Connect with us

Hi, what are you looking for?

Τοπικα Νεα

Η Βούλα αποκτά την πλατεία που της αξίζει

Ξεκινούν οι εργασίες ανάπλασης της πλατείας Ιμίων στη Βασιλέως Παύλου

Τις πρώτες ημέρες του Νοεμβρίου αναμένεται να ξεκινήσει το μεγάλο έργο ανάπλασης του πιο κεντρικού σημείου στον Δήμο Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης. Η πλατεία Ιμίων στη Βούλα, είναι ένας δρόμος που χαράχθηκε προ πολλών δεκαετιών για να γίνει κάποια στιγμή «λεωφόρος» αλλά η εξέλιξη της πόλης και οι πραγματικές ανάγκες της τοπικής κοινωνίας τον μετέτρεψαν σε ένα σημαντικό εμπορικό κέντρο και εστία συνεύρεσης των κατοίκων.

Η ζήτηση για ένα σημείο που θα συγκεντρώνει εμπορικές και ψυχαγωγικές λειτουργίες οδήγησε το 1996 την τότε δημοτική αρχή του Άγγελου Αποστολάτου στη γενναία διαπλάτυνση των πεζοδρομίων, ώστε να υποδεχτούν τις απαραίτητες χρήσεις. Ονομάστηκε «πλατεία» παρόλο που επρόκειτο για δύο φαρδιά πεζοδρόμια. Τρεις δεκαετίες μετά, η διοίκηση Κωνσταντέλλου δίνει μια νέα πνοή στο χώρο καθιστώντας τον πραγματική πλατεία. Ένας νέος δημόσιος χώρος που δίνει προτεραιότητα στον πεζό και όχι το ΙΧ, που αξιοποιεί το δημόσιο χώρο δημιουργικά και με εκλεπτυσμένη αισθητική, δημιουργείται και παραδίδεται σε λίγους μήνες. 

Τα νέα υλικά θα καταργήσουν τη σημερινή αίσθηση συνόρου που χαράσσει το οδόστρωμα, ενοποιώντας τις δύο πλευρές της πλατείας και ενθαρρύνοντας την κίνηση σε όλο το μήκος και πλάτος

Τη Δευτέρα 13 Οκτωβρίου η δημοτική διοίκηση παρουσίασε στο Δημοτικό Συμβούλιο της πόλης αναλυτικά το σχέδιο της ανάπλασης. Ο Δήμαρχος Γρηγόρης Κωνσταντέλλος, μετά από ένα σύντομο και πολύ προσωπικό ιστορικό του χώρου, καθώς έχει μεγαλώσει στους δρόμους αυτούς, μίλησε για τη φιλοσοφία του σχεδιασμού: Ο χώρος στους πεζούς και στο πράσινο, λιγότερες σκληρές επιφάνειες, ενιαία αισθητική, μια ασφαλής και άνετη βόλτα για όλους. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που ανέφερε ο Δήμαρχος, αν οι παράλληλες εργασίες με τις εταιρείες δικτύων εναρμονιστούν στα συμφωνηθέντα, τότε στις 15 Μαΐου 2026, η νέα πλατεία θα είναι έτοιμη και πλήρως λειτουργική για την τοπική κίνηση. 

ΣήμεραΝέα πλατεία
Πλατεία6.500 τ.μ.8.530 τ.μ.
Στέγαστρα800 τ.μ.650 τ.μ.
Ελεύθερος χώρος εστίασης210 τ.μ.
Πράσινο 350 τ.μ.1.255 τ.μ.
Λογική περιπλάνησης

Την παρουσίαση του master plan έκανε στο Δημοτικό Συμβούλιο ο αρχιτέκτονας Αλέξανδρος Αυλωνίτης του γραφείου Athens Creative που ανέλαβε το σχεδιασμό. Πρόκειται για την ίδια ομάδα αρχιτεκτόνων που δημιούργησαν τη νέα όψη της κεντρικής πλατείας στη Βουλιαγμένη (Νυμφών), η οποία συγκέντρωσε εγκωμιαστικά σχόλια από πολίτες και επαγγελματίες της αρχιτεκτινικής τοπίου. Η ομάδα των σχεδιαστών μέτρησε τη συνολική επιφάνεια της πλατείας, του κομματιού δηλαδή της Βασιλέως Παύλου από την οδό Διγενή ως την οδό Αγίου Ιωάννου, και σημείωσε ότι καταλαμβάνει 8.530 τ.μ. Για λόγους σύγκρισης, ο Αλέξανδρος Αυλωνίτης ανέφερε ότι η πλατεία Συντάγματος είναι 14.500 τ.μ. και η πλατεία Κοτζιά 9.900 τ.μ. υπογραμμίζοντας ότι το μέγεθος του χώρου είναι ικανοποιητικό.

