Connect with us

Hi, what are you looking for?

Τοπικα Νεα

Στη διαχείριση του Δήμου η οργανωμένη ακτή Βάρκιζας

Συμφωνία ΕΤΑΔ και Δήμου Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης για την μακροχρόνια παραχώρηση του Yabanaki

Μια ιστορικής σημασίας απόφαση που θα αλλάξει πολλά στην καθημερινότητα των κατοίκων τις επόμενες δεκαετίες έλαβε το Δημοτικό Συμβούλιο Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης τη Δευτέρα 25 Ιουλίου.

Μετά από διαπραγματεύσεις πολλών ημερών και προετοιμασία πολλών μηνών, η ΕΤΑΔ συμφώνησε να μην προκηρύξει διαγωνισμό για την οργανωμένη παραλία της Βάρκιζας, αναζητώντας κάποιο νέο επιχειρηματικό σχήμα μετά τη λήξη της τρέχουσας σύμβασης στο Varkiza Resort, αλλά να εμπιστευτεί τον Δήμο Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης στον οποίο έναντι σημαντικού τιμήματος παραχωρεί πλέον τη διοίκηση και διαχείριση για τα επόμενα 25 χρόνια. 

Οι όροι με τους οποίους γίνεται η παραχώρηση δεν είναι απλοί για τον Δήμο αλλά συνιστούν μια νέα πρόκληση για τη δημοτική αρχή. Όπως εξήγησε ο Γρηγόρης Κωνσταντέλλος στο Δημοτικό Συμβούλιο, το Δημόσιο προσδοκά διαχρονικά έσοδα από το συγκεκριμένο τουριστικό ακίνητο και καθώς η παραλία της Βάρκιζας βρισκόταν ήδη σε εμπορική μίσθωση, αποδίδοντας μεγάλα ποσά στο ταμείο της ΕΤΑΔ, η διοίκηση της εταιρείας επέλεξε άλλου τύπου συμφωνία με τον Δήμο σε σχέση με τις δύο κλειστές ακτές που του παραχώρησε το 2017, το πρώην κάμπινγκ Βούλας και τη Β΄πλαζ Βούλας, ακίνητα τα οποία βρίσκονταν εκτός εμπορικής αξιοποίησης. 

Ελεύθερη πρόσβαση για όλους τους δημότες

Τα κύρια σημεία της συμφωνίας ΕΤΑΔ – Δήμου Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης

«Αυτό που έχουμε μπροστά μας είναι ένα αντικείμενο διαχρονικής διεκδίκησης από τον πρώην Δήμο Βάρης και μετέπειτα Δήμο Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης. Σήμερα κάτω από συγκεκριμένους όρους και προϋποθέσεις καθίσταται εφικτό», είπε ο Γρηγόρης Κωνσταντέλλος για την ιστορικότητα της απόφασης, αναφερόμενος στο πάγιο αίτημα της αυτοδιοίκησης να περάσει η διαχείρηση των ακτών στις τοπικές κοινωνίες.

Καθώς η σύμβαση των επιχειρηματιών που μίσθωναν την ακτή με την ΕΤΑΔ έληξε τον Ιανουάριο του 2019 (και με διάφορες διενέξεις και παρατάσεις λειτούργησε ως φέτος), το Δημόσιο βρισκόταν σε αναζήτηση του επιχειρηματικού σχήματος που θα αναλάμβανε την ακτή για το επόμενο καλοκαίρι. «Έχει χαρακτηριστικά εμπορικής μίσθωσης και δεν μοιάζει με τις συμβάσεις για τη Β’ πλαζ και το κάμπινγκ Βούλας. Κι αυτό επειδή σήμερα υπάρχουν ήδη εκεί λειτουργούσες επιχειρήσεις που αποδίδουν μεγάλα μισθώματα στην ΕΤΑΔ», εξήγησε ο Δήμαρχος τονίζοντας παράλληλα: «Εμείς έχουμε κάθε λόγο να είμαστε εκεί, να ελέγχουμε και να επιλέγουμε ως Δημοτικό Συμβούλιο και δημοτική αρχή τους όρους εκμετάλλευσης των παραλιών». 

