Στη Βούλα έδωσαν ραντεβού οι μικροί Αϊνστάιν των νοτίων προαστίων

Στη Βούλα έδωσαν ραντεβού οι μικροί Αϊνστάιν των νοτίων προαστίων

Μετά την επιτυχία των παλαιότερων Ημερίδων Φυσικών Επιστημών, ο Δήμος Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης, το Πρότυπο Εκπαιδευτήριο Αθηνών και η Ένωση Ελλήνων Φυσικών διοργάνωσαν, με τη συμμετοχή μαθητών από πολλά σχολεία της ευρύτερης περιοχής, την 3η Ημερίδα – Πανηγύρι Φυσικών Επιστημών με τίτλο: «Η Φυσική μαγεύει… μικρούς και μεγάλους».

Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε την Κυριακή, 24 Φεβρουαρίου 2019 στους χώρους του Δημαρχείου Βούλας. Στην Ημερίδα- Πανηγύρι Φυσικών Επιστημών προσκεκλημένοι ήταν οι διακεκριμένοι θετικοί επιστήμονες Δρ Κριμιζής και Δρ Διακάκης. Μάλιστα, ο κ. Κριμιζής τιμήθηκε από τον Δήμο Βάρης – Βούλας – Βουλιαγμένης για το πολυσχιδές του έργο και ανακηρύχθηκε επίτιμος δημότης του εν λόγω δήμου.

Μετά τη βράβευσή του, ο Δρ Κριμιζής Σταμάτης, Τακτικό μέλος της Ακαδημίας Αθηνών, Διακεκριμένος Διαστημικός Επιστήμονας και πρωτοπόρος ερευνητής στα διαστημικά προγράμματα των ΗΠΑ και της NASA, μίλησε με θέμα «Από τη Γη στον Γαλαξία σε 41 χρόνια: το επικό ταξίδι των διαστημόπλοιων Voyager 1&2 ».

Αρχικά, ο κ. Κριμιζής ανέφερε ότι το ταξίδι των Voyager 1&2 ήταν προγραμματισμένο να διαρκέσει 4 έτη και να διέλθει από τους πλανήτες Δία και Κρόνο. Ωστόσο, 41 χρόνια μετά, το επικό ταξίδι τους συνεχίζεται στο διαγαλαξιακό χώρο. Μάλιστα, ο Voyager 1 μεταφέρει έναν χρυσό δίσκο για τα άστρα, ο οποίος σχεδιάστηκε από τον Sagan και περιλαμβάνει χαιρετισμό από τον Πρόεδρο των ΗΠΑ Carter, τον Γενικό Γραμματέα των Ηνωμένων Εθνών Waldheim, ήχους φαλαινών, της γης, 90’ μουσικής, καθώς και έναν χαιρετισμό στα Αρχαία Ελληνικά!

Τέλος, διευκρίνισε ότι είναι τεχνολογικά αδύνατον να γίνουν διαστημικά ταξίδια με ανθρώπινο πλήρωμα, καθώς για να ταξιδέψουμε μετ’ επιστροφής στον πιο κοντινό στη Γη ήλιο, τον α- Κενταύρου, με ταχύτητα φωτός, χρειαζόμαστε 8,7 χρόνια. Συνεπώς, πρέπει να ξεχάσουμε τον εποικισμό και να φροντίσουμε να προστατεύσουμε τη Γη μας. Κλείνοντας, ο κ. Κριμιζής απηύθυνε συμβουλές στους μαθητές, προτρέποντάς τους να επιδιώκουν το όνειρο, το όραμα και την αριστεία, να αγαπούν τη γνώση αυτή καθεαυτή και όχι «το χαρτί» που αυτή εξασφαλίζει και να αγωνίζονται σκληρά για τους στόχους τους. Ο Einstein, όταν ρωτήθηκε πώς τα κατάφερε όλα αυτά, απάντησε ότι η ευφυΐα του είχε συμμετοχή 10%, ενώ ο «ιδρώτας» του 90%.

Δείτε όλη την ομιλία του Σταμάτη Κριμιζή:

Ο Δρ Διακάκης Μιχάλης, Γεωλόγος, Ειδικός στις φυσικές καταστροφές, μίλησε με θέμα : «Φυσικά φαινόμενα- φυσικές καταστροφές και κλιματική αλλαγή». Ο κ. Διακάκης ανέφερε ότι οι φυσικές καταστροφές απασχολούσαν ανέκαθεν τον άνθρωπο ∙ μάλιστα, «είχε εφεύρει» θεότητες που ήλεγχαν τις φυσικές καταστροφές. Ποιος δε θυμάται την απεικόνιση της Αθηνάς που μάχεται τον Εγκέλαδο; Ο άνθρωπος χαρακτηρίζεται από την ανάγκη να προβλέψει την καταστροφή, η οποία, ωστόσο, δε γίνεται να προβλεφθεί 100%. Αυτό που μπορεί να προβλεφθεί είναι ο τόπος εκδήλωσης μιας φυσικής καταστροφής. Ο κ. Διακάκης έκανε λόγο και για τον σεισμό του 1999 που στοίχισε τη ζωή σε πολλούς συμπολίτες μας, όπως και για την πρόσφατη πυρκαγιά στο Μάτι. Κλείνοντας, επισήμανε ότι, τα τελευταία χρόνια, οι περισσότεροι θάνατοι που σχετίζονται με φυσικές καταστροφές οφείλονται σε σεισμούς και ακολουθούν οι πλημμύρες και οι πυρκαγιές.