Το στοιχείο που καθιστά το εγχείρημα πρόκληση είναι το οριζόντιο σχήμα του χώρου, όπως διαμορφώνεται από τις πολυκατοικίες στις δύο πλευρές και βέβαια από τη διέλευση των οχημάτων. Ωστόσο, η κεντρική ιδέα του σχεδιασμού της νέας πλατείας ήταν η «λογική της παριπλάνησης», όπως ανέφερε ο αρχιτέκτονας, σε αντίθεση με τη σημερινή λειτουργία της πλατείας όπου εμποδίζεται η κίνηση από το ένα πεζοδρόμιο προς το απέναντι. Η ένωση των δύο μετώπων επιτυγχάνεται με χαράξεις και υλικά που ενθαρρύνουν και δεν αποτρέπουν την κάθετη κίνηση. 

Πλατεία χωρίς οχήματα

Περαιτέρω, ο χώρος θα αποκτήσει αποκλειστική λειτουργία πλατείας κατά τις ώρες και ημέρες με τη μεγαλύτερη κίνηση. Αυτό θα γίνει με την απαγόρευση διέλευσης οχημάτων τις βραδινές ώρες το καλοκαίρι, τα Σαββατοκύριακα και τις αργίες, όπως έχει δοκιμαστεί στη Βουλιαγμένη και την οδό Παντελεήμονος. Μπάρες στη Διγενή και την Αγίου Ιωάννου θα εκτρέπουν την κίνηση στις παράλληλες οδούς (Μικράς Ασίας και Πλαστήρα). Η μελέτη άλλωστε αφαιρεί τις θέσεις στάθμευσης που υπάρχουν σήμερα από το κομμάτι της πλατείας και δημιουργεί ένα δεύτερο μεγάλο χώρο στάθμευσης δίπλα στον σημερινό χώρο, απέναντι από την εκκλησία του Αγίου Ιωάννη. Όπως τόνισε ο Δήμαρχος, με τη νέα διευθέτηση οι θέσεις στάθμευσης αυξάνονται κατά 62 σε σχέση με το σημερινό καθεστώς. 

Η κίνηση των οχημάτων θα διακόπτεται τους θερινούς μήνες κατά τις ώρες μεγάλης κίνησης και τα Σαββατοκύριακα, ενώ η δημιουργία νέου χώρου στάθμευσης απέναντι από την εκκλησία του Αγίου Ιωάννη θα αυξήσει συνολικά τις προσφερόμενες θέσεις

Τον νέο σχεδιασμό της Βασιλέως Παύλου χαρακτηρίζει και η χάραξη μιας λωρίδας ήπιας κυκλοφορίας για οχήματα μικροκινητικότητας, ποδήλατα και πατίνια, που θα εκτείνεται από το Ασκληπιείο μέχρι τη συμβολή με την παραλιακή λεωφόρο. Στόχος είναι προοπτικά αυτή η ποδηλατική διαδρομή να ενωθεί με τον παραλιακό πεζόδρομο – ποδηλατόδρομο που ξεκινά από το Δημαρχείο αλλά και με την νέα παραλιακή διαδρομή του Καβουρίου που θα ξεκινήσει να κατασκευάζεται τους επόμενους μήνες. Εννοείται ότι πλέον η πλατεία θα είναι πλήρως προσβάσιμη σε αμαξίδια και με οδεύσεις για τυφλούς.

Όπως είπε ο Γρηγόρης Κωνσταντέλλος, το έργο αυτό ανάπλασης της Βασιλέως Παύλου συνδέεται με δύο ακόμη μεγάλες παρεμβάσεις στο κέντρο της Βούλας, αποδίδοντας μια εικόνα ριζικής ανανέωσης και εκσυγχρονισμού: Τη μεγάλη ανάπλαση του πάρκου Εθνικής Αντίστασης (η μεγάλη νησίδα κάτω και πάνω από την εκκλησία Άγιο Ιωάννη) και την αναδημιουργία του «κόκκινου σπιτιού» που θα μετατραπεί σε πολιτιστικό κέντρο. 

Τέρμα η λογική της πέργκολας

Μια από τις σημαντικότερες αλλαγές που φέρνει η αναδημιουργία της πλατείας Ιμίων είναι η οριστική κατάργηση των σημερινών ακανόνιστων και αυτοσχέδιων σκεπαστών κατασκευών για τα τραπεζοκαθίσματα των καταστημάτων εστίασης. Οι αρχιτέκτονες σχεδίασαν τη νέα πλατεία βάσει του όγκου της και των τοπικών αναγκών, αποσυνδέοντας τους χώρους ανάπτυξης τραπεζοκαθισμάτων από τις προσόψεις των καταστημάτων, όπως γίνεται μέχρι σήμερα. Οι σκεπασμένοι χώροι εστίασης της νέας πλατείας θα είναι μόνιμοι, κατασκευασμένοι με ενιαία αισθητική από τον Δήμο και θα μισθώνονται σε ενδιαφερόμενους επιχειρηματίες της εστίασης ως έχουν, χωρίς οι τελευταίοι να έχουν δικαίωμα παρέμβασης στους σκελετούς.