Εν συνεχεία ο Γρηγόρης Κωνσταντέλλος εξήγησε τη σημασία που έχει για τον Δήμο να αναλάβει τον έλεγχο της οργανωμένης ακτής:

«Είναι πολύ σημαντικό να θέσουμε εμείς ως τοπική αυτοδιοίκηση και τοπική κοινωνία τους όρους αξιοποίησης στις παράκτιες ζώνες, ώστε να αποφύγουμε την έλευση διάφορων επιχειρηματιών που θα μετατρέψουν ή θα επιχειρήσουν να μετατρέψουν την περιοχή μας σε ένα απέραντο μπουζουκομάγαζο. Ζήτημα είναι να έχουμε εμείς και όχι η ΕΤΑΔ τη διοίκηση και διαχείριση της ακτής. Η ΕΤΑΔ χωρίς να έχει εγγύτητα με την περιοχή, από την οδό Νίκης όπου στεγάζονται τα γραφεία της, δεν ασχολείται μετά τη μίσθωση με οτιδήποτε λειτουργικό ζήτημα προκύψει στις παραλίες».

Φαινόμενα όπως η διεξαγωγή μουσικών εκδηλώσεων σε εξωτερικούς ή εσωτερικούς χώρους εκτός ωραρίου, όχλησης των περιοίκων λόγω πυροτεχνημάτων και άλλων δραστηριοτήτων πλέον θα απαγορεύονται εξ αρχής από τους όρους που θα θέσει ο Δήμος στους νέους επιχειρηματίες της παραλίας. Επιπλέον, ο Δήμος θα εξασφαλίσει – χωρίς τα καθιερωμένα εδώ και πολλά χρόνια παζάρια με τους εκάστοτε μισθωτές – ελεύθερη είσοδο στην ακτή για όλους ανεξαιρέτως τους δημότες Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης, όπως ακριβώς προβλέπονται και στις συμβάσεις για το Κάμπινγκ και τη Β’ πλαζ Βούλας.

Σημαντικό οικονομικό όφελος

Σημαντικό όφελος θα προκύψει και για το ταμείο του Δήμου που θα ενισχυθεί για δράσεις και έργα προς όφελος των πολιτών: «Μέχρι σήμερα είχαμε μια λειτουργία εις βάρος της πόλης », σημείωσε ο Γρηγόρης Κωνσταντέλλος προσθέτοντας ότι «πλέον, ο Δήμος θα εισπράτει ένα πολύ σημαντικό όφελος, το οποίο εκτιμάται σε 200.000 ως 300.000 ευρώ τον χρόνο». Και συμπλήρωσε αμέσως μετά ότι «και χωρίς οικονομικό αντάλλαγμα, θα θέλαμε τον έλεγχο της ακτής». Εκτός αυτού άλλωστε, θα αποκτήσει δικαιώματα και στον χώρο που δεν του ανήκε ποτέ, το μεγάλο γήπεδο στάθμευσης. 

Σε όλες τις συμβάσεις του με ιδιώτες για τα παραλιακά δημοτικά ακίνητα, από το 2015 και μετά ο Δήμος Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης βρίσκεται σε θέση ισχύος και με πλήρως ξεκαθαρισμένο καθεστώς: «Στον Δήμο μας πλέον δεν υπάρχουν χρέη γραμμένα στο χιόνι, ούτε μισθώσεις χωρίς διασφάλιση και εγγυήσεις. Μας ενδιαφέρει να μην έχει ο κάθε επιχειρηματίας που δραστηριοποιείται στην περιοχή το πάνω χέρι», είπε ο Δήμαρχος. 

