Connect with us

Hi, what are you looking for?

Επικαιρότητα

Λιπαντικά αυτοκινήτων: Προστασία κινητήρα ή χαμηλή κατανάλωση;

Πολύς λόγος γίνεται για τα λάδια αυτοκινήτου και το κατά πόσο μπορούν να συνεισφέρουν στην οικονομία καυσίμου. Πρωταγωνιστής στη συζήτηση το ιξώδες και η πυκνότητά του, καθώς πολλές φορές τίθεται το δίλημμα: προστασία του κινητήρα ή οικονομία στην κατανάλωση. Αυτό μάλιστα παραμένει και για τους κατασκευαστές στοίχημα με τη χρήση του συνθετικού λαδιού να παραμένει ένα ισχυρό όπλο στη φαρέτρα τους. Τελικός στόχος άλλωστε είναι αυτοκίνητα με ισχυρό κινητήρα, που όμως να μην ‘καταπίνουν’ τα καύσιμα. Πάμε να δούμε όμως πώς τα συνθετικά λάδια αυτοκινήτου εξυπηρετούν προς αυτόν τον σκοπό.

Μειώνετε το ιξώδες, μειώνετε και την κατανάλωση

Αρχικά τα ενδεδειγμένα λιπαντικά έφεραν τη σήμανση 10W-40, το οποίο μετά έγινε 05W-30, στη συνέχεια 5W-20, 0W-20 ακόμη και 0W-16. Να διευκρινιστεί πρώτα απ’ όλα, ότι αναλόγως των οδηγικών και των καιρικών συνθηκών, κάποια αμάξια μπορεί να χρησιμοποιούν ακόμη παλαιότερου τύπου λιπαντικά. Όσο πιο χαληλό το ιξώδες, τόσο πιο εύκολα ρέει. Όταν λέμε χαμηλό ιξώδες, εννοούμε την αντίσταση στη ροή. Φανταστείτε ένα βάζο με μέλι κι ένα ποτήρι νερό. Το να ανακατεύετε το νερό με ένα κουτάλι απαιτεί λιγότερη ενέργεια από ότι το να ανακατεύετε το μέλι. Το ίδιο λοιπόν συμβαίνει και με τον κινητήρα και το λιπαντικό της επιλογής σας.

Ποια λιπαντικά αυτοκινήτων οδηγούν σε χαμηλή κατανάλωση

Η απάντηση είναι απλή και ήδη γνωστή. Τα χαμηλού ιξώδους λιπαντικά αυτοκινήτων ρέουν πιο εύκολα στη μηχανή του αυτοκινήτου και προσφέρουν μειωμένη αντίσταση στα κινούμενα μέρη μειώνοντας ταυτόχρονα την κατανάλωση καυσίμου. Το στοίχημα επομένως για τους κατασκευαστές και το ζητούμενο για τους καταναλωτές είναι να έχουν λάδια, που πετυχαίνουν και μειωμένη κατανάλωση και προστασία του κινούμενων μερών του κινητήρα. Η δημιουργία ενός λιπαντικού με τη χρήση ελαίου βάσης τύπου 0W-XX είναι δύσκολη έως ακατόρθωτη.

Αν και οι παρασκευαστές μπορούν να δημιουργήσουν πυκνότητα σε βαθμό 0W, αυτό θα σήμαινε όμως ότι το λιπαντικό θα εξατμίζονταν πολύ εύκολα σε υψηλές θερμοκρασίες. Λογικό επακόλουθο θα ήταν να αποτυγχάνει και στις εργοστασιακές δοκιμές. Τι άλλο θα σήμαινε αυτό πρακτικά; Γρήγορη εξαέρωση του ελαίου, σημαίνει μεγαλύτερη τριβή μεταξύ των μερών, που απαρτίζουν τον κινητήρα και άρα φθορά του. Ποιο το νόημα επομένως να αποταμιεύει κανείς χρήματα από τα καύσιμα, εάν είναι να χαλάσει ο κινητήρας νωρίτερα; Με τα συμβατικά λάδια που χρησιμοποιούνται τίθεται το παραπάνω ερώτημα και ένας οδηγός καλείται να επιλέξει, που θα ξοδέψει τα χρήματά του.

