Βελτιωμένο, μετά την περσινή πιλοτική εφαρμογή του, λειτουργεί φέτος το σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης στην κεντρική Βουλιαγμένη, που τέθηκε ήδη σε εφαρμογή από τις πρώτες ημέρες του Μαΐου και θα τερματιστεί στις 30 Σεπτεμβρίου 2025.
Η δύσκολη εξίσωση που εξαρχής πήρε πρωτοβουλία να επιλύσει η δημοτική αρχή απαιτούσε να βρεθεί μια δίκαιη και λειτουργική ισορροπία στο αρρύθμιστο μέχρι σήμερα καθεστώς στάθμευσης τους καλοκαιρινούς μήνες στο πιο περιζήτητο από κίνηση κομμάτι του Δήμου Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης. Οι μόνιμοι κάτοικοι του κέντρου της Βουλιαγμένης, οι υπάλληλοι των τοπικών επιχειρήσεων και οι επισκέπτες της περιοχής ανταγωνίζονταν μεταξύ τους για μία θέση με το άναρχο σύστημα «όποιος προλάβει», δεσμεύοντας πολύτιμο χώρο ακόμα και για πολλά 24ωρα.
Η επιλογή εφαρμογής ενός συστήματος που δεν θα έχει εισπρακτικό χαρακτήρα αλλά θα κατοχυρώνει θέσεις για τους κατοίκους του κέντρου και ταυτόχρονα θα ενθαρρύνει την εναλλαγή των οχημάτων στις θέσεις των επισκεπτών ώστε να εξυπηρετούνται περισσότεροι, βασίστηκε πάνω στη μεγάλη ευρωπαϊκή και εγχώρια εμπειρία.
Τον σχεδιασμό και τις τροποποιήσεις μελέτησε και έθεσε σε εφαρμογή ο συγκοινωνιολόγος του Δήμου, Νίκος Βόσκογλου, που διευθύνει ένα από τα πιο έμπειρα τεχνικά γραφεία της χώρας στο συγκεκριμένο πεδίο. Οι τελευταίες τροποποιήσεις στο σύστημα προέκυψαν μετά από εντατική δημόσια διαβούλευση, στην οποία συμμετείχαν κατά βάση κάτοικοι της περιοχής, και μετά από συστηματική μελέτη των παρατηρήσεων που έθεσαν γραπτά οι δημότες.
Οι στόχοι
Το σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης στη Βουλιαγμένη έχει ως πρωταρχικό στόχο μια εξορθολογισμένη κατανομή των θέσεων στάθμευσης στην πιο περιζήτητη περιοχή της πόλης ανά κατηγορία χρηστών: Λαμβάνονται υπόψη οι επισκέπτες, οι κάτοικοι και τα άτομα με αναπηρίες. Περαιτέρω όμως, βασικό κίνητρο για την εκπόνηση του συστήματος ήταν η χάραξη της μπλε ζώνης στάθμευσης, ώστε να διασφαλιστούν θέσεις για τους κατοίκους κοντά στα σπίτια τους. Στόχος του συστήματος είναι επίσης η ενθάρρυνση της βραχυχρόνιας στάθμευσης και τέλος η εξάλειψη της παράνομης και αντικοινωνικής στάθμευσης μέσω της συστηματικής αστυνόμευσης της περιοχής.

Πρακτικά έχουν χαραχθεί τα παρακάτω είδη θέσεων.
- Οι θέσεις επισκεπτών αφορούν σε όλους κατόχους ΙΧ, σημειώνονται στον δρόμο με λευκή διαγράμμιση και χρεώνονται κατά τις ημέρες και ώρες που λειτουργεί το σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης.
- Οι θέσεις κατοίκων του κέντρου της Βουλιαγμένης (όσοι έχουν ιδιοκτησία ή μισθώνουν κατοικία σε πολύ συγκεκριμένα σημεία και όχι σε ολόκληρη τη Βουλιαγμένη) οι οποίες σημειώνονται με μπλε διαγράμμιση και είναι δωρεάν για τους κατοίκους που έχουν εκδώσει σχετική άδεια για το όχημά τους. Στις μπλε θέσεις απαγορεύεται η στάθμευση όσων δεν έχουν άδεια μόνο κατά τις ώρες λειτουργίες του συστήματος.
- Υπάρχουν οι μικτές θέσεις στάθμευσης, που σημειώνονται με δύο γραμμές λευκού και μπλε χρώματος στις οποίες σταθμεύουν δωρεάν οι κάτοικοι με άδεια και με χρέωση οι επισκέπτες.
- Και τέλος υπάρχουν οι θέσεις για άτομα με αναπηρίες, για τα σχετικά πιστοποιημένα οχήματα, οι οποίες οφείλουν πάντοτε να μένουν διαθέσιμες για ΑμεΑ ανεξαρτήτως του ωραρίου λειτουργίας του συστήματος.