Η συμφωνία με την ΕΤΑΔ 

Πρόοδος διαδικασιών για την απόδοση παραλιακών ακινήτων από την ΕΤΑΔ στον Δήμο Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης

Η πρόταση της ΕΤΑΔ που έκανε αποδεκτή κατά πλειοψηφία το Δημοτικό Συμβούλιο στη συνεδρίαση της 25ης Ιουλίου αφορά στην αξιοποίηση της Οργανωμένης Ακτής Βάρκιζας «με γνώμονα την ορθολογική αξιοποίηση, ανάδειξη και διαχείριση του παραλιακού μετώπου Αττικής που βρίσκεται εντός των διοικητικών ορίων του Δήμου μας», όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά.  

Οι όροι είναι συνοπτικοί και σαφείς:

Η διάρκεια της σύμβασης καθορίζεται σε 25 έτη χωρίς δυνατότητα περαιτέρω παράτασης. Το μίσθωμα που συμφωνείται υπολογίζεται ως εξής: Πάγιο ετήσιο μίσθωμα 850.000 ευρώ, στο οποίο προστίθεται ποσοστιαίο 6% επί του κύκλου εργασιών. Διευκρινίζεται ότι σε περίπτωση εκμίσθωσης από τον Δήμο ή περαιτέρω υπομίσθωσης από τον μισθωτή του Δήμου, το ποσοστιαίο υπολογίζεται στον ετήσιο κύκλο εργασιών της μισθώτριας / υπομισθώτριας. Συμφωνείται επίσης ετήσια αναπροσαρμογή του πάγιου μισθώματος σύμφωνα με το Δελτίο Τιμών Καταναλωτή (πληθωρισμός) +1% και όχι μικρότερο του 1%. Με την ολοκλήρωση κάθε δεκαετίας, συμφωνείται ότι το μίσθωμα θα επανεξετάζεται από ανεξάρτητο εκτιμητή και σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να είναι κάτω από αυτό που έχει διαμορφωθεί τότε. 
Επίσης, συμφωνείται ότι τα έργα εντός της παραλίας θα ανέλθουν σε κόστος 3.000.000 ευρώ κατ’ ελάχιστον, σε επενδύσεις παγίων για την αναβάθμιση του ακινήτου. Η ΕΤΑΔ ορίζεται ότι θα πρέπει να ενημερώνεται και να συναινεί σε τυχόν μισθώσεις/υπομισθώσεις του Δήμου ή των μισθωτών υπό τον όρο ότι δεν θα υπάρχει διαφορά πάνω από 25% των υπομισθώσεων από το ετήσιο μίσθωμα όπως διαμορφώνεται κάθε φορά. 

Σε ένα δεύτερο κεφάλαιο της σύμβασης, ορίζεται ότι κρίνεται σκόπιμη η λύση της υφιστάμενης σύμβασης παραχώρησης στην ανατολική ελεύθερη ακτή Βάρκιζας και η σύναψη νέας, με τους ακόλουθους όρους: Διάρκεια: 25 έτη χωρίς δυνατότητα περαιτέρω παράτασης. Μίσθωμα: 50% επί πάσης φύσεως εσόδων, με ελάχιστο εγγυημένο ανά έτος ύψους 100.000 ευρώ. Υποχρέωση υλοποίησης συνολικής Μελέτης Διαμόρφωσης και για τα δύο ακίνητα με την ολοκλήρωση της οποίας, θα επαναπροσδιοριστεί το ελάχιστο εγγυημένο μίσθωμα στην ανατολική ελεύθερη Ακτή Βάρκιζας.

Ο Δήμαρχος τόνισε κατηγορηματικά ότι το καθεστώς ελεύθερης πρόσβασης για όλους στην ελεύθερη παραλία της Βάρκιζας δεν υπάρχει περίπτωση να θιγεί. 

