Connect with us

Hi, what are you looking for?

Τοπικα Νεα

Μαρίνα Βουλιαγμένης: Η τοπική ιδιαιτερότητα σφράγισε ένα πράσινο έργο

Σε πλήρη λειτουργία η λιμενική εγκατάσταση, εγκαίνια στο τέλος Μαΐου

Φωτογραφία: Ζήσιμος Ζήζος

Τον τίτλο «Η Βουλιαγμένη αποκτά τη μαρίνα που της αξίζει» είχε στο πρωτοσέλιδό της η εφημερίδα «Δημοσιογράφος» τον Ιούνιο του 2020, όταν η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων του έργου παρουσιάστηκε στο Δημοτικό Συμβούλιο. Τέσσερα σχεδόν χρόνια μετά, η θετική αυτή εκτίμηση δείχνει να επιβεβαιώνεται πλήρως, καθώς η μαρίνα του Αστέρα λειτουργεί σε πλήρη δυναμικότητα, τα χερσαία έργα έχουν επίσης ολοκληρωθεί και η νέα αναγεννημένη, ασφαλής περιβαλλοντικά και σύγχρονη μαρίνα είναι έτοιμη να ξεκινήσει την 1η Ιουνίου την πλήρη λειτουργία της, θέτοντας σε κίνηση μια επένδυση που ανήλθε συνολικά σε 53 εκατομμύρια ευρώ.

Η διοίκηση του Αστέρα έχει προγραμματίσει τα επίσημα εγκαίνια για το τέλος Μαΐου, με τη συμμετοχή τόσο της τοπικής κοινωνίας όσο και της πολιτικής ηγεσίας της χώρας. Όλοι οι χώροι της μαρίνας είναι και σήμερα πλήρως επισκέψιμοι από το κοινό και προς το παρόν οι θέσεις στάθμευσης είναι δωρεάν. Οι μεγαλύτερες και πιο προβεβλημένες διεθνώς εμπορικές επωνυμίες θα ανοίξουν τα καταστήματά τους στον Λαιμό την 1η Ιουνίου, με την εξαίρεση μόνο ενός φημισμένου γαλλικού εστιατορίου που θα δεχτεί τους πρώτους πελάτες του στα μέσα Ιουλίου. 

Σύμφωνα με τη διοίκηση του Αστέρα, η μαρίνα ήδη έχει φτάσει σε πληρότητα. Διαψεύδοντας όλους τους φόβους για τα μεγέθη των σκαφών, το 70% των σκαφών αναψυχής που θα ελλιμενίζονται είτε σε ιδιόκτητες θέσεις είτε σε αυτές που έχουν ενοικιαστεί, κυμαίνεται σε μήκος 30-40 μέτρων. Μοναδική εξαίρεση, όπως άλλωστε προέβλεπαν τα σχέδια και οι εγκεκριμένες μελέτες, αποτελεί μία θέση για σκάφος των 130 μέτρων, που κατελήφθη για αρκετές ημέρες τον Οκτώβριο του 2023 από τη θαλαμηγό του υπουργού Εξωτερικών των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων. Μεγάλα έργα υποδομής της εγκατάστασης που ακόμη δεν έχουν ολοκληρωθεί είναι ο υπόσκαφος χώρος στάθμευσης και η υπόγεια σήραγγα που θα συνδέει για πεζούς και καρτ τη μαρίνα με το ξενοδοχειακό συγκρότημα του Αστέρα. 

