινές χωρίς καμία προσθήκη. Αυτή ήταν η μοναδική σχετική απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου που αφορούσε στην αλλαγή του ρυμοτομικού σχεδίου.

Ο ισχυρισμός για την ύπαρξη σχεδίου αλλαγής του οικιστικού χαρακτήρα της περιοχής συνιστά σήμερα ατόφια συνωμοσιολογία που δεν βασίζεται σε κανένα στοιχείο και καμία πραγματική πρόθεση της δημοτικής ομάδας που διοικεί.

Fake: «Το εισιτήριο στις πλαζ ακρίβυνε για τους δημότες»

Το καθεστώς λειτουργίας των κλειστών ακτών κολύμβησης της περιοχής (Βάρκιζα, Βουλιαγμένη, Λίμνη, Αστέρας και Α’ Βούλας) και οι σχέσεις τους με τον Δήμο στην πραγματικότητα καθορίστηκαν προ πολλών ετών. Οι επιχειρηματίες που διαχειρίζονται τις ακτές αποφασίζουν –αν το επιθυμούν– την όποια έκπτωση ή προνόμιο θα έχουν οι δημότες.

Στη σημερινή δημοτική αρχή ωστόσο πρέπει να πιστωθεί ότι πρώτη ενοποίησε μερικώς τα δικαιώματα των δημοτών από τις τρεις δημοτικές ενότητες. Και στο κομμάτι που της αναλογεί, τώρα που ο Δήμος δημοπράτησε τη Β’ πλαζ Βούλας και το Κάμπινγκ Βούλας έχοντας πλέον τη διαχείριση των ακτών, η σημερινή διοίκηση πρώτη κατοχύρωσε μέσω των συμβάσεων την ενιαία μεταχείριση των δημοτών και την ελεύθερη πρόσβασή τους στις ακτές αυτές.

sea ergon