Χαμηλή κατανάλωση και προστασία κινητήρα: Υπάρχει ο ιδανικός συνδυασμός;

Ο ιδανικός συνδυασμός της χαμηλής κατανάλωσης με ταυτόχρονη προστασία του κινητήρα επιτυγχάνεται με τη βοήθεια των συνθετικών λιπαντικών, όπως το Mobil 1. Αφενός μεν περιέχουν στη σύνθεσή τους συστατικά, που προστατεύουν τα κινούμενα μέρη του κινητήρα, αφετέρου η βελτιωμένη ροή τους στα κρύα ξεκινήματα βελτιώνει τη μειωμένη κατανάλωση καυσίμου.

Καθώς δεν περιέχουν κεριά, που είναι εγγενή στα συμβατικά λιπαντικά, δεν πυκνώνει πολύ η σύνθεσή τους, όσο είναι σταθμευμένα κατά τη διάρκεια της νύχτας. Σαν αποτέλεσμα όταν το πρωί εκιννείτε τη μηχανή και οδηγείτε, το λιπαντικό, το υγρό μετάδοσης και τα λάδια των φρένων δεν χρειάζονται πολύ προσπάθεια για να κυκλοφορήσουν. Αυτό σημαίνει, ότι χρειάζεται λιγότερη ενέργεια και βελτιωμένη απόδοση καυσίμου.

Κάποιοι θεωρούν, ότι σε χώρες όπως στην Ελλάδα, που δεν έχει ιδιαίτερο κρύο σε σχέση με άλλες βόρειες χώρες, δε χρειάζεται κάποιο λιπαντικό εξειδικευμένο για κρύες θερμοκρασίες. Ο κινητήρας όμως έχει μάλλον άλλη άποψη. Η «κανονική» θερμοκρασία λειτουργίας ενός οχήματος φτάνει στους 113 βαθμούς Κελσίου. Οποιαδήποτε θερμοκρασία κάτω από αυτή θεωρείται ως κρύο. Επομένως ακόμη και σε θερμά κλίματα τα εξειδικευμένα για «κρύο» ξεκίνημα συνθετικά λιπαντικά βελτιώνουν την απόδοση του οχήματος συνεισφέροντας στη μειωμένη κατανάλωση.

Πόσα μένουν τελικά στην τσέπη;

Σε δοκιμές με ένα υψηλής απόδοσης αμάξι με χρήση κορυφαίου λιπαντικού, η στροφορμή βελτιώθηκε λιγότερο από 1% και η ιπποδύναμη αυξήθηκε περίπου 1.5%. Η δε εξοικονόμηση καυσίμου κατά 1,5 χλμ ανά 3.8 λίτρα. Επομένως δε μιλάμε και για ιδιαίτερο κέρδος. Οπότε προς τι όλος ο ντόρος; Με ένα χαμηλού ιξώδους συνθετικό λάδι πετυχαίνετε περισσότερη ιπποδύναμη και μεγαλύτερη κατανάλωση, χάνετε όμως σε όρους προστασίας του κινητήρα και τριβής. Με τα συνθετικά λιπαντικά, όπως αυτά της σειράς Mobil, εξασφαλίζεται κατά 90% την προστασία του κινητήρα σας. Πάντα πριν επιλέξετε, συμβουλευτείτε τις συστάσεις του παρασκευαστή του οχήματος ως προς τον βαθμό ιξώδους και βρείτε το αντίστοιχο σε συνθετικό, ώστε να πετύχετε το μέγιστη δυνατή προστασία του αυτοκινήτου σας.

Advertisement
Advertisement

Newsletter

Η επικαιρότητα των 3Β κάθε Σάββατο στο email σας