Προσαρμογή και επιτήρηση

Μια από τις πιο ενδιαφέρουσες πλευρές του έργου κατά τη φάση κατασκευής του ήταν η προσαρμογή του προγραμματισμού και της διαχείρισής του προκειμένου να μη διαταράξει την ευαίσθητη τοπική περιβαλλοντική ισορροπία. Έχοντας πολλούς περιορισμούς στον χώρο, από τα δέντρα που περιόριζαν ασφυκτικά τα μηχανήματα έργου χωρίς να αφήνουν ελεύθερο πεδίο και από τους στενούς οδικούς άξονες του Λαιμού που απαγορευόταν να επιβαρύνονται με υπέρμετρες διαδρομές φορτηγών, οι υπεύθυνοι μηχανικοί του έργου έπρεπε να βρουν πρωτότυπες λύσεις σε ένα πολύ ιδιότυπο εργοτάξιο. Οι πιο βαριές εργασίες που απαιτήθηκαν, όπως η κατασκευή των μεγάλων ακρόποδων για τον κυματοθραύστη της μαρίνας, μεταφέρθηκαν σε άλλα εργοτάξια που λειτουργούσε παράλληλα η εταιρεία κατασκευής και η μεταφορά τους στη Βουλιαγμένη γινόταν με πλωτά μέσα, καιρού επιτρέποντος. Διά θαλάσσης δούλευαν επίσης και οι απαραίτητοι γερανοί. 

Σημαντική πρόκληση για το έργο ήταν φυσικά η εύρεση αρχαιοτήτων και διάφορων ευρημάτων στο έδαφος που απαιτούσαν αρχαιολογική αξιολόγηση. Η παρουσία αρχαιολόγων αναφέρεται από τους γνωρίζοντες τα του έργου ως ασφυκτική σε πολλές περιπτώσεις πάνω από τις εκσκαφές, δείχνοντας υπερβάλλουσα ευαισθησία λόγω της μεγάλης ιστορικής σημασίας του σημείου. Σύμφωνα με κάποιες εκτιμήσεις, η επιβράδυνση των τεχνικών εργασιών λόγω της αρχαιολογικής επίβλεψης αλλά και οι υποχρεωτικές παύσεις του εργοταξίου, εν αναμονή των συνεδριάσεων και αποφάσεων του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου που κλήθηκε να αξιολογήσει τα κατάλοιπα, καθυστέρησαν την παράδοση του έργου κατά περίπου ένα έτος. 

Σημείο καμπής για την περιβαλλοντική επιτήρηση του έργου ήταν ασφαλώς η επιλογή του Ελληνικού Κέντρου Θαλασσίων Ερευνών (ΕΛΚΕΘΕ) ενός δημόσιου και με κορυφαία επιστημονικά διαπιστευτήρια οργανισμού, ως φορέα που θα πραγματοποιούσε με την καθημερινή του παρουσία τακτικές μετρήσεις για την καθαρότητα των υδάτων εντός του κόλπου της Βουλιαγμένης, καθώς ο πυθμένας διαταράχθηκε επί μήνες από τις βυθοκορήσεις. Το ζήτημα αυτό αποτέλεσε άλλωστε υλικό στην πολιτική ατζέντα προσώπων που έβλεπαν στην προεκλογική περίοδο του 2023 ένα παράθυρο προσωπικής προβολής μέσω αρνητικών ειδήσεων και κριτικής. Η επίβλεψη του ΕΛΚΕΘΕ περιελάμβανε τη σύνταξη καθημερινών και περιοδικών εκθέσεων υπογεγραμμένων από εξειδικευμένους επιστήμονες, οι οποίες αναρτώνταν στο διαδίκτυο. Η πίεση της δημοτικής αρχής για ένταση των ελέγχων και πλήρη διαφάνεια στη δημοσιοποίηση των μετρήσεων ήταν καταλυτική όχι απλώς για τη φήμη του έργου, αλλά και για την τήρηση όλων των προβλεπόμενων διαδικασιών από τους κατασκευαστές. 

Αυτά δεν ήταν βέβαια αρκετά για μια μικρή ομάδα κατοίκων, με ανοιχτή πολιτική ατζέντα κατά της δημοτικής αρχής, που κατέθεσε μια σειρά από δικαστικές προσφυγές σε όλα τα επίπεδα της δικαιοσύνης προκειμένου το έργο να καθυστερήσει ή και να ματαιωθεί. Δεν είναι τυχαίο ότι όλες οι προσφυγές απορρίφθηκαν. 

κλειδαράς Σπανός
Advertisement

Newsletter

Η επικαιρότητα των 3Β κάθε Σάββατο στο email σας

Advertisement Enter ad code here
Advertisement