Connect with us

Hi, what are you looking for?

Τοπικα Νεα

Το αέναο «ράβε ξήλωνε» στους δρόμους της πόλης

Πώς ο Δήμος Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης θα αντιμετωπίσει τις κακοτεχνίες των εργολάβων

Μια έξυπνη επιγραφή που τοποθετείται κατά καιρούς σε σημεία του δημόσιου χώρου όπου εκτελούνται τεχνικά έργα αναφέρει «η ταλαιπωρία είναι προσωρινή, τα ωφέλη του έργου μόνιμα». Συμβαίνει όμως σε κάποιες περιπτώσεις το νόημα να αντιστρέφεται και η ταλαιπωρία να είναι μόνιμη, σε αντίθεση με την αμφίβολη διάρκεια από τα ωφέλη των έργων.

Αυτή είναι η περίπτωση των συνεχών επεμβάσεων στο οδόστρωμα της πόλης από τις ιδιωτικές και δημόσιες εταιρείες που περνούν διάφορα δίκτυα. Σε άτακτους χρόνους κάνουν τομές στην άσφαλτο, προσθέτοντας συνήθως με διάφορες κακοτεχνίες καρούμπαλα σε φρεσκοστρωμένους από τον Δήμο δρόμους. Και αφού επουλωθούν οι πληγές, έρχεται ένα νέο συνεργείο σε διαφορετικό σημείο λίγους μήνες αργότερα και ούτω καθ’ εξής. Εύλογα ρωτούν οι πολίτες «γιατί δεν συνεννοούνται;». 

Σήμερα στον Δήμο Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης περνά νέο δίκτυο κάτω από τους δρόμους το φυσικό αέριο αλλά και οπτικές ίνες η Cosmote, η ΔΕΗ και η Vodafon και προγραμματίζει εργασίες η Nova, χωριστά η κάθε εταιρεία. Επιπλέον, η ΕΥΔΑΠ επεκτείνει το δίκτυο της ύδρευσης και επεμβαίνει σε περιπτώσεις βλάβης και διαρροών ενώ το δίκτυό του υπογειοποιεί σημειακά και ο ΔΕΔΔΗΕ.

Τα συνεργεία αυτά αποτελούνται από ιδιώτες εργολάβους με διαφορετικά επίπεδα εξειδίκευσης και εμπειρίας το καθένα, που επιλέγονται από τις εταιρείες και όχι από τον Δήμο. Η εξίσωση γίνεται χαοτική καθώς το αστικό δίκτυο δρόμων σε Βάρη, Βούλα και Βουλιαγμένη εκτείνεται σε 254 περίπου χιλιόμετρα τα οποία καλείται να συντηρήσει ο Δήμος ούτως ή άλλως από τη φυσική φθορά.

Με εξαίρεση το φυσικό αέριο που θεωρείται βασική υποδομή αλλά και τις περιπτώσεις επείγουσας βλάβης στην ύδρευση και το δίκτυο της ηλεκτρικής ενέργειας, οι υπόλοιποι κάτοχοι δικτύων υποχρεούνται να λάβουν άδεια τομής του οδοστρώματος από τον Δήμο. Εκεί η δημοτική αρχή θέτει όρους και προδιαγραφές για κάθε έργο.

Για παράδειγμα, πλέον επιβάλλει στις εργολαβικές εταιρείες ακόμα και για τομή πλάτους μισού μέτρου να αποκαθιστά το σύνολο του ρεύματος κυκλοφορίας με νέο ασφαλτικό υλικό. Προκειμένου να λάβουν άδεια τομής, υπογράφουν σχετικές συμφωνίες και καταβάλλουν τραπεζικές εγγυητικές επιστολές (δηλαδή χρήματα ως εγγύηση) που επιστρέφονται μόνο μετά τον έλεγχο ποιότητας του έργου που άφησαν.

