Μήνυμα με πολλούς αποδέκτες η κατάληψη του 2ου Λυκείου Βούλας

Μήνυμα με πολλούς αποδέκτες η κατάληψη του 2ου Λυκείου Βούλας

Δεύτερη ημέρα κατάληψης ήταν η Τρίτη 14 Ιανουαρίου για το 2ο Λύκειο Βούλας, με μια σημαντική μερίδα μαθητών να διαμαρτύρεται για τις ελλείψεις στο εκπαιδευτικό προσωπικό αλλά και για ζητήματα λειτουργίας του σχολείου.

Το θέμα από την πρώτη στιγμή κινητοποίησε την τοπική κοινωνία, με τον Δήμο Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης να ενεργοποιείται άμεσα εκδίδοντας σχετική ανακοίνωση και την πρόεδρο της Σχολικής Επιτροπής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Μίμα Νικηφοράκη, να βρίσκεται κάθε μέρα έξω από το σχολείο, συζητώντας τα αιτήματα των παιδιών.

Η κατάληψη αποφασίστηκε κατόπιν ψηφοφορίας στα τμήματα. Η ανακοίνωση των μαθητών αναφέρει αποτέλεσμα 60 υπέρ και 40 κατά, ενώ παραδέχεται ότι η διαδικασία ήταν πρόχειρη. Όπως είπαν οι συμμετέχοντες στην κατάληψη στο 3vita.gr, ζήτησαν από τη διεύθυνση άδεια για Γενική Συνέλευση, όμως δεν δόθηκε. Κατά τον διευθυντή του σχολείου πάλι, Κώστα Βενιζελέα, δόθηκε άδεια για Γενική Συνέλευση για τη Δευτέρα και όχι την Παρασκευή, όταν ζητήθηκε.

Το πρώτο – και σοβαρότερο – αίτημα των μαθητών αφορά στα κενά που ακόμη παρουσιάζει το πρόγραμμα. Όλη η Α’ τάξη και τμήμα της Β’ σχολάει, σύμφωνα με τις καταγγελίες των μαθητών που επιβεβαίωσε και ο Διευθυντής, δύο ώρες νωρίτερα κάθε Πέμπτη, καθώς λείπουν βιολόγος και γυμναστής. Λείπουν ακόμη καθηγητές ειδικοτήτων (για το μάθημα φυσικών πόρων και πρότζεκτ) ενώ κενό μέχρι πρότινος υπήρχε και στα φιλολογικά μαθήματα για ορισμένα τμήματα.

Ως προς τις υποδομές του σχολείου, οι  μαθητές επισημαίνουν ότι ορισμένα καλοριφέρ δεν λειτουργούν ενώ το σύστημα θέρμανσης είναι ανοιχτό, παραπονούμενοι ότι σε ορισμένα τμήματα χρειάζεσαι μπουφάν το πρωί. Επίσης, ζητούν περισσότερες εκπαιδευτικές εκδρομές.

“Είναι απέναντί μας”

Μιλώντας οι μαθητές στο 3vita.gr περιγράφουν ένα κενό συνεννόησης με τον διευθυντή τους. “Δεν μας ακούει, μας λέει έχουμε δουλειές, είναι απέναντί μας”, περιγράφουν κάποια παιδιά τη σχέση τους με το γραφείο των καθηγητών. “Ένας καθηγητής μας απείλησε ότι αν κάνουμε κατάληψη θα τον έχουμε απέναντί μας και ότι θα αλλάξουν πολλά”, ανέφερε άλλος μαθητής.

“Υπάρχει στοχοποίηση κάποιων παιδιών”, αναφέρουν, μιλώντας για μια ομάδα μαθητών της Γ’ Λυκείου που έχουν απομονωθεί από τους καθηγητές ως ταραχοποιοί, εξηγώντας τι εννοούν όταν γράφουν στα αιτήματά τους για “αντιπαιδαγωγικό περιβάλλον”. Οι καθηγητές με τη στάση τους απαίτησαν εμμέσως – και τελικώς πέτυχαν – την εξαίρεση των μαθητών αυτών από τη φετινή πενθήμερη εκδρομή.

Τη συγκεκριμένη ομάδα άλλωστε περιέγραψε και ο Διευθυντής του σχολείου μιλώντας στο 3vita.gr ως υπεύθυνη για την κατάληψη. “Είναι ένας πυρήνας παιδιών που έχουν υπερβεί το όριο των απουσιών και κλείνουν τώρα το σχολείο με αστεία αιτήματα”, αναφέρει ο κ. Κώστας Βενιζελέας. “Η άποψη όσων συμμετέχουν στην κατάληψη δεν είναι αντιπροσωπευτική”, προσθέτει, δηλώνοντας ότι “η πλειοψηφία είναι κατά της κατάληψης”.

Σε ό,τι αφορά το θέμα των ελλείψεων καθηγητών, ο λυκειάρχης επισημαίνει ότι πρόκειται για ένα πανελλαδικό φαινόμενο και ότι πλην του βιολόγου, οι υπόλοιπες ελλείψεις αφορούν σε μαθήματα επιλογής. “Κανείς ποτέ δεν ήρθε να παραπονεθεί στο γραφείο μου για ελλείψεις καθηγητών”, επισημαίνει ο Κώστας Βενιζελέας, υποστηρίζοντας ότι το αίτημα των μαθητών είναι προσχηματικό.

Οι γονείς

“Πάντα είμαστε με τα παιδιά μας, ο κόσμος να γυρίσει ανάποδα”, λέει χαρακτηριστικά ο Γιώργος Γουρλάς από τον Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων του σχολείου, σχολιάζοντας την απόφαση των μαθητών για κατάληψη. “Τα αιτήματά τους είναι σωστά, ίσως είναι λάθος ο τρόπος διεκδίκησής τους, γιατί η κατάληψη πρέπει να είναι το τελευταίο μέσο, μετά από μια κλιμάκωση”, συμπληρώνει. “Διαφαίνεται ένα πρόβλημα επικοινωνίας των παιδιών για να κοινοποιήσουν τα θέματά τους, δεν ξέρουν πού να απευθυνθούν”, υποστηρίζει ο κ. Γουρλάς και δηλώνει ότι ο Σύλλογος παρακολουθεί με επιφύλαξη τις συζητήσεις στο διαδίκτυο και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Την παράκληση να ανοίξει το σχολείο ώστε να επιλυθούν όλα τα υλικοτεχνικά αιτήματα μετέφερε μιλώντας στους καταληψίες εκ μέρους του Δήμου η Μίμα Νικηφοράκη. “Αν γνωρίζαμε το ζήτημα με τις βρύσες ή τα παγκάκια που αναφέρετε, θα είχαν ήδη επιλυθεί”, ανέφερε στα παιδιά.

“Δεν θεωρούμε τον Δήμο απέναντί μας, προσπαθούν να μας βοηθήσουν”, λέει ένας μαθητής σχολιάζοντας την παρουσία της προέδρου της Σχολικής Επιτροπής. “Διάβασα την ανακοίνωση του Δημάρχου, δεν ήταν αρνητική για μας”, υπογραμμίζει με μια ικανοποίηση.

Φυσικά, ό,τι γράφεται στο διαδίκτυο περνάει από τα μάτια των μαθητών. “Μας πείραξαν κάποιες αναρτήσεις. Ήρθαν εδώ κάποιες μαμάδες, πήραν φωτογραφίες για να μας εκθέσουν. Δεν είμαστε 30 άτομα όπως γράφουν. Κάποιοι σχολιάζουν ότι πρέπει να μας δείρουν. Είναι απαράδεκτα αυτά. Μας ειρωνεύονται και μας ξεφτιλίζουν”, ξεσπάει ένας από τους συγκεντρωμένους μαθητές στα κάγκελα του σχολείου. Εξ ου και το πανό που γράφει “όχι στις ψευδείς ειδήσεις, ναι στις δίκαιες καταλήψεις”…

Τι είναι όμως μια σχολική κατάληψη;

Δεν είναι απλώς μια τσέκλιστ προβλημάτων προς επίλυση, δεν είναι απλώς μια αφορμή για μέρα χωρίς μαθήματα. Είναι μια συνολική πολιτική δήλωση, εφήβων που έφτασαν στην ενηλικίωση και μπορούν να πάρουν αποφάσεις για τη ζωή τους, ακόμη και αν δεν έχουν βρει ακόμη τις κατάλληλες λέξεις για τις ανακοινώσεις τους.

Είναι μια απόφαση επαν-οικειοποίησης του χώρου και του χρόνου, μετά από 10-12 χρόνια σε ένα εκπαιδευτικό σύστημα που θέτει αυθαίρετα πλαίσια πίεσης, στόχους που είναι για πολλά παιδιά δύσκολοι ή άφταστοι, κοινωνικές νόρμες που οι έφηβοι εξ ορισμού αμφισβητούν. Είναι ακόμη μια διαδικασία συλλογικής συνεύρεσης και συναπόφασης έξω από τα δοσμένα όρια, μια πρώιμη πρόκληση “να αποφασίσεις με ποιους θα πας και ποιους θ’ αφήσεις”.

Η κατάληψη δεν είναι τοπικό φαινόμενο, δεν είναι “μόδα” του Ιανουαρίου, είναι ένα κοινωνικό φαινόμενο που απαιτεί την προσοχή από τον κόσμο των ενηλίκων. Είναι ένα μήνυμα με πολλούς αποδέκτες.

Το πανό γράφει: “Στο άθλιο σύστημά σας, στην άθλια παιδεία, εμείς ονειρευόμαστε καλύτερα σχολεία. 2ο ΓΕΛ Βούλας“.