Μετά το πέρας των ομιλιών, εμφανίστηκαν οι Science Reactors σε ένα “Stand up Science”. Η ομάδα αυτή των νέων επιστημόνων, με ταλέντο στην επικοινωνία της επιστήμης, βγήκαν από το εργαστήριο και… ανέβηκαν στη σκηνή, μετατρέποντας δύσκολα επιστημονικά θέματα σε κατανοητές ιστορίες, γεμάτες χιούμορ!

Παράλληλα, στους χώρους του Δημαρχείου Βούλας λειτούργησαν εργαστήρια (workshops), με παρουσίαση εντυπωσιακών πειραμάτων από τους ακόλουθους επιστήμονες και δασκάλους. Χαρακτηριστικά, ο Δρ Αρκάς Μιχάλης, Ερευνητής, Αν. Υπεύθυνος Εκπαίδευσης ΕΚΕΦΕ «Δημόκριτος», με τους κ.κ. Βαβίτσα Ιωάννη, Δρ Περιβάλλοντος και Υγείας, Παπαγεωργίου Μιχαέλα και Βλαχοπούλου Μαριλένα, υποψήφιες Διδάκτορες, παρουσίασαν εργαστήριο με θέμα «Οι νοστιμιές της Χημείας».

Οι επισκέπτες είχαν τη δυνατότητα να μετρήσουν την οξύτητα διάφορων φρούτων και λαχανικών, ενώ παρατήρησαν, με τη βοήθεια μικροσκοπίου, κρυστάλλους βιταμίνης C σε κύτταρα δέρματος και ερυθρά αιμοσφαίρια. Ταυτόχρονα, έφτιαξαν με πλαστελίνη τα μοριακά μοντέλα της βανίλιας και της μέντας. Μπαίνοντας στην αίθουσα, θα παρατηρούσε κανείς ένα «μελίσσι» παιδιών συγκεντρωμένο γύρω από το εργαστήριο με θέμα : «Η επιστήμη στην υπηρεσία της ομορφιάς ∙ παρασκευάζοντας καλλυντικά».

Η κ. Ανδρακάκου Σοφία, Χημικός του «Πρότυπου Εκπαιδευτηρίου Αθηνών», με τη βοήθεια των Ζαρμπή Κατερίνας, Πασσαρή Ρένας, Χατζή Ιωάννας, εκπαιδευτικών του 1ου Δημοτικού Βάρης και της Μπερδούση Κατερίνας, εκπαιδευτικού του Δημοτικού Βάρκιζας, πραγματοποίησαν το εν λόγω εργαστήριο και απέδειξαν ότι η επιστήμη της Χημείας κρύβεται πίσω από την παρασκευή καλλυντικών.

Στον παρακείμενο πάγκο, ο κ. Γάτσιος Γιάννης, Φυσικός, πρώην υπεύθυνος Εργαστηριακού Κέντρου Φυσικών Επιστημών Ν. Σμύρνης, παρουσίασε πειράματα μηχανικής, οπτικής και ηλεκτρομαγνητισμού με θέμα : «Παίζοντας ανακαλύπτω την ομορφιά και τη μαγεία της φύσης».

Με εντυπωσιακά πειράματα που στηρίχτηκαν στη χρήση του υγρού αζώτου και του ξηρού πάγου, υλικών με … μαγικές (!) ιδιότητες, ασχολήθηκαν οι κ.κ. Γκούμας Παναγιώτης, Φυσικός-πειραματιστής, Αλεξανδρίδης Μπάμπης και Γκιώνης Κωνσταντίνος, εκπαιδευτικοί 3ου Δημοτικού Βούλας. Τα εργαστήριά τους με θέμα : «Πειράματα ηλεκτρισμού και ακραίως χαμηλών θερμοκρασιών» μετέτρεψαν τους μικρούς μαθητές σε εκκολαπτόμενους πειραματιστές.

Οι κ.κ. Κιτράκης Γιώργος και Ληξουριώτη Μαρία, εκπαιδευτικοί ιδιωτικού εκπαιδευτηρίου «Πασχάλη», μύησαν τα παιδιά στην τέχνη της αρωματοποιίας και γέμισαν τον χώρο με τις μεθυστικές μυρωδιές των αρωμάτων που παρασκεύασαν.

