Connect with us

Hi, what are you looking for?

Τοπικα Νεα

Παρεμβάσεις για μια πόλη προσβάσιμη

Ολοκληρώθηκε η διαβούλευση για το Σχέδιο Αστικής Προσβασιμότητας

Στη φάση της τελικής σύνταξης εισήλθε το Σχέδιο Αστικής Προσβασιμότητας του Δήμου Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης, μετά την ολοκλήρωση τον Δεκέμβριο της δεύτερης φάσης διαβούλευσης για τις προτάσεις που κατέθεσαν οι μελετητές.

Κατά τη διαβούλευση οι κάτοικοι κλήθηκαν να αξιολογήσουν τις προτεινόμενες παρεμβάσεις για την εξασφάλιση προσβασιμότητας στους υπαίθριους δημόσιους κοινόχρηστους χώρους του Δήμου αλλά και στα δημόσια κτίρια. Η μελέτη του Σχεδίου χρηματοδοτείται από το Πράσινο Ταμείο. 

Στον τεχνοκρατικό όρο «Σχέδιο Αστικής Προσβασιμότητας» η πολιτεία ενσωμάτωσε τις βασικές οδηγίες που καλούνται οι πόλεις να εφαρμόσουν στον δημόσιο χώρο ώστε να γίνουν πιο φιλικές σε άτομα που αντιμετωπίζουν διάφορες δυσκολίες στη μετακίνησή τους.

Με υπουργική απόφαση στο τέλος του 2021 που δημοσιεύτηκε σε ΦΕΚ, η κυβέρνηση καθόρισε λεπτομερώς το στρατηγικό σχέδιο που κάθε Δήμος οφείλει να καταστρώσει ώστε να γίνουν οι απαραίτητες διαμορφώσεις, επεμβάσεις και κατασκευές για να εξασφαλιστεί η λεγόμενη προσβασιμότητα, δηλαδή να γίνει εφικτή η εύκολη μετακίνηση και χρήση των βασικών υποδομών από κάθε πολίτη. Πλατείες, πεζόδρομοι, νησίδες, χώροι πρασίνου, στάσεις, δημοτικά και δημόσια κτήρια στη χώρα μας ακόμη είναι εχθρικά για ανθρώπους με προβλήματα όρασης ή για άτομα που κινούνται με αμαξίδιο. 

Η γνώμη των πολιτών
Απαντήσεις των πολιτών που συμμετείχαν στη διαβούλευση πάνω στο ερώτημα «ποια κατηγορία υποδομών θεωρείτε σημαντική για την αστική προσβασιμότητα;»

Παρόλο που η συμμετοχή στη διαβούλευση επουδενί δεν μπορεί να χαρακτηριστεί αντιπροσωπευτική του συνόλου των δημοτών, εντούτοις αποτυπώνει μια εικόνα της γνώμης που έχουν οι πιο ευαισθητοποιημένοι πολίτες πάνω στα συγκεκριμένα θέματα.

Στην ερώτηση «σε ποιο βαθμό είστε ικανοποιημένοι από τις υφιστάμενες υποδομές προσβασιμότητας ΑμεΑ στον Δήμο σας;», το 40,91% απάντησε «αρκετά», το 31,82% απάντησε «λίγο» και το 27,27% «καθόλου». Οι συμμετέχοντες θεωρούν εξίσου υπεύθυνους φορείς την κυβέρνηση, την περιφέρεια και τον Δήμο, ενώ με 72,73% απαντούν ότι το κοινωνικό σύνολο είναι λίγο ευαισθητοποιημένο για τα άτομα με αναπηρίες.

Οι υφιστάμενες υποδομές στον δήμο Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης κρίνονται «λίγο επαρκείς» από το 63,64%, «καθόλου επαρκείς» από το 22,73% και «αρκετά» από το 13,64%. Σε γραπτές παρατηρήσεις που κατέθεσαν κατά τη δεύτερη φάση της διαβούλευσης, οι πολίτες επισήμαναν την ανάγκη εφαρμογής συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης στο μικρό Καβούρι, την δυσκολία πρόσβασης από ανωμαλίες που παρουσιάζει το οδόστρωμα σε κάποια σημεία, αλλά και την ανάγκη αποτελεσματικότερης αστυνόμευσης για την παράνομη κατάληψη θέσεων στάθμευσης ΑμεΑ και τη στάθμευση σε μπάρες.