Η «ρεάλ πολιτίκ» Κωνσταντέλλου

Ενδιαφέρουσα συζήτηση έγινε στο Δημοτικό Συμβούλιο με αφορμή τις αντιρρήσεις της αντιπολίτευσης. Ο Θάνος Ματόπουλος, επικεφαλής της ΡΙΚΙΠ, δήλωσε ότι «η παραλία πρέπει να είναι ενιαία και ελεύθερη», προσθέτοντας ότι «δεν έχει σημασία ποιος θα είναι ο μισθωτής, αν θα είναι ο Δήμος ή ένας επιχειρηματίας, όταν το σκεπτικό της μίσθωσης είναι οι εντατικές χρήσεις στις παραλίες». Ο σύμβουλος είπε ακόμη ότι η ελεύθερη πρόσβαση δεν είναι μόνο δημοτικό δικαίωμα αλλά θα έπρεπε να είναι καθολικό. 

Ο Γρηγόρης Κωνσταντέλλος θύμισε ότι η διαφωνία της δημοτικής αρχής με τις θέσεις της ΡΙΚΙΠ για τις ακτές είναι γνωστή και παλιά, ωστόσο επιχείρησε να «συνομιλήσει» με πλευρές των απόψεων Ματόπουλου. «Το ότι υποκαθιστούμε το ελληνικό Δημόσιο σήμερα είναι ένα συνταρακτικό βήμα για την αυτοδιοίκηση, αφού ποτέ καμία κυβέρνηση δεν εμπιστεύτηκε τους πλήρως Δήμους», είπε ο Δήμαρχος και υπενθύμισε χαρακτηριστικά τις συμβάσεις παραχώρησης του παραλιακού μετώπου που υπεγράφησαν με την ΕΤΑΔ επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ: «Ακόμη κι αυτές οι συμβάσεις ήταν με όρους αγοράς και όχι όρους κοινοχρησίας», είπε υπενθυμίζοντας τον όρο του ελάχιστου εγγυημένου τιμήματος που που υποχρεώνεται να καταβάλλει στην ΕΤΑΔ ο Δήμος, ωθούμενος ουσιαστικά να προβεί σε εμπορικού τύπου αξιοποίηση. 

Επιπλέον, ο Γρηγόρης Κωνσταντέλλος ανέπτυξε αυτό που ονομάζει «ρεάλ πολιτίκ», μια προσέγγιση της πολιτικής ως τέχνης του εφικτού:

«Αρχίσαμε να παίρνουμε δικαιώματα ως Δήμος όταν αφήσαμε τη στείρα διεκδίκηση έξω από τα κάγκελα με διαδηλώσεις λίγων ατόμων και ψάξαμε άλλους δρόμους να συνεργαστούμε. Είναι ό,τι καλύτερο μπορούσαμε να πετύχουμε. Είναι η αμέσως καλύτερη περίπτωση από το ιδανικό, που θα ήταν να μας εμπιστευόταν η πολιτεία και να μας έδινε σε αποκλειστική διαχείριση τις παραλίες στο διηνεκές. Αυτή θα ήταν μια εξαιρετική λύση, όμως δεν την επιλέγει το κράτος και οι κυβερνήσεις. Σήμερα, δεν θέλουμε να είμαστε έξω από τα κέντρα λήψης αποφάσεων και το πετυχαίνουμε». 

Η παράταξη Δαβάκη στην τοποθέτησή της έθιξε διαδικαστικά θέματα για τον τρόπο με τον οποία εισήχθη προς συζήτηση το θέμα και χωρίς να μπαίνει στην ουσία, καταψήφισε. «Όχι» είπαν κατά την ψηφοφορία και οι σύμβουλοι της ΡΙΚΙΠ.


Αναδημοσίευση από την εφημερίδα Δημοσιογράφος, φύλλο 47, Αύγουστος 2022

Advertisement
Advertisement

Newsletter

Η επικαιρότητα των 3Β κάθε Σάββατο στο email σας