Οι «Εκρητικές καύσεις» που πραγματοποίησαν οι κ.κ. Κονιδιτσιώτης Δημήτρης, Χημικός, Ελευθεράτος Σοφοκλής και Ζέλιος Γεώργιος, εκπαιδευτικοί 4ου Δημοτικού Ελληνικού, προκάλεσαν έκρηξη ενδιαφέροντος στους μαθητές και, ταυτόχρονα, τους έφεραν σε επαφή με τη χημεία των υλικών.

Παραπλεύρως, οι κ.κ. Γκρέκα Χριστίνα, εκπαιδευτικός, Δημήτρης Θώμου, καθηγητής Πληροφορικής, Μανωλόπουλος Γιάννης, Φυσικός, και Νάκου Αλεξάνδρα, εκπαιδευτικός, πραγματοποίησαν εργαστήριο με θέμα: «Ο έξυπνος Arduino σε ρόλο φαροφύλακα ∙ ένα εργαστήριο αυτοματισμού και ρομποτικής». Στο πλαίσιο του εργαστηρίου αυτού, τα παιδιά εισήχθησαν στον χώρο του ανοιχτού υλικού και ανοιχτού λογισμικού και εντυπωσιάστηκαν από τις δυνατότητες που προσφέρει ένας 3D εκτυπωτής.

Ο κ. Κωνσταντινόπουλος Γιάννης, Φυσικός, συνεργάτης του Planet Physics, μάγεψε τους μαθητές που τον παρακολουθούσαν, καθώς κατάφερε να μηδενίσει τον όγκο ενός μπαλονιού, βυθίζοντάς το σε υγρό άζωτο και να παράξει ηλεκτρικό ρεύμα με τη βοήθεια ενός θερμοστοιχείου.

Τέλος, οι κ.κ. Μποτσάκης Γιώργος, Νιώτης Αντρέας και Ράπτης Γιώργος, Φυσικοί και η κ. Μάστορη Βάνα, εκπαιδευτικός 9ου Δημοτικού Γλυφάδας παρουσίασαν εργαστήριο ηλεκτρισμού και ηλεκτρομαγνητισμού με θέμα: «Η Φυσική ηλεκτρίζει και μαγνητίζει τη γνώση». Με δικές τους κατασκευές, αναπαρήγαγαν αρκετά από τα πειράματα που είχε επινοήσει ο Faraday.

Στην είσοδο του Δημαρχείου υπήρχαν πάγκοι πειραματικών διατάξεων και κατασκευών από διάφορες σχολικές μονάδες. Συγκεκριμένα, ο Όμιλος Ρομποτικής του 3ου Δημοτικού Βούλας, με προπονητή τον κ. Πίκη Παναγιώτη, παρουσίασε κατασκευές των παιδιών των τελευταίων τάξεων του Δημοτικού.

Επιπλέον, στον χώρο αυτό, οι εκπαιδευτικοί του ιδιωτικού σχολείου «Ιορδανάκειο», Βαγιωνής- Κόγιας Σπύρος, Δέτσικας Θεόδωρος, Λυμπερόπουλος Γιώργος και Παναγιωτοπούλου Σταυρούλα, αξιοποιώντας την ψυκτική ικανότητα του υγρού αζώτου, παρασκεύασαν και προσέφεραν μπροστά στα μάτια σας παγωτά της αρεσκείας τους.

Τέλος, μαθητές του ιδιωτικού εκπαιδευτηρίου «Σχολείο Σταυράκη» παρασκεύασαν, με την καθοδήγηση της κ. Κόρκου Ιωάννας, Χημικού, απολυμαντικό gel χεριών, καθώς… οι κίνδυνοι της γρίπης παραμονεύουν παντού!

Η εκδήλωση αυτή στήριζε το έργο του «Όλοι μαζί μπορούμε». Έτσι, όσοι από τους επισκέπτες το επιθυμούσαν προσέφεραν τρόφιμα μακράς διαρκείας για να υποστηρίξουν το έργο της εν λόγω μη κερδοσκοπικής εταιρείας.

Ο απολογισμός της ημέρας αυτής ήταν άκρως θετικός, παρά την επέλαση της «Ωκεανίδας», καθώς οι μικροί επισκέπτες κατάφεραν να διεισδύσουν στον κόσμο της επιστήμης, να γίνουν κάτοχοι μεγάλων επιστημονικών αληθειών και να λάβουν ερεθίσματα για περαιτέρω έρευνα και σκέψη.

Παράλληλα, οι συμβουλές του κ. Κριμιζή, αναμφίβολα, τους έκαναν να βιώσουν το μεγαλείο ενός ανθρώπου που με αρετή και γνώση κατάφερε να κατακτήσει το διάστημα και να αντιληφθούν τη σημασία της σκληρής εργασίας για την επίτευξη των στόχων που ο καθένας θέτει.

sea ergon