Οι δύο ζώνες κατοίκων φέτος καταργήθηκαν και συγχωνεύτηκαν. Τέλος, εντός του συστήματος έχουν αφεθεί 35 θέσεις για δωρεάν στάθμευση επισκεπτών.
Πού χωροθετούνται οι θέσεις
Το σύστημα αναπτύχθηκε σε σχέση με πέρσι και πλέον αγκαλιάζει μεγαλύτερο κομμάτι στον χάρτη της Βουλιαγμένης.

Συγκεκριμένα, στην οδό Αγ. Παντελεήμονος στα πάρκινγκ υπάρχουν 42 θέσεις επισκεπτών και 2 ΑμεΑ, ενώ στο τμήμα από την Ορφέως ως την Πανός τοποθετήθηκαν 8 θέσεις για επισκέπτες, 12 μικτές θέσεις και 1 θέση ΑμεΑ. Στην οδό Άργους υπάρχουν 9 θέσεις κατοίκων, 3 θέσεις δωρεάν επισκεπτών και 1 θέση ΑμεΑ. Στην οδό Διός χωροθετήθηκαν 34 θέσεις κατοίκων, 12 θέσεις επισκεπτών, αφέθηκαν 5 δωρεάν θέσεις για επισκέπτες, 11 μικτές θέσεις και 4 θέσεις ΑμεΑ. Στην Ερμού χαράχθηκαν 3 θέσεις επισκεπτών, 12 μικτές θέσεις, 6 θέσεις κατοίκων, 2 θέσεις δωρεάν επισκεπτών και 2 θέσεις ΑμεΑ. Στην Ήρας έχουν προβλεφθεί 14 θέσεις επισκεπτών, 31 θέσεις κατοίκων και 2 θέσεις ΑμεΑ. Στη Θαλείας δόθηκαν 99 θέσεις σε κατοίκους, 64 μικτές θέσεις, 8 θέσεις δωρεάν επισκεπτών και 7 θέσεις ΑμεΑ. Στην Ιάσονος υπάρχουν 37 θέσεις επισκεπτών, 69 θέσεις κατοίκων, 35 μικτές θέσεις και 8 θέσεις ΑμεΑ. Στην Πανός προβλέφθηκαν 17 θέσεις επισκεπτών, 10 θέσεις κατοίκων, 3 θέσεις δωρεάν επισκεπτών και 3 θέσεις ΑμεΑ. Τέλος, στην οδό Τερψιχόρης προβλέπονται 55 θέσεις κατοίκων, αφέθηκαν 4 δωρεάν θέσεις για επισκέπτες και χαράχθηκαν 2 θέσεις για ΑμεΑ.
Πληρωμή
Το τέλος στάθμευσης για τους επισκέπτες παραμένει μηδενικό για την πρώτη μισή ώρα στάθμευσης (μόνο για μία στάθμευση την ημέρα), απαραίτητο όμως είναι να δηλωθεί στην εφαρμογή ή στο τερματικό η πινακίδα του οχήματος. Η χρέωση κλιμακώνεται όσο περνά η ώρα, με τη λογική της αποθάρρυνσης της μακροχρόνιας μίσθωσης. Μέγιστη χρέωση ημέρας είναι τα 12,75 ευρώ για στάθμευση 6 ωρών.
| Διάρκεια στάθμευσης | Χρέωση |
|---|---|
| Πρώτη μισή ώρα (30’) | Δωρεάν |
| Μία ώρα (60’) | 0,5 € |
| Μία και μισή ώρα (90’) | 1,5 € |
| Δύο ώρες (120’) | 1,75 € |
| Δύο και μισή ώρες (150’) | 2,5 € |
| Τρεις ώρες (180’) | 3,5 € |
| Τρεις και μισή ώρες (210’) | 4,5 € |
| Τέσσερις ώρες (240’) | 6 € |
| Τέσσερις και μισή ώρες (270’) | 7,5 € |
| Πέντε ώρες (300’) | 9,25 € |
| Πέντε και μισή ώρες (330’) | 11 € |
| Έξι ώρες (360’) | 12,75 € |
Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, τα ηλεκτρικά οχήματα σταθμεύουν δωρεάν σε θέσεις επισκεπτών και μικτές θέσεις. Επίσης, φέτος παρέχεται η δυνατότητα σε επισκέπτες να προαγοράσουν ημερήσιες σταθμεύσεις, για έως και 10 συνεχόμενες ημέρες με προνομιακή χρέωση 4,5 ευρώ ανά ημέρα. Η στάθμευση δηλώνεται και το τέλος πληρώνεται είτε σε συσκευή πληρωμής με κέρματα ή με πιστωτική – χρεωστική κάρτα (υπάρχουν τρία τερματικά κατά μήκος της οδού Ιάσονος και ένα ακόμη στη διασταύρωση των οδών Θησέως και Ήρας). Είτε με χρήση της εφαρμογής flowbird από κινητό τηλέφωνο. Κατά την πιλοτική εφαρμογή του συστήματος πέρσι, το 60% των σταθμεύσεων δηλώθηκε στα τερματικά και το 40% μέσω της εφαρμογής.
