Μοιραστείτε το
Ένα από τα πιο φιλόδοξα πιλοτικά προγράμματα παρέμβασης στην καθημερινότητα της πόλης, το σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης που εφαρμόστηκε στο κέντρο της Βουλιαγμένης, ολοκληρώθηκε στα μέσα Σεπτεμβρίου και πλέον ήρθε η ώρα της αξιολόγησης.
Ήταν μια γενναία πολιτική απόφαση να ρυθμιστεί τα κυκλοφοριακά προβλήματα της Βουλιαγμένης τους θερινούς μήνες με έναν δίκαιο τρόπο τόσο για τους μόνιμους κατοίκους όσο και για τους επισκέπτες της πόλης. Οι λύσεις που εντέλει εφαρμόστηκαν προέκυψαν μετά από πολύμηνη μελέτη, με βάση τη διεθνή εμπειρία αλλά και τη σχετική επιστημονική βιβλιογραφία, ενώ η δημοτική αρχή κάλεσε προ της εφαρμογής σε αρκετές συναντήσεις διαβούλευσης την τοπική κοινωνία (οι οποίες πάντως δεν είχαν κάποια σημαντική ανταπόκριση).
Στη φάση απολογισμού στην οποία μπαίνει τώρα η δημοτική διοίκηση θα λάβει υπόψη τα τεχνικά δεδομένα από τη λειτουργία του συστήματος τον ενάμιση μήνα του καλοκαιριού, αλλά και τη γνώμη των πολιτών (κατοίκων και επισκεπτών της Βουλιαγμένης) που καλούνται αυτές τις ημέρες να καταθέσουν γραπτά τις παρατηρήσεις τους στο πλαίσιο μιας νέας φάσης διαβούλευσης.
Πεποίθηση της δημοτικής αρχής, όπως εκφράζεται στις συσκέψεις, είναι ότι το σύστημα πέτυχε τους κεντρικούς του στόχους, ότι η πιλοτική λειτουργία υπέδειξε τομείς που χρειάζονται βελτίωση και ότι τη νέα χρονιά η λύση της ελεγχόμενης στάθμευσης θα επεκταθεί με τις αναγκαίες διορθώσεις.
Η ελεγχόμενη στάθμευση είναι παντού όπου εφαρμόζεται για πρώτη φορά μια παρέμβαση που κατεξοχήν ξεβολεύει τους ντόπιους, την ίδια στιγμή που η κοινωνία της Βουλιαγμένης δεν αλλάζει εύκολα συνήθειες. Μέχρι πρότινος ίσχυε το σύστημα «όποιος προλάβει, πρόλαβε», το οποίο εξασφάλιζε μια φαινομενική μόνο δικαιοσύνη και ισότητα στην πρόσβαση στις θέσεις στάθμευσης. Στην πράξη, θέσεις στάθμευσης στα πιο περιζήτητα σημεία έμεναν δεσμευμένες επί ώρες ή και μέρες χωρίς κανέναν περιορισμό, δημιουργώντας πρόβλημα τόσο στους μόνιμους κατοίκους του κέντρου της Βουλιαγμένης όσο και στους υπόλοιπους επισκέπτες.
Βασική φιλοσοφία του συστήματος ήταν να εξασφαλίσει ένα μίνιμουμ χώρο στάθμευσης για τους κατοίκους της περιοχής και να ενθαρρύνει την εναλλαγή των οχημάτων στις θέσεις για τους επισκέπτες. Όπως προκύπτει και από τον οικονομικό απολογισμό άλλωστε, το μέτρο δεν είχε επουδενί εισπρακτικό χαρακτήρα.
Η αποδοχή του συστήματος απαιτεί μια νέα φιλοσοφία ως προς το δημόσιο χώρο όπου καμία θέση δεν ανήκει σε κανέναν προσωπικά. Η δημοτική αρχή δέχεται ότι στην πρώτη του υλοποίηση το μέτρο ίσως αδίκησε μεμονωμένα άτομα και τις αδικίες αυτές έχει τη θέληση να τις αντιμετωπίσει με σημειακές διορθώσεις όπου απαιτούνται.
Σύμφωνα με τα απολογιστικά στοιχεία που μελετούν αυτές τις ημέρες οι αρμόδιες υπηρεσίες, το 45% των χρηστών προτίμησε να πληρώσει με κάρτα στα τερματικά, το 31% χρησιμοποίησε την ψηφιακή εφαρμογή για κινητές συσκευές και το υπόλοιπο 24% πλήρωσε τη στάθμευση με κέρματα στα τερματικά. Τα δεδομένα δείχνουν ικανοποιητικό βαθμό αποδοχής των μέσων αυτών καθώς και ότι η γεωγραφική κατανομή των τερματικών έγινε με ορθό τρόπο, αφού όλα είχαν σχεδόν την ίδια χρήση σε απόλυτους αριθμούς. Οι χειριστές του συστήματος εκτιμούν ότι δεν υπήρξαν δυσκολίες στη χρήση των τερματικών, καθώς υπήρξαν ελάχιστα τηλεφωνήματα πολιτών στη γραμμή βοήθειας.
Η αστυνόμευση του συστήματος αξιοποίησε για πρώτη φορά στη χώρα τεχνολογία αιχμής με ψηφιακή σάρωση των πινακίδων κυκλοφορίας από όχημα εν κινήσει. Η καινοτομία αυτή αποδέσμευσε προσωπικό και βοήθησε ώστε η Δημοτική Αστυνομία να επεμβαίνει στοχευμένα σε περιπτώσεις παραβάσεων. Τα στοιχεία πάντως δείχνουν ότι οι οδηγοί σεβάστηκαν το νέο σύστημα και κατέβαλαν το – μικρό κατά κοινή ομολογία – αντίτιμο. Σε 63.164 σαρώσεις πινακίδων βεβαιώθηκαν μόνο 1.455 παραβάσεις, ένα ποσοστό παράνομης στάθμευσης 2%.
Το κυριότερο ίσως συμπέρασμα από την πιλοτική εφαρμογή της ελεγχόμενης στάθμευσης είναι πως η παράνομη και αντικοινωνική στάθμευση μειώθηκε αισθητά στη Βουλιαγμένη. Η επίγνωση ότι οι δρόμοι εποπτεύονται από τη Δημοτική Αστυνομία συντέλεσε σε μια πολύ ομαλή σεζόν από την άποψη της κυκλοφορίας.
Για τους Βουλιαγμενιώτες που μένουν έξω από τη ζώνη του συστήματος ήταν ίσως πικρό να χρειάζεται να πληρώσουν για μια θέση στάθμευσης στο εμπορικό κέντρο της πόλης τους, όμως με μια διαδικασία εκλογίκευσης θα κατανοήσουν ότι δεν διαθέτουν περισσότερα δικαιώματα στον δημόσιο χώρο και ότι το σύστημα τελικά εξασφάλισε καλύτερους όρους στάθμευσης για όλους. Πάντως, ειδικά για τους κατοίκους που μένουν στα όρια του συστήματος η δημοτική αρχή αναγνωρίζει ότι η φετινή εφαρμογή επέφερε αδικίες και σκοπεύει στα σημεία αυτά να κάνει βελτιώσεις.
Από τις 15 Μαΐου 2025 η ελεγχόμενη στάθμευση θα επανέλθει με βελτιώσεις στη Βουλιαγμένη και πιθανότατα θα επεκταθεί στο κέντρο της Βάρκιζας. Ο σχεδιασμός φτάνει ως το 2027, όπου στο σύστημα θα έχουν ενταχθεί επίσης το κέντρο της Βούλας και το Καβούρι (όπου τα έργα ανάπλασης φέτος και του χρόνου δεν θα επιτρέψουν την εφαρμογή του).