Οι σκεπασμένοι χώροι εστίασης της νέας πλατείας θα είναι μόνιμοι, κατασκευασμένοι με ενιαία αισθητική από τον Δήμο και θα μισθώνονται σε ενδιαφερόμενους επιχειρηματίες της εστίασης ως έχουν (το σχέδιο της πρότασης είναι ενδεικτικό)

Οι στεγασμένοι χώροι θα μειωθούν κατά 150 τ.μ. σε σχέση με την υφιστάμενη κατάσταση (από 800 τ.μ. σε 650 τ.μ.) ενώ προβλέπονται και επιπλέον χώροι εστίασης χωρίς στέγαστρα. Όπως τόνισε ο μελετητής, ο αστικός εξοπλισμός θα υποδεχθεί την ιδιωτική χρήση. Σύμφωνα με τον Δήμαρχο η λύση αυτή «θα φέρει τάξη και λειτουργικότητα» και θα αυξήσει την κίνηση, αναβαθμίζοντας αισθητικά την περιοχή σε σχέση με τους «ανεξέλεγκτους μουσαμάδες που βλέπουμε σήμερα».

Περισσότερο πράσινο

Οι μελετητές έδωσαν κατά την παρουσίαση ιδιαίτερο βάρος στην «υλικότητα» του έργου, μιλώντας αναλυτικά για την αντικατάσταση των σημερινών σκληρών επιφανειών με νέα υλικά που θα εναρμονίζονται με τη νέα χρήση του χώρου: Κυβόλιθοι, φυτεύσεις, χτενιστό σκυρόδεμα και πατημένο χώμα θα εναλλάσσονται καθοδηγώντας την κίνηση. Σύμφωνα με τους μελετητές, τα νέα υλικά είναι υψηλής θερμικής απορροφητικότητας και θα συμβάλουν στη βιοκλιματική αναβάθμιση της πλατείας δημιουργώντας ένα ευνοϊκό μικροκλίμα. Η νέα διάταξη των όγκων, που θα επιτευχθεί μεταξύ άλλων και με την μετακίνηση των περιπτέρων από τις σημερινές τους θέσεις, θα φέρει και καλύτερο αερισμό της πλατείας. Τόσο το γλυπτό του Κωστή Γεωργίου όσο και το μνημείο στους πεσόντες αεροπόρους των Ιμίων θα μεταφερθούν σε νέα σημεία. Συνολικά θα δημιουργηθούν 3 κεντρικά σημεία ή «ζώνες εκτόνωσης» όπως είπε ο μελετητής, όπου το μνημείο των Ιμίων θα έχει κοντά του ένα στοιχείο νερού, όπως σήμερα, αλλά σχεδιασμένο με σύγχρονη αισθητική.

Το μνημείο για τους πεσόντες των Ιμίων, το στοιχείο νερού και βέβαια το γλυπτό του Κωστή Γεωργίου θα παραμείνουν στο χώρο της πλατείας, ενώ τα περίπτερα θα μετακινηθούν από τις σημερινές τους θέσεις

Επίσης, όπως τόνισε με παρέμβασή της η διευθύντρια της Υπηρεσίας Πρασίνου, Αννέττα Ρούσου, έγινε ήδη καταγραφή των υφιστάμενων δέντρων και δεν θα χαθεί κανένα. Όσα δέντρα απαιτηθεί να απομακρυνθούν από τα σημερινά τους σημεία, θα μεταφυτευτούν. Συνολικά, το πράσινο θα εμπλουτιστεί σημαντικά, από τα 350 τ.μ. που καταλαμβάνει σήμερα σε 1.255 τ.μ. Και η ίδια η πλατεία μεγαλώνει όμως, καθώς τα σημερινά 6.500 τ.μ. θα γίνουν 8.530 τ.μ.

Η συζήτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο είχε ενημερωτικό χαρακτήρα και δεν ακολούθησε κάποια ψηφοφορία, ωστόσο διαφάνηκε η συναίνεση της αντιπολίτευσης από τις τοποθετήσεις των αρχηγών των παρατάξεων. Η Κλαίρη Σαραντάκου περιορίστηκε σε διευκρινιστικές ερωτήσεις, ο Βαγγέλης Σερίφης σημείωσε ότι το «αισθητικό κομμάτι καθορίζεται από τις αρχιτεκτονικές τάσεις της εποχής» και ο Θάνος Ματόπουλος χαρακτήρισε «αισθητικά άρτιο» το έργο. Ο Δημήτρης Δαβάκης απουσίαζε.

Ενδιαφέρον είχε επίσης η αναφορά του δημάρχου Γρηγόρη Κωνσταντέλλου στην ιστορία του χώρου, από τον καιρό που είχε χωματόδρομους και ταυτιζόταν με το τέρμα των αστικών λεωφορείων μέχρι τα εγκαίνια της «πλατείας» τον Απρίλιο του 1996 που έγιναν από τον τότε Δήμαρχο Αθηναίων Δημήτρη Αβραμόπουλο. 

Advertisement