Σύμφωνα με την τελευταία απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, το σύστημα θα λειτουργεί 5 μήνες τον χρόνο, από την αρχή του Μαΐου ως το τέλος του Σεπτεμβρίου, καλύπτοντας την εκτεταμένη θερινή περίοδο της πόλης. Τις καθημερινές το σύστημα τίθεται σε λειτουργία από τις 7 μ.μ. ως τη 1 π.μ. Τα Σαββατοκύριακα και αργίες, το σύστημα λειτουργεί από τις 10 π.μ. ως τη 1 π.μ. Αυτό σημαίνει ότι η μπλε και λευκή ζώνη στάθμευσης δεν ισχύει τις καθημερινές μέχρι το απόγευμα και τα Σαββατοκύριακα νωρίς το πρωί. Αυτονόητο είναι ότι στις θέσεις για ΑμεΑ απαγορεύεται η στάθμευση μη πιστοποιημένων οχημάτων όλο το 24ωρο και όλες τις ημέρες.
Αστυνόμευση
Ο έλεγχος της στάθμευσης είναι διαρκής και όχι ευκαιριακός καθώς όλη την περιοχή του συστήματος σαρώνει ένα ειδικό όχημα, εφοδιασμένο με ειδικές κάμερες ανάγνωσης πινακίδων κυκλοφορίας. Τα στοιχεία των οχημάτων και η ακριβής τους θέση αποστέλλονται αυτόματα στην ψηφιακή βάση δεδομένων που ταυτοποιεί αν ένα όχημα έχει πληρώσει τέλος στάθμευσης ή αν έχει άδεια κατοίκου. Σε περίπτωση παράβασης, ειδοποιείται ηλεκτρονικά η Δημοτική Αστυνομία που εκδίδει και επιδίδει κλήση επί τόπου.
Τα προβλεπόμενα από τον ΚΟΚ πρόστιμα σε περίπτωση παράβασης είναι 10 ευρώ για παράνομη στάθμευση σε ζώνη επισκεπτών και 40 ευρώ για παράνομη στάθμευση σε ζώνη κατοίκων. Τις πρώτες ημέρες του Μαΐου δόθηκε μια περίοδος χάριτος χωρίς τη βεβαίωση προστίμων, ωστόσο οι υπεύθυνοι της δημοτικής αρχής διαμηνύουν ότι στο εξής το σύστημα θα λειτουργεί κανονικά.
53% θέσεις κατοίκων

Συνολικά το σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης στη Βουλιαγμένη χωροθέτησε 701 θέσεις και επίσης με την κίτρινη διαγράμμιση σε στροφές, ράμπες, κάδους απορριμμάτων και εξόδους πάρκινγκ περιόρισε τις παράτυπες θέσεις στάθμευσης που δυσκόλευαν σημαντικά την κυκλοφορία πεζών και οχημάτων. Στο σύνολο, όπως επιτάσσει η νομοθεσία, το 5% από τις ελεγχόμενες θέσεις στάθμευσης του συστήματος (συνολικά 34 θέσεις) προορίζεται για άτομα με αναπηρίες. Το ποσοστό των αποκλειστικών θέσεων για κατοίκους αυξήθηκε στο 53%, οι μικτές θέσεις κατοίκων και επισκεπτών ανέρχονται σε 24% και οι αποκλειστικές θέσεις για επισκέπτες είναι 23%.
Πρόθεση της δημοτικής αρχής, σύμφωνα με τα μέχρι σήμερα δείγματα γραφής, είναι να βελτιώσει τη λειτουργία του συστήματος στο πλαίσιο πάντα της νομιμότητας αλλά παράλληλα ακούγοντας τους κατοίκους της περιοχής. Οι φετινές τροποποιήσεις προέκυψαν έπειτα από την περσινή πιλοτική εφαρμογή και μετά από εντατική διαβούλευση. Ο Γρηγόρης Κωνσταντέλλος έχει άλλωστε διακηρύξει ότι ελεγχόμενη στάθμευση που θα διασφαλίσει θέσεις κατοίκων και θα ρυθμίσει τη στάθμευση των επισκεπτών θα εφαρμοστεί επίσης στην περιοχή του Καβουρίου, στο κέντρο της Βούλας αλλά και στο κέντρο της Βάρκιζας σε επόμενη φάση.