Το σύνολο των δεδομένων από τις δύο φάσεις της διαβούλευσης συνοδεύσει τη μελέτη του Σχεδίου Αστικής Προσβασιμότητας. 

Νέες διαμορφώσεις

Η πρόταση που κατέθεσαν οι μελετητές εστιάζεται σε πολλά σημεία του Δήμου, με έμφαση στη Βούλα. Στις λεγόμενες «γραμμικές παρεμβάσεις» περιλαμβάνονται η ανακατασκευή των πεζοδρομίων ώστε να δημιουργηθούν οδηγοί όδευσης τυφλών, ράμπες, έξυπνες διαβάσεις και να μετατοπιστούν τα όποια εμπόδια.

Οι σημειακές παρεμβάσεις που εντοπίζονται σε πλατείες, παιδικές χαρές, μεγάλες στάσεις μέσων μαζικής μεταφοράς και παραλίες, περιλαμβάνουν την εγκατάσταση τουαλετών για άτομα με αναπηρίες, ράμπες εισόδου, οδηγούς όδευσης τυφλών και αποδυτήρια για ΑμεΑ. 

Η σχετική νομοθεσία καθορίζει πλέον για τους μελετητές και τους εργολάβους τις προδιαγραφές που πρέπει να έχουν οι υποδομές ώστε να καταστούν προσβάσιμες σε όλους τους πολίτες. Η λογική των γραμμικών παρεμβάσεων είναι να δημιουργηθεί μια προσβάσιμη «αλυσίδα» διαδρομών προς τις κοινόχρηστες και κοινωφελείς χρήσεις σε μια πόλη.

Οι δε απαιτήσεις για τις υποδομές όπως τα πεζοδρόμια ανατρέπουν μια σειρά παλαιότερων ιεραρχήσεων στην ελληνική πραγματικότητα. Για παράδειγμα, τα πεζοδρόμια οφείλουν να είναι ισόπεδα, συνεχή και σταθερά, ενώ «η φύτευση των δένδρων πρέπει να γίνεται εκτός της ελεύθερης όδευσης πεζών και οι λάκκοι φύτευσης αυτών πρέπει να καλύπτονται υποχρεωτικά ισόπεδα με σχάρα». 

Με την ίδια αρχή της ανεμπόδιστης κυκλοφορίας πρέπει να τοποθετείται και σε πεζοδρόμια, πεζοδρόμους, οδούς ήπιας κυκλοφορίας και πλατείες ο αστικός εξοπλισμός (παγκάκια, καλάθια αχρήστων, κάδοι απορριμμάτων, περίπτερα, πινακίδες πληροφόρησης, φωτιστικά, τηλέφωνα, στάσεις λεωφορείων, γραμματοκιβώτια, προστατευτικά εμπόδια, αυτόματα μηχανήματα ανάληψης χρημάτων κ.λπ.) ενώ στους χώρους αυτούς «δεν επιτρέπεται η τοποθέτηση κιγκλιδωμάτων, στύλων και πάσης φύσεως εμποδίων κάθετα προς την πορεία κίνησης των πεζών».

Η ίδια υπουργική απόφαση καθορίζει λεπτομερώς τις προβλέψεις προσβασιμότητας (ράμπες, ελεύθερες ζώνης όδευσης πεζών, οδηγοί όδευσης τυφλών, προσβάσιμοι χώροι υγιεινής) σε χώρους πρασίνου και σε χώρους στάθμευσης. 

Δυστυχώς, παρά τις ρητές προβλέψεις και τη διαπιστωμένη ύπαρξη πολιτικής βούλησης από τη δημοτική αρχή, δεν είναι πάντα εφικτό οι σημαντικές αυτές προβλέψεις να γίνουν παντού πράξη. Αποφάσεις του παρελθόντος βαραίνουν καταλυτικά στο παρόν, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τη ρυμοτομία σε σημεία της Βάρης και της Βάρκιζας, όπου η πρόβλεψη των πεζοδρομίων δεν είναι πολεοδομικά επαρκής για να «χωρέσουν» οι προβλέψεις της προσβασιμότητας. Ένα καθεστώς που για να αλλάξει απαιτούνται κυβερνητικές αποφάσεις και ιδιαίτερα μακρόσυρτες γραφειοκρατικές διαδικασίες που θα αλλάξουν ριζικά το δημόσιο χώρο. 

κλειδαράς Σπανός
Advertisement

Newsletter

Η επικαιρότητα των 3Β κάθε Σάββατο στο email σας

Advertisement Enter ad code here
Advertisement