Η περίπτωση του Δήμου Βύρωνα είναι χαρακτηριστική για την προχειρότητα αλλά και τους κινδύνους που παραμονεύουν στην ανεξέλεγκτη δράση διάφορων εργολάβων στο δημόσιο χώρο. Στις 7 Φεβρουαρίου ο Δήμαρχος Βύρωνα Αλέξης Σωτηρόπουλος εξέδωσε μια πολύ έντονη ανακοίνωση με την οποία δημοσιοποίησε την ανάκληση άδειας ενός εργολάβου, σημειώνοντας ότι με τις εκσκαφές του «καταστρέφεται συστηματικά το δίκτυο ηλεκτροφωτισμού, βυθίζοντας έτσι στο σκοτάδι ολόκληρες γειτονιές του δήμου μας». Δυστυχώς όμως ο έλεγχος αυτός και η συνεννόηση που μπορεί να επιτευχθεί για τις νέες οπτικές ίνες δεν επαρκεί.

Το σημαντικότερο πρόβλημα σύμφωνα με τη δημοτική αρχή των 3Β σήμερα δημιουργείται στην πόλη από τα συνεργεία της ΕΥΔΑΠ. Με την επίκληση των επειγουσών αναγκών από τις βλάβες που προκύπτουν στο δίκτυο ύδρευσης, οι εργολάβοι της εταιρείας χωρίς να περιμένουν άδεια ή επίβλεψη από κανέναν, δημιουργούν τρύπες σε οδόστρωμα και πεζοδρόμια τις οποίες καθυστερούν συστηματικά να αποκαταστήσουν. Είναι σύνηθες να αφήνονται για εβδομάδες ανοιχτά μπαλώματα και ορύγματα και να εγκαταλείπονται δομικά υλικά, δημιουργώντας μια μόνιμη εικόνα εργοταξίου. Η επούλωση του οδοστρώματος σε αυτές τις περιπτώσεις γίνεται κατά το δοκούν…

Και όπως αναφέρθηκε ήδη, το φυσικό αέριο επίσης εξαιρείται από την υποχρέωση να λάβει άδεια τομής από τον Δήμο. Ποιος θα συντονίσει ποιον σε αυτό το κουβάρι; 

Το αποτέλεσμα είναι το οδικό δίκτυο να παρουσιάζει μια οικτρή εικόνα σε διάφορα σημεία, την ίδια στιγμή που ο δημοτικός προϋπολογισμός αφιερώνει πολύ σημαντικά ποσά. Σύμφωνα με τα στοιχεία της διοίκησης στα 3Β, μόλις ολοκληρώθηκε μια πολυετής δαπάνη ύψους 5 εκατομμυρίων ευρώ που έστρωσε το μεγαλύτερο μέρος των οδών του αστικού ιστού με νέο υλικό το προηγούμενο διάστημα. Για την επόμενη διετία έχουν δεσμευτεί άλλα 4 εκατομμύρια ευρώ για ασφαλτοστρώσεις και 2 εκατομμύρια ευρώ για επισκευές πεζοδρομίων.

Και το ταμείο είναι καταδικασμένο να ματώνει μάταια διότι το πρόβλημα είναι δομικό και αφορά στη νοοτροπία του σχεδιασμού των πόλεων στη χώρα μας και την αδυναμία συγκρότησης ενός κεντρικού σχεδίου που να προβλέψει στοιχειωδώς τις μελλοντικές ανάγκες. Για παράδειγμα ήταν γνωστό ότι πολλές εταιρείες ενδιαφέρονται να αναπτύξουν δικό τους δίκτυο οπτικών ινών.

Για ποιο λόγο δεν προβλέφθηκε κεντρικά να γίνει στο οδικό δίκτυο μία και ενιαία τομή ώστε οι διάφορες εταιρείες να περνούν τα χωριστά τους καλώδια από ένα κοινό κανάλι; Διότι οι αρμόδιοι φορείς για τις υποδομές της χώρας δεν το σκέφτηκαν.

κλειδαράς Σπανός

Newsletter

Η επικαιρότητα των 3Β κάθε Σάββατο στο email